|
کدخبر: 316052

مثرف سیگار/آلودگی هوا/بیماری تنفسی

مصرف سیگار یا آلودگی هوا/ قرمزی چشم شهروندان را کلافه کرد

یک مقایسه جالب نشان می دهد که تنفس در هوای آلوده تهران معادل مصرف ۳ تا ۷ نخ سیگار است.

اقتصاد مصرف سیگار یا آلودگی هوا/ قرمزی چشم شهروندان را کلافه کرد

سرفه‌های دائم و قرمزی و سوزش چشم، بسیاری از مسافران بی آر تی مسیر تهرانپارس به آزادی و همچنین سایر شهروندام که در این هوای آلوده نفس می کشند را کلافه کرده و هرکس با لحن خاص خودش از این وضعیت شکایت دارد.

در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود که بیماران تنفسی، افرادی که مشکل ریوی، قلبی و عروقی دارند، زنان باردار، کودکان، به ویژه کودکانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی و ... هستند و کسانی که مشکل نقص ایمنی دارند و سالمندان و ... جزو گروه‌های حساس هستند در هوای آزاد حضور پیدا نکنند.

مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در کشور موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده هستند؛به طوری که ۸۸ درصد آلودگی هوا در ایران ناشی از موتورسیکلت‌ها و خودروها و ۱۲ درصد ناشی از منابع ثابت و صنایع است.همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت «سالانه ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در ایران وجود دارد.» فقط در شهر تهران سالانه بیش از ۳۷۰۰ نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری‌های ریوی محمد رضا مسجدی می‌گوید تحقیقات اخیر نشان می‌دهد آلودگی هوا هر سال ۹ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشد؛ با توجه به اینکه میزان مرگ‌های ناشی از سکته بیش از آلودگی هوا است، اما یک سوم مرگ‌های ناشی از سکته مغزی نیز به دلیل آلودگی هوا است.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهدی کمری می‌گوید ژنتیک فرد، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و نوع تغذیه بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تاثیرگذار است.در شرایط آلودگی هوا برای کسانی که خروج از منزل ضرورتی ندارند، «ماندن در خانه بهترین راهکار است.»

به گفته کارشناسان بهداشت، سالمندان هم در معرض خطر آلودگی هوا هستند؛ چراکه این افراد سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و در عین حال از آن جایی که ممکن است به بیماری‌های زمینه‌ای هم مبتلا باشند، بدن آنها کمتر قادر به مقابله با ذرات معلق و آلودگی هوا است و ذرات معلق می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری‌های قلبی و حتی منجر به بروز سکته‌های مغزی و قلبی در آنها شده و علائم آسم آنها را تشدید کند؛ در نتیجه بهتر است با نوشیدن آب و مایعات از خشک شدن گلو جلوگیری کرده و از ماسک مناسب آلودگی هوا مانند ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ استفاده کرد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها