|
کدخبر: 316321 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی:

بورس و ابزاری به اسم صندوق در صندوق / سرمایه خود را محدود نکنید!

سمیعی گفت: سرمایه گذاری در fof این امکان را می دهد که سرمایه، در سبدی از دارایی صندوق های مختلف باشد. توصیه مهم به افراد این است که مدام سرمایه خود را از این بازار به بازاری دیگر انتقال ندهند.

اقتصاد بورس و ابزاری به اسم صندوق در صندوق / سرمایه خود را محدود نکنید!

بازار بورس، دلار، طلا و سکه از گذشته تا به امروز محلی برای سرمایه گذاری افراد بوده است. هر فرد در زمان سرمایه گذاری به دنبال بازاری هستند که بیشترین بازدهی را داشته باشد. به عبارتی پول مازادی که قرار است برایشان سودآور باشد. بنابراین اغلب با توجه به تجربه دیگران بازارهای مختلف و یا ابزارهای مالی متنوعی را برای این منظور انتخاب می کنند. ابزارهای مالی و پولی بسیار گسترده است و با توجه به شناخت شما از آن، می تواند کاربردهای مختلفی را داشته باشد. بنابراین هر چقدر سطح دانش شما از ابزار مالی انتخابی بیشتر باشد، دستاورد شما از آن سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد.

ابزار صندوق در صندوق (Fund of Funds - FOF) نوعی سرمایه‌ گذاری است که به جای سرمایه‌ گذاری مستقیم در سهام، اوراق قرضه، یا دارایی‌های دیگر، در مجموعه‌ ای از صندوق‌  های سرمایه‌ گذاری مختلف سرمایه‌ گذاری می‌کند. در واقع، یک FOF مجموعه‌ای از صندوق‌ ها را در بر می‌گیرد؛ به این ترتیب، مدیران این صندوق‌ ها، سرمایه‌ های متقاضیان را در مجموعه‌ای از صندوق‌ های دیگر سرمایه‌ گذاری می‌کنند، که می‌تواند شامل صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک، صندوق‌ های سهامی خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مستغلات و غیره باشد. FOF‌ها با هدف ارائه تنوع‌ بخشی بیشتر و کاهش ریسک برای سرمایه‌ گذاران است، اما مانند هر نوع سرمایه‌ گذاری دیگری می‌ تواند شامل هزینه‌ های مدیریت و سایر هزینه‌ ها باشد که باید به دقت بررسی شود.

برهمین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی به بررسی تاثیر استفاده از ابزار مالی صندوق  در صندوق یا fof پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

سمیعی

معرفی ابزار صندوق در صندوق یا fof

 اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: سرمایه گذاری در fof این امکان را می دهد که سرمایه گذاری در سبدی از دارایی صندوق های مختلف باشد که آن fof بر آن مبنا کار می کند. ریسک پذیری این سرمایه گذاری با توجه به سبد دارایی گسترده تر، پایین تر است، منتها هر سرمایه گذاری ریسک خود را دارد و البته توقع این است که نوسانات این صندوق ها در کل کمتر باشد چه افزایشی و چه کاهشی.

وی افزود: این صندوق ها می‌توانند نظیر سایر etf ها توسط سرمایه گذاران بصورت مستقیم مورد معامله قرار بگیرند، البته اگر صندوقی توسط سبدگردان تعریف شود و در سامانه بورس نماد فعال نداشته باشد مستثنی است. این صندوق ها می‌توانند سبد دارایی از سپرده بانکی، طلا ، سهام صنایع مختلف و .. داشته باشند و بسته به سیاست صندوق متفاوت است.

توصیه به سرمایه گذاران جدید در fof

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: افراد غیر حرفه‌ای مدام تلاش نکنند که بر اساس هیجانات سرمایه خود را از بازاری به بازار دیگر انتقال دهند. یک استراتژی بر اساس توانمندی خود داشته باشند. دارایی اصلی خود نظیر خانه را در معرض خطر سرمایه گذاری نگذارند و اگر در بازاری سرمایه گذاری کردند، صبور باشند ضمن اینکه از ابتدا سبدی از سرمایه گذاری های مختلف داشته باشند که در صورت زیان در یک مورد ، در موارد دیگر بتوانند حفظ سرمایه و سود آوری داشته باشند.

سمیعی اظهار داشت: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بورس ما یک اقتصاد آزاد و رقابتی نیست.  برخی از صندوق هایی که در بورس فعالیت دارند، به مشتریان خود سود تضمین شده می دهند که شرعی بودن آن هم محل تردید است. ضمن اینکه خود این کار نوعی خلق پول محسوب می‌ شود و به تورم دامن می زند.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کاش بورس و اقتصاد ما آزاد و رقابتی بود. با توجه به ظرفیت های فراوانی که در کشور وجود دارد، بیشتر از بیش دلالی های رانت خوارانه را شاهد هستیم، پتانسیل مان را صرف تولید کنیم اما این اتفاق تا زمانی که قیمت های غیر واقعی در اقتصاد کشور حاکم است،  عملی نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها