|
کدخبر: 314320

معافیت مالیات/ اصناف/ مالیات کارکنان

سهم اصناف از معافیت مالیاتی ۱۱۰ درصد شد / سیاست دولت برای سال آینده چیست؟

مقامات سازمان امور مالیاتی و برنامه و بودجه در اظهارنظرهای جداگانه از افزایش سقف معافیت مالیاتی در سال آینده خبر دادند، آنهم در شرایطی که در متن اولیه لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران و دستمزدبگیران در سال ۱۴۰۳ ماهانه ۱۰ و سالانه ۱۲۰ میلیون تومان دیده شده بود.

اقتصاد سهم اصناف از معافیت مالیاتی ۱۱۰ درصد شد / سیاست دولت برای سال آینده چیست؟

 قرار است سقف افزایش قیمت‌ها به میزان ۲۰ درصد بیشتر شود. به علاوه، خبرهایی درباره افزایش ۱۱۰ درصدی معافیت مالیاتی برای اصناف و بازاریان دریافت شده است. این تغییرات نشان می‌دهند که منابع بودجه دولت در سال آینده از طریق تعدیل درآمدهای مالیاتی تغییر خواهد کرد.

محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تأیید رئیس‌ جمهور در بودجه سال ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل افزایش خواهد یافت. اما علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم دیروز خبر پیشنهاد سازمان مالیاتی را اندکی تعدیل و تاکید کرد: در بودجه سال آینده کارگران و کارکنانی که تا ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند کاملا معاف از مالیات هستند. او تاکید کرد: بنا به دستور رئیس جمهوری قرار بود اصلاحاتی در لایحه بودجه انجام شود، یکی از این اصلاحات، افزایش سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت و کارگران به میزان ۲۰ درصد خواهد بود.

۲۰ درصد یا ۲۵ درصد؟

در حالی که برخی رسانه‌ها از احتمال افزایش ۲۵ درصدی معافیت مالیاتی خبر می‌دهند اما گفته‌های دیروز بهادری جهرمی نشان می‌دهد ظاهرا پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه که مسئولیت تنظیم دخل و خرج دولت در سال آینده را دارد، این است که در سال آینده به جای ۲۵ درصد، سقف معافیت مالیاتی نسبت به امسال، ۲۰ درصد افزایش یابد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: احتمال دارد در آخرین نسخه لایحه بودجه که رئیس جمهوری به مجلس ارائه خواهد کرد، عدد معافیت مالیاتی برای سال آینده افزایش یابد. داود منظور تایید کرد: به دستور رئیس جمهوری، سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل کشور در لایحه بودجه سال آینده، به ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش خواهد یافت.

چرا نظر دولت تغییر کرد؟

پرسش این‌جاست که چرا دولت از نظر خود عقب‌نشینی کرده است؟ آیا سقف درآمدهای مالیاتی سال آینده هم تغییر می‌کند؟ استدلال مقامات دولتی این است که سیاست مالیاتی سال آینده در اجرای عدالت بیشتر و کاهش فشار به اقشار کم‌درآمد تنظیم می‌شود و افزایش میزان درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی پایه‌های جدید و فراریان مالیاتی تامین خواهد شد.

منظور با بیان این‌که دولت به هیچ‌وجه دنبال سخت‌گیری مالیاتی نیست و مردم نگران نباشند، می‌گوید: دولت به هیچ‌وجه دنبال سخت‌گیری مالیاتی و فشار جدید مالیاتی به مردم، کسبه و حقوق‌بگیران نیست». او تاکید کرد: مالیات براساس قانون وصول می‌شود. او افزود: ما سعی کرده‌ایم که بودجه ما متکی بر درآمد پایدار باشد. تلاش می‌کنیم این هدف را در بودجه سال آینده عملی کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: با این شرایط یا باید پایه مالیاتی یا باید نرخ مالیاتی تغییر کند تا میزان دریافت مالیات افزایش داشته باشد که ما هیچ‌کدام از این کارها را انجام نمی‌دهیم.

او با بیان این‌که تمام رویکرد دولت این است که از اقشار با درآمد پایین مالیات نگیرد، تاکید کرد: تاکید دولت این است که اخذ مالیات از طبقات بالاتر هم به روش پلکانی انجام ‌شود. بنابراین مردم هیچ‌گونه نگرانی از این که قرار است بار مالیاتی جدیدی بر آنان تحمیل شود نداشته باشند.

منبع: روزنامه همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها