|
کدخبر: 315317

اقتصاد یونان/ محیط زیست/ ذخیره انرژی

طرح جالب دولت برای گسترش مزارع بادی / جزئیات مناقصه اعلام شد

آقای اسکیلاکاکیس وزیر محیط زیست و انرژی یونان در نشستی که توسط انجمن علمی انرژی بادی یونان (ELETAEN) برگزار گردید، طرح دولت برای توسعه مزارع بادی فراساحلی را معرفی کرد.

اقتصاد طرح جالب دولت برای گسترش مزارع بادی / جزئیات مناقصه اعلام شد

با توجه به رشد استفاده از منابع تولید پراکنده و نگاه ویژه ای که به نیروگاه های بادی در چند سال اخیر شده است، به کارگیری خلاقیت در جهت توسعه مزارع بادی می تواند اقدامی آینده نگرانه باشد.

در همین راستا، وزیر محیط زیست و انرژی یونان اظهار کرد کرد که مناقصه‌های متعددی جهت توسعه مزارع بادی فراساحلی در جدول زمانی از پیش تعیین شده برگزار می‌شود تا شرکت های زنجیره تامین بتوانند در طرح های دولت سرمایه گذاری کنند.

در این راستا دولت اقدامات تکمیلی مطالعاتی، جمع‌آوری داده‌ها و صدور مجوز را با هدف در دسترس قرار دادن تمامی اطلاعات در اختیار تمامی‌تولیدکنندگان بالقوه و علاقه مند انجام می دهد.

آقای اسکایلاکاکیس تاکید کرد توسعه تولید انرژی برق از طریق مزارع بادی فراساحلی باید همزمان با توسعه زنجیره تامین داخلی جهت ساخت تاسیسات تولید انجام گردد. وی گفت که این تحول سود مورد انتظار را برای اقتصاد ملی، جامعه و سرمایه گذاران به حداکثر می رساند.

اسکیلاکاکیس افزود "یونان می‌تواند برای دهه‌های آینده به کشور پیشرو در بخش مزارع بادی فراساحلی تبدیل شده، ده‌ها هزار شغل ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را جذب نموده که سرانجام موجب کاهش چشمگیر وابستگی کشورمان به واردات انرژی خواهد شد و موقعیت کشورمان را به عنوان عامل ثبات و امنیت انرژی در جنوب شرق اروپا تقویت خواهد کرد". وزیر محیط زیست و انرژی از علاقه تعداد زیادی از شرکت ها برای سرمایه گذاری در زمینه مزارع بادی فراساحلی کشور سخن گفت.  

بر اساس گزارش آماری شش ماهه "انرژی باد در یونان" که توسط انجمن علمی انرژی بادی یونان در ماه گذشته اعلام گردید، ظرفیت نیروگاه‌های بادی متصل به شبکه برق به نزدیک ۵ گیگاوات رسیده است.

به طور مشخص ظرفیت نیروگاه‌های بادی در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۳، به ۴.۹۳۵ گیگاوات رسید. به نقل از این گزارش در شش ماه اول سال جاری با الحاق ۷۷ ژنراتورهای بادی به شبکه ملی، تولید نیروگاه‌های بادی در مقایسه با پایان سال ۲۰۲۲ به میزان ۵.۴ درصد برابر با ۲۵۲.۵ مگاوات افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال جاری تعداد ژنراتورهای بادی وصل شده به شبکه ملی، بیشتر از کل سال ۲۰۲۲ بوده است. تسریع نفوذ انرژی بادی ناشی از آغاز بهره برداری از سرمایه گذاری‌های سالهای اخیر است.

در پایان شش ماهه اول سال جاری پروژه‌هایی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات در دست ساخت هستند که طی ۱۲ ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید. پروژه‌های دیگری با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در آستانه آغاز فرایند ساخت می‌باشند. قردادهای پروژه‌هایی نیز با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات بزودی امضا خواهد شد.

به این ترتیب ظرفیت نیروگاه‌های بادی یونان طی سه سال آینده به ۶.۵ گیگاوات خواهد رسید.

شرکت هایی که در حال حاضر در بازار انرژی بادی یونان فعال هستند به شرح زیر می‌باشند: TERNA با ظرفیت ۹۳۰ مگاوات (۱۸.۹ درصد سهم بازار)، MORE با ظرفیت ۷۰۶ مگاوات (۱۴.۳)، Iberdrola Rokas با ظرفیت ۴۰۹ مگاوات (۸.۳ درصد)، ENEL با ظرفیت ۳۶۸ مگاوات (۷.۵ درصد) و EREN با ۲۵۰ مگاوات (۵.۱ درصد). شرکت های EDF، گروه میتیلینئوس، شرکت برق، Jasper Energy، Cubico و هلنیک انرژی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها