|
کدخبر: 315290

گردشگری/تجارت/صنعت

لزوم اعتبار آفرینی برای تجارت بین المللی/ چگونه مشاور گردشگری شویم؟

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد که مشاوران گردشگری باید درک کنند که تجارت یعنی اعتبار و این اعتبار باعث می‌شود دیگران به راحتی به آن‌ها اعتماد کنند، به دانش و تجربه‌شان ایمان بیاورند و از کمک‌شان استفاده کنند.

اقتصاد لزوم اعتبار آفرینی برای تجارت بین المللی/ چگونه مشاور گردشگری شویم؟

احمد دیناری بیان کرد که گردشگری یک صنعت بسیار گسترده است که شامل تخصص‌های متنوع و باریکه‌های مختلف می‌شود. ادعای ارائه مشاوره در تمام زمینه‌های تخصصی در این حوزه تنها یک توهم نیست و برخی افراد ممکن است به آن‌ها به عنوان مشاوران و راهنمایان خود اعتماد کنند و از تجربه و دانش آن‌ها بهره‌برداری کنند. اما این امر همچنین می‌تواند منجر به گمراهی و بی‌هدفی افرادی شود که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند. همچنین، از دست دادن اعتبار یک مشاور نیز نتایج منفی دیگری را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: مردم برای اینکه بهترین و مؤثرترین راه‌ها و گزینه‌ها را برای موفقیت در کسب‌وکار گردشگری خود و یا رشد شخصی و فردی خود برگزینند به سراغ مشاورانی می‌روند که در کارشان حرفه‌ای هستند. انسان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های محدود خود در زمینه‌های مشخصی می‌توانند صاحب تخصص و تجربه باشند و دیگران را راهنمایی کنند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: مشاوران حرفه‌ای گردشگری باید ویژگی‌هایی را برای خود در نظر داشته باشند که می‌توان صفت حرفه‌ای و مرجع بودن را برای آن‌ها قائل شد. ویژگی ممتاز کمک کردن به دیگران و شور، شوق و هیجان ناشی از راهنمایی و موفقیت مردم در ذات و سرشت بسیاری از مشاوران جاری است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ادعای اشراف و تسلط بر تمام مباحث و شاخه‌های تخصصی صنعت گسترده گردشگری، توهمی بیش نیست و این نشان از نادانی افرادی دارد که این ادعای کذب را دارند. ضمن اینکه هر قدر افراد بیشتری نیز در یک حوزه گرد آمده باشند، شکوفایی در آن حوزه دشوارتر خواهد بود و هرچه این موقعیت تخصصی‌تر باشد، نشان از یگانگی و بی‌همتایی مشاوران دارد.

وی افزود: بنابراین پرداختن به همه امور در صنعت گردشگری فرد را مانند اقیانوسی به عمق یک وجب تبدیل خواهد کرد و کارش عمیق نخواهد بود. برندسازی شخصی و کسب اعتبار نیز در این بازار انبوه کم عمق برای مخاطب دشوار خواهد شد. مشاوران تخصصی گردشگری باید در یک زمینه یا باریکه تخصصی تمرکز داشته باشند و به اندازه‌ای در این حوزه تخصص پیدا کنند تا در جامعه گردشگری به عنوان مشاور پذیرفته شوند.

دیناری گفت: یک مشاور خوب و مرجع گردشگری به هیچ وجه بر تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی خود اکتفا نکرده و با ترکیب داده‌ها و اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و نه خام با اطلاعات قبلی خود به تولید دانش جدید می‌پردازد.

وی با بیان اینکه یک مشاوره خوب دارای تجربیات مفیدی است، ادامه داد: موی سپید الزاما نشانه کاربلدی نیست، چراکه مشاوران در طول دوران فعالیت خود سعی کرده‌اند به خوبی بیاموزد، توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی خود را ارتقاء دهند و هر روز، هر ماه و هر سال آن‌ها با روزها، ماه‌ها و سال‌های قبل متفاوت باشد و از تجربه خود درس بگیرند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد با تجربه صرفا مو سپید کرده‌اند و کمتر روی مهارت‌ها و توانایی‌های خود کار کرده‌اند، بنابراین این قبیل افراد که گاهی از عنوان مشاور گردشگری نیز استفاده می‌کنند، همان افراد معمولی، متوسط و ناکاربلد هستند که نمی‌توانند راهنمای خوب و مرجع برای فعالان و علاقه‌مندان به گردشگری باشند. تجربه همه چیز است و فرد با تجربه مفید، شناختش از صنعتی که در آن کار می‌کند و یا زمینه تخصصی مورد ادعایش نیز عمیق است و این تجربه درست و مفید و انجام مداوم کارهای صحیح او را به یک مشاور خوب و مرجع تبدیل می‌کند.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که مردم، کسب مشاوره از جوانان کم تجربه و فاقد دانش تخصصی و تجربه عمیق در زمینه‌های مشخص و تخصصی را به راحتی نمی‌پذیرند و این موضوع مهمی است که باید مورد توجه این نسل از جامعه نیز قرار گیرد.

دیناری گفت: مشاور متخصص معتقد است کاری که یک مکاتبه خوب و مؤثر می‌کند، هیچ یک از ابزارهای بازاریابی انجام نمی‌دهد و تا می‌تواند از این ظرفیت بی‌همتای خود استفاده می‌کند و این مهارت برای او یک مزیت رقابتی در میان سایر مشاوران عرصه گردشگری به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: زمانی که یک مشاور با مخاطب یا فردی که او را برای مشورت برگزیده است صادقانه مذاکره می‌کند و حقیقت را می‌گوید که بالطبع مخاطب به سخنان و توصیه‌های او گوش می‌دهد. مشاوران گردشگری باید بدانند که تجارت برابر است با اعتبار و این اعتبار باعث می‌شود دیگران به راحتی به آن‌ها اعتماد کرده و به دانش و تجربه‌شان ایمان آورند و از آن‌ها کمک بگیرند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها