|
کدخبر: 313831 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

فاصله عجیب قیمت شکر بین گران ترین و ارزان ترین / بازار به هم می ریزد؟

شکر بین طعم دهنده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین بهانه در این گزارش به بررسی عوامل موثر بر قیمت شکر می‌پردازیم.

اقتصاد فاصله عجیب قیمت شکر بین گران ترین و ارزان ترین / بازار به هم می ریزد؟

شکر در سبک تغذیه ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و بر خلاف توصیه‌های پزشکی و سلامت، ذائقه اغلب مردم به سمت خوراکی‌های شیرین تمایل دارد. شکر به صورت خام، برای افزودن طعم شیرین به نوشیدنی‌ها، دسرها، کیک‌ها، شیرینی‌ها و سایر خوراکی‌ها استفاده می‌شود. همچنین، شکر در تهیه مربا، کنسروها، آبمیوه‌ها و صنایع غذایی دیگر نیز به کار می‌رود. بنابراین نمی‌توانیم تاثیر قیمت شکر را بر سبد خانوار نادیده بگیریم. نوسان قیمت شکر، در برخی موارد به بازار داخلی ربط دارد و در مواردی به بازار جهانی ارتباط پیدا می‌کند.

به همین بهانه سری به سایت های اینترنتی زدیم تا از قیمت جدید انواع شکر مطلع شویم. در این گزارش گسترش نیوز به بررسی عوامل موثر بر قیمت شکر و همچنین محدوده نوسان قیمت شکر خواهیم پرداخت.

گران ترین شکر موجود در بازار

قیمت شکر در برخی از سایت‌های اینترنتی با قیمت‌های عجیب و غریبی مواجه است. به عنوان مثال در تصویر زیر یک مدل شکر قهوه‌ای به اندازه ۹۰۰ گرم را می‌بینیم که به قیمت ۳۴۸ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. با توجه به قیمت مصوب شکر که هر کیلو ۲۸ هزار تومان است، قیمت تمام شده این بسته شکر بسیار گران‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد.

شکر-قهوه ای

ارزان ترین شکر موجود در بازار

با گشتی در بین سایت‌های خرید و فروش با قیمت‌های مناسب‌تری هم روبرو می‌شویم که نسبت به آگهی ذکر شده قبلی فاصله قیمتی فاحشی دارد. در تصویر زیر قیمت ۹۰۰ گرم شکر سفید به قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است که در مقایسه با دیگر آگهی‌ها قیمت منطقی‌تری دارد.

 

شکر-ارزان

وضعیت بحرانی کشور در سراسر جهان

با توجه به کاهش عرضه جهانی شکر به قیمت بالا نسبت به سال ۲۰۱۱ و آسیب ناشی از آب و هوای خشک غیرمعمول در هند و تایلند، دومین و سومین صادرکننده بزرگ شکر در جهان، قیمت شکر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. این موضوع به تازگی به دو کشور در حال توسعه، هند و تایلند، آسیب بزرگی وارد کرده است. در حال حاضر، این دو کشور با کمبود مواد غذایی اساسی مانند برنج نیز روبه‌رو هستند و همچنین تحریم‌ها بر تجارت مواد غذایی نیز بر آنها تحمیل شده است، که باعث افزایش قیمت مواد غذایی در این مناطق شده است.

قیمت شکر به چه عواملی بستگی دارد؟

عرضه و تقاضای شکر در بازار تأثیر زیادی در قیمت آن دارد. اگر تقاضا برای شکر بالا باشد و عرضه آن محدود باشد، قیمت شکر افزایش می‌یابد و برعکس، اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش می‌یابد.

شرایط آب و هوایی در مناطق تولید شکر نیز نقش مهمی در تعیین قیمت دارد. اگر شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت و رشد گیاه شکر فراهم باشد، عملکرد برداشت و عرضه شکر بهتر خواهد بود و قیمت پایین‌تری داشته باشد. در مقابل، شرایط آب و هوایی نامساعد می‌تواند منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت شکر شود.

همچنین قیمت شکر در بازار جهانی به دلار آمریکا معامله می‌شود. بنابراین، تغییرات در نرخ ارز می‌تواند تأثیر قابل توجهی در قیمت شکر داشته باشد. افزایش نرخ ارز ممکن است قیمت شکر را در کشورهای واردکننده افزایش دهد، در حالی که کاهش نرخ ارز ممکن است قیمت شکر را در کشورهای صادرکننده کاهش دهد. از طرفی سیاست‌ها و محدودیت‌های دولتی مانند مالیات، تعرفه‌ها، تنظیمات قیمت و محدودیت‌های صادرات و واردات نیز می‌توانند بر قیمت شکر تأثیرگذار باشند.

قیمت شکر در بازار جهانی تحت تأثیر شرایط بین‌المللی نیز قرار دارد، از جمله قیمت شکر در کشورهای تولیدکننده، تقاضا و عرضه جهانی، سیاست‌های تجاری بین‌المللی و تغییرات قوانین و مقررات مربوط به تجارت شکر و به طور کلی، قیمت شکر تحت تأثیر تقاضا و عرضه، شرایط آب و هوایی، نرخ ارز، سیاست‌های دولتی و شرایط بین‌المللی بازار قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها