|
کدخبر: 316415

انتخاب نام/ پرطرفدارترین اسم ها/ اسم دختر/ اسم پسر

پرطرفدارترین اسم های سال ۱۴۰۲ کدامند؟ / جایگاه نام گذاری فرزند در فرهنگ ایرانی و اسلامی

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال اعلام کرد، نام‌های «فاطمه» برای دختران و «امیرعلی» برای پسران، پرطرفدارترین اسم های سال جاری ایران بوده اند.

اقتصاد پرطرفدارترین اسم های سال ۱۴۰۲ کدامند؟ / جایگاه نام گذاری فرزند در فرهنگ ایرانی و اسلامی

مستحب است در روزهای نخست تولّد نوزاد، در مرحله انتخاب نام فرزند، نام نیکو و شایسته برای او انتخاب شود. این امر از حقوق کودک بر پدر و مادر است و در دین اسلام نیز بسیاری از فقها به آن تصریح نموده‌اند. نام نیکو، بهترین هدیه‌ای است که هر نوزاد در روزهای اوّل زندگی از پدر و مادر خود دریافت می‌کند، هدیه‌ای ماندگار که همیشه با اوست و از او جدا نمی‌شود و همواره در شخصّیت فرد و اجتماعی‌اش مؤثر است و در مورد رعایت این حق در روایات با تعابیر مختلف سفارش شده است.

پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) هم در همین رابطه خطاب به امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فرموده است: حق فرزند بر پدرش این‌ است که نام نیکو برای او انتخاب نماید و او را به نیکی تربیت نموده و به‌کاری شایسته بگمارد. «یٰا عَلیِ، حَقُ الْوَلَدِ عَلَی ْوٰالِدِهِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَاَدَبَهُ وَ یَضَعَهُ مَوْضِعاً صٰالِحاً».

در قابوسنامه عنصرالمعالی کیکاوس بن‌اسکندر، شاهزاده زیاری، خطاب به فرزندش آمده است در زمانی که صاحب فرزند شدی، «ای پسر، اول چیزی باید که نام خوش بر او نهی که از جمله حقهای پدران بر فرزندان یکی آن است که او را نام خوش نهند» (قابوسنامه، ص۱۳۲). خواجه‌ نصیرالدین طوسی در کتاب نفیس اخلاق ناصری آورده است: «چون فرزند به وجود آید، تسمیه او باید کرد به نامی نیکو.» (صدیق، ص۱۶۴) در دیوانهای شاعران پارسی‌سرا در همه ادوار فرهنگی و تاریخی به این امر عنایت خاص شده است؛ از آن میان ناصرخسرو قبادیانی فرماید:

 نام نکو گزین که بدان چون بخوانمت

در دلت شادی آیدت و در جانت خرمی

در آغاز دولتهای مشروطه به ویژه وزارت داخله که عهده‌دار این امر مهم اجتماعی شده بود، با مشکلات زیادی رویارویی داشت. مردان اجازه نمی‌دادند نام زن و دخترانشان آشکار شود و سن و سال آنان بر نامحرمان معلوم گردد؛ اما مسئولان با تبیین وقایع چهارگانه حیات (ولادت، ازدواج، طلاق، مرگ) برای مردم و لزوم و آگاهی دولت بر آنها از سال۱۲۹۷ خورشیدی (تصویب‌ نامه۱۱۶۷) با بصیرت لازم توانست اندک اندک هم کار خود را پیش برد و هم آحاد جامعه را به این امر راغب سازد. در سال۱۳۰۴ اداره سجل احوال وزارت کشور دامنه کار خود را از تهران به شهرستان‌ها نیز توسعه داد و در سال۱۳۰۷ نظامنامه سجل احوال را تنظیم و به نگارش درآورد و در سال۱۳۱۴ به تصویب رساند. در سال۱۳۵۵ قانون ثبت احوال به تصویب رسید و سازمان ثبت احوال کشور به وجود آمد. و در سالهای پس از انقلاب اصلاحنامه‌هایی نوشته شد و تغییرات اندکی پدید آمد، به گونه‌ای که در حال حاضر سازمان مزبور با برخورداریهای علمی و تکنولوژیک و نیروی انسانی کارآمد فعالیتهای خود را در سراسر کشور ادامه می‌دهد.

انتخاب اسم برای فرزندان بسیار مهم است ، زیرا اسم در آینده و  زندگی اجتماعی فرزندان بسیار تأثیر گذار است. انتخاب اسم نیکو و مناسب، بهترین میراثی است که یک پدر و مادر برای فرزند یا فرزندان خود بر جای می گذارند.کارشناسان معتقدند کودکانی که نسبت به بقیه دوستان خود، اسم هایی با تلفظ و معنایی غریب دارند، در معرض فشار روحی قرار می‌ گیرند! کودکی که مدام به ‌دلیل نام خود، مورد تمسخر دوستان قرار می گیرد، احساس مثبتی از این وضعیت ندارد.

اسم-دختر-و-پسر

 

 

 

منبع: شما نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها