|
کدخبر: 315538

میدان آرش/تعیین مرز/گاز

وضعیت نامشخص میدان گازی آرش / تعیین مرز با نظر ایران صورت گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بسیاری ادعا کرده اند که میدان گازی آرش برای ایران و در مرز کشور نیست که باید گفت نمی توان چنین ادعایی را قبول داشت. هرگونه تعیین مرز باید با نظر ایران صورت گیرد.

اقتصاد وضعیت نامشخص میدان گازی آرش / تعیین مرز با نظر ایران صورت گیرد

فریدون عباسی گفت: ایران در طول تاریخ، در این مناطق وجود داشته است و این کشورها هشتند که تازه ۱۰۰ سال است نام آن ها شنیده می شود. تمام این مناطق در اختیار ایران بوده است و زمان قاجار به دلیل ضعف دولت مرکزی بخش‌هایی از شمال ایران جدا شد و در جنوب که انگلیسی‌ها و پرتقالی‌ها حضور داشتند اما خلیج فارس در سیطره ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان ادعا کرد که میدان گازی آرش در مرزهای ایران نیست، خاطر نشان کرد: برای تعیین مرز نظر ایران باید دخیل باشد، در حالی که اینگونه نیست و اگر به حدود مرزی منطقه دقت کنیم متوجه می‌شویم که مرزها به حالت خط راست هستند و تمام خطوطی هستند که انگلیسی‌ها به عنوان نماینده استکبار جهانی رسم کرده‌اند.

به گفته این نماینده مجلس مسأله‌ای که اکنون مورد بحث است آنکه میدان آرش در اختیار کدام کشور است، ایران در این مناطق عضویت دارد و دیگر کشورها باید مسائل خود را در قالب مذاکره مطرح و به ایران ثابت کنند که این میادین نفتی را چگونه به دست آورده‌اند.

عباسی خاطر نشان کرد: سایر کشورهای سهیم در این میدان اسم‌ها را جا به جا می‌کنند و مانند نام جعلی که برای خلیج فارس استفاده می‌کنند در حالی که تمامی اسامی باید ایرانی باشد آن هم به دلیل سابقه تاریخی ایران است.

به گفته این مقام مسئول ایران اکنون ما به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیستیم و این مساله ابتدا باید بین کشورها و به صورت محرمانه مذاکره شود و مشکل میدان آرش را حل کنیم اگر بهره‌مندی مردم تمام منطقه باشد نتیجه بهتری است.

وی با اشاره به اینکه ایران سهم قابل توجهی از دریای عمان و خلیج فارس را دارد، خاطر نشان کرد: این کشورها اگر در یک طرف بایستند و ایران در طرف دیگر به اندازه ایران نیستند، زیرا ایران است که دریای عمان و خلیج فارس را در اختیار دارد و با توجه به اینکه ما کشور اصلی و با سابقه تاریخی هستیم و اگر می‌خواهند از کشور بهره‌مندی داشته باشند باید با ایران توافق کنند و به این شکل نیست که ما صحبت‌های آنها را بپذیریم بلکه حسن همجواری است.

این نماینده مجلس در خاتمه اضافه کرد: بهتر است که قدر جمهوری اسلامی ایران را برای ثبات منطقه بدانند و در راستای اهداف استکبار جهانی حرکت نکنند ما اقتدار خود را حفظ می‌کنیم و دولت باید از حقوق ملت دفاع کند و حقوق همسایگان نیز محترم شمرده شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها