|
کدخبر: 315128

خانه دار شدن کارگران/ مسکن کارگری/ بازار مسکن

طرحی برای خانه دار شدن کارگران/ پیشنهاد یک نماینده مجلس

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان خانه دار کردن کارگران ارائه کرد که بر اساس آن، صاحبان صنایع و معادن با فراهم کردن مصالح ساختمانی و کسر ماهیانه هزینه های آن از حقوق کارگران به ساخت مسکن کارگری کمک خواهند کرد.

اقتصاد طرحی برای خانه دار شدن کارگران/ پیشنهاد یک نماینده مجلس

«محمد صالح جوکار» نماینده استان یزد در مجلس شورای اسلامی، طرحی را با عنوان مسکن کارگری تدوین کرده است که در صورت عملی شدن آن، بسیاری از کارگران صاحب مسکن خواهند شد. او با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف جامعه، راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته است، گفت: «قانون جهش تولید مسکن»، به عنوان راهکار بلند مدت برای حل مشکلات زیرساخت این حوزه به تصویب رسید تا زمینه قانونی ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم شود؛ این قانون، تحول جدی در حوزه قوانین مسکن بود و زمینه‌ساز تحقق وعده دولت سیزدهم، جهت ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال را فراهم آورده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان این که «قانون جهش تولید مسکن» در مهرماه، سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، افزود: دولت از همان زمان یعنی مهرماه سال ۱۴۰۰، درصدد این بر آمد که با اختصاص زمین به صورت الحاق به شهر و الحاق به روستا در قالب «طرح هادی» یا به صورت شهرک، موضوع ساخت مسکن را تحقق بخشد.

نماینده مردم به پیشرفت استان یزد در زمینه تعیین پهنه‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: در شهرستان یزد چهار پهنه در نظر گرفته شد؛ یکی از این پهنه‌ها، قطعه۳۷۷ هکتاری پردیس زندگی است که پیشرفت بسیار خوبی نیز داشته و زیرساخت‌های آن با پیگیری‌ و اقدامات نهادهای خدمات رسان فراهم شده است.

جوکار در ادامه به ساخت منزل ویلایی در استان یزد اشاره و اضافه کرد: چهار سال پیش، طرح واگذاری زمین را ارائه دادم که با مخالفت عده‌ای، با استدلال این که کمبود زمین داریم روبه‌رو شد، هر چند این مشکل در سطح کشور برای برخی شهرها وجود دارد ولی ما در استان یزد، مشکل کمبود زمین مسکونی نداریم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور عنوان کرد: طرح ساخت واگذاری آپارتمان خوب است اما مشکل اصلی این است که جوانان، برای پرداخت اقساط آن با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده و قادر به پرداخت آن نیستند لذا در استان یزد تصمیم بر واگذاری زمین و ساخت خانه‌های ویلایی گرفته شد و علی رغم مخالفت‌های اولیه از سوی وزارت، نهایتا مصوبه ساخت ویلایی اخذ شد. ضمنا در استان یزد، مسکن کارگری و مسکن ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی در حال ساخت است.

وی با بیان این که مسکن در استان یزد به صورت مشارکتی و نیمه‌ساز به متقاضیان تحویل می‌شود، اذعان کرد: با آورده اولیه از سوی افراد و ارائه تسهیلات بانکی به وی، واحد مسکونی به صورت نیمه ساز تحویل و پس از آن، مالک می‌تواند به صورت مرحله‌ای، اقدام به تکمیل آن کند.

نماینده مردم مهم‌ترین مشکلات موجود در استان یزد را افزایش اجاره بهای مسکن دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به صنعتی و معدنی بودن استان و مهاجرپذیر بودن، با مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها روبه‌رو هستیم که با اجرای «طرح ملی مسکن»، امیدوار به کاهش قیمت مسکن و اجاره بهای آن هستیم.

جوکار با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: برابر قانون، صندوق ملی مسکن نیز در راستای تقویت توان حمایتی مسکن تشکیل شد و استان یزد نیز توانست با هماهنگی نمایندگان مجلس و مسئولان استان اعتبارات خوبی را برای زیرساخت‌های مسکن در استان جذب کند که البته باز هم پیگیر افزایش این اعتبار خواهیم بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به اثرات مثبت مشارکت صاحبان صنایع و معادن در استان یزد، جهت تسریع در ساخت مسکن کارگری استان اشاره کرد و گفت: به طور قطع اگر صاحبان صنایع و معادن در فراهم آوردن مصالح ساختمانی اقدام و ماهیانه از حقوق کارگران کسر کنند، در ساخت مسکن کارگری تسریع خواهد شد.

 

 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها