|
کدخبر: 316020

شیرخشک / قیمت شیرخشک / خرید شیر خشک

وضعیت اضطراری درباره شیرخشک نوزادان / بازار بحرانی می شود!

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک اطفال در ایران نسبت به احتمال بروز کمبود شیرخشک در ماه‌های آینده هشدار داده است. افزایش هفت برابری قیمت مواد اولیه می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای بر تولید و عرضه شیرخشک تأثیر بگذارد و باعث شود تولیدکنندگان نتوانند به تعهدات خود در تأمین بازار عمل کنند.

اقتصاد وضعیت اضطراری درباره شیرخشک نوزادان / بازار بحرانی می شود!

هانی تحویل‌زاده با اشاره به تغییرات ناگهانی در نرخ ارز دولتی مواد اولیه شیرخشک، از یک تغییر قابل توجه در قیمت این مواد خبر داده است. این افزایش قیمت از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، که بدون اطلاع قبلی به تولیدکنندگان رخ داده، می‌تواند تأثیرات زیادی بر وضعیت تولید و عرضه شیرخشک در کشور داشته باشد. نبود اطلاع‌رسانی قبلی در این زمینه احتمالاً باعث ایجاد بی‌ثباتی و سردرگمی در بین تولیدکنندگان شده و می‌تواند به شکل‌گیری بحران در تأمین شیرخشک منجر شود.

قیمت ماده اولیه شیرخشک ۷برابر شد

وی افزود: موجودی ماده اولیه در شرکت‌های تولیدکننده پایین است و اگر شرکت‌ها بخواهند ماده اولیه را با نرخ جدید که قیمت آن ۷ برابر شده است، تأمین کنند در مضیقه مالی قرار می‌گیرند.

۳ چالش اساسی تولیدکنندگان شیرخشک کشور

تحویل‌زاده ادامه داد: تغییر نرخ ارز مواد اولیه شیرخشک فشار نقدینگی زیادی به شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک نوزادان وارد می‌کند؛ از سوی دیگر هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که به‌ازای هر محموله‌ای که وارد گمرک و ترخیص می‌شود شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک فقط دو ماه فرصت دارند که نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی اقدام کنند که این موضوع نیز فشار مالی بسیار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده است زیرا از زمانی که ماده اولیه از گمرک ترخیص شود تا زمانی که به کارخانه برسد و آزمایش و تولید و پخش شود و پول آن از داروخانه‌ها وصول شود حدود ۷ تا ۸ ماه به‌طول می‌انجامد و شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانند در بازه زمانی دوماهه نقدینگی موردنیاز را تأمین کنند.

هشدار کمبود شیرخشک در ماه‌های آینده در صورت عدم‌رفع مشکلات

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک اطفال گفت: مسئله دیگر قیمت‌گذاری دستوری سازمان غذا و داروست که بدون این‌که مدارک جدیدی از ما بگیرد خودش رأساً اقدام به قیمت‌گذاری شیرخشک کرده و قیمتی به شیرخشک داده است که به‌نفع تولیدکنندگان نیست و ادامه تولید با این روند امکان‌پذیر نیست؛ اگر این مشکل ادامه‌دار شود و مسائل ذکرشده حل نشود هشدار می‌دهیم که در ماه‌های آینده باز هم دچار مشکل کمبود شیرخشک در سطح کشور خواهیم شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها