|
کدخبر: 313870

ممنوعیت جدید/ اجاق گازی / ساختمان

یک ممنوعیت جدید اعلام شد / پیش‌ نویس نهایی طرح به دولت

شورای شهر آکسفورد از سال ۲۰۲۵ میلادی استفاده از اجاق‌هایی که با گاز یا هر نوع سوخت فسیلی کار می‌کنند را برای ساختمان‌های جدید ممنوع می‌کند.

اقتصاد یک ممنوعیت جدید اعلام شد / پیش‌ نویس نهایی طرح به دولت

شورای شهر آکسفورد با اولویت قرار دادن سیاست‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی این ممنوعیت را در راستای یک طرح محلی به اجرا می‌گذارد.

«لوئیز آپتون»، عضو شورای شهر ماه گذشته پس از انتشار پیش‌نویس این طرح گفت: این طرح گامی بزرگ و به جلو در راستای مقابله با تهدید تغییرات آب و هوایی است. همه خانه‌ها و مشاغل جدید در آکسفورد باید بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی، برق مورد نیاز خود را تولید کنند و درختان بیشتری بکارند.

شورای این شهر ۱۶۲ هزار نفری، با پیش‌نویس این طرح موافقت و رایزنی‌ها برای انجام دیگر مراحل لازم برای قانونی کردن آن را آغاز کرده است.

قرار است پیش‌نویس نهایی طرح به دولت ارائه شود و اگر این طرح از سوی بازرسان مورد تایید قرار گیرد، به تصویب نهایی برسد.

آیا اجاق گاز برای سلامتی مضر است؟

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، ۲۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جهان مرتبط با منازل مسکونی است. طبق این گزارش هشت درصد از این گازها به صورت مستقیم و ۱۸ درصد دیگر آن غیرمستقیم و از طریق مصرف برق و استفاده از وسایل گرمایشی در هوا منتشر می‌شوند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد جدا از سهمی که اجاق‌های گازی می‌توانند در تولید گازهای گلخانه‌ای داشته باشند، می‌توانند سلامت کودکان را نیز به خطر بیندازند.

در گزارشی آمده است که بیش از ۷۰۰ هزار مورد آسم کودکان در اتحادیه اروپا در سال گذشته مرتبط با پخت و پز با اجاق‌های گازی بوده است. این رقم حدود هفت درصد از کل موارد آسم کودکان در سراسر اتحادیه اروپا است.

در کدام کشورهای اروپایی استفاده از اجاق‌های گازی ممنوع است؟

حدود ۱۰۰ میلیون نفر در اتحادیه اروپا از جمله نیمی از منازل ایتالیا، هلند، رومانی و مجارستان از اجاق‌های گازی استفاده می‌کنند.

از سال ۲۰۱۸ میلادی اتصال خانه‌ها و آپارتمان‌های نوساز به شبکه گاز شهری در هلند ممنوع شده است و دانمارک نیز ممنوعیت مشابهی اعمال کرده است.

اجاق‌های گازی در ایالات متحده به یک موضوع حزبی تبدیل شده است

اجاق‌های گازی در دیگر نقاط جهان به محل اختلاف تبدیل شده است. اوایل سال جاری میلادی، زمانی که شایعاتی مبنی بر ممنوعیت اجاق‌های گازی در ایالات متحده منتشر شد، «رونی جکسون»، نماینده جمهوری خواه کنگره در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: من هرگز اجاق گازی خود را رها نمی‌کنم. اگر دیوانه‌های کاخ سفید به دنبال اجاق من بیایند، می‌توانند آن را از دستان سرد مرده من بیرون بکشند.

نیویورک اولین ایالتی بود که در ماه مه استفاده از اجاق‌های گازی را در ساختمان‌های جدید ممنوع کرد. بر اساس این ممنوعیت، نصب تجهیزات سوخت فسیلی برای ساختمان‌های جدید کمتر از ۹ طبقه در سال ۲۰۲۶ و ساختمان‌های بزرگ‌تر در سال ۲۰۲۹ غیر قانونی خواهد بود.

با این حال، برخی گروه‌ها که در حوزه تجارت گاز و ساختمان‌سازی فعالیت داشتند، در ماه اکتبر برای جلوگیری از به اجرا درآمدن این قانون به دادگاه شکایت و ادعا کردند که این ممنوعیت ایالتی، تحت قوانین فدرال غیرقابل اجرا است.

منبع: یورو نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها