|
کدخبر: 313672

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

حضور کارشناسان روسی در معدن مانع ارزبری می‌شود

رضایی گفت: برخی مواقع محصولات معدنی به صورت خام فروشی از کشور خارج می‌شوند که این اتفاق نه تنها ارزآور نیست بلکه ارزبری محسوب می‌شود، لذا کارشناس و یا دانشمند خارجی وارد کشور می‌شود و آن دانش را به مدیران داخلی منتقل می‌کند، به این ترتیب که یا دانش منتقل می‌شود و یا تبادل نظر صورت می‌گیرد و آن دانش بومی می‌شود. مواد معدنی به صورت خام فروخته نمی‌شوند، فرآوری می‌شوند و دیگر ارزبری صورت نمی‌گیرد.

اقتصاد حضور کارشناسان روسی در معدن مانع ارزبری می‌شود

۲۷ آبان ماه  بود که علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت از حضور ۱۰۰ نیروی کارشناس روسیه در ایران به منظور شرکت در ۴۲۰ پروژه اکتشافی خبر داد. شهیدی معتقد است که این کارشناسان صاحب سبک هستند و از این‌رو می‌توانند کمک فراوانی به نیروهای داخلی کنند. البته در اظهارات خود به این نکه اشاره کرد که حجم کار بالا است و از این‌ رو به کمک نیروهای متخصص خارجی نیاز است و بر همین اساس وزارت صمت از یک سال پیش تاکنون با کشور روسیه برای حضور نیروی متخصص وارد مذاکره شده که در صورت موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس اواسط آذر ماه قرارداد همکاری میان طرفین امضاء خواهد شد.

حضور کارشناسان روسیه در ایران به عنوان پیمانکار خواهد بود و از ۴۲۰ پروژه تنها ۱۲۰ پروژه به روس‌ها واگذار می‌‎شود که ظرف یکسال یعنی تا پایان سال کار را انجام داده و در کنار آن به نیروی ایرانی آموزش دهند. کارشناسان اکتشافی روس در سالیان گذشته هم در ایران پروژه‌هایی را در زمینه اکتشافات معدنی ایران اجرا کردند و حالا پیش‌بینی می‌شود بیش‌تر از ۱۰۰ نفر کارشناس روسی برای اکتشاف مواد معدنی به ایران وارد شوند و در قالب یک پیمانکار این پروژه را پیش ببرند.

حضور روس‌ها تنها خبر شهیدی نبود کما اینکه او در پایان اظهارات خود از برنامه وزارت صمت برای ارسال دعوتنامه برای کارشناسان چین خبر داد و ادعا کرد که سازمان زمین‌شناسی برای اکتشاف مناطقی که در اختیار دارد همکاری با چینی‌ها را هم در دستور کار قرار داده است البته این طرح هنوز در مراحل اولیه است و با قطعیت نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، اما در صورت حصول توافق رویه کار با چینی‌ها همانند کار با روس‌ها است.

معاون وزیر صمت موافقت کمیسیون اقتصادی را به عنوان شرط حضور کارشناسان خارجی در قسمت اکتشاف معادن دانست، در این خصوص خبرنگار گسترش‌نیور با علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخت.

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون حضور کارشناسان روسی در معادن ایران گفت: اینکه معاون معدنی وزیر صمت از استفاده کارشناسان روسیه برای اکتشاف در معدن گفته منظور این نیست که در کشور کارشناس نداریم بلکه در کشور کارشناسان خبره و زبده داریم، تردیدی وجود ندارد، در حقیقت کارشناسان داخلی معدن هم از نظر بهره هوشی و هم دانش فنی بسیار خبره هستند اما اینکه در کنار این کارشناسان از تجربه دنیا استفاده کنیم، خوب است.

علی-رضایی

وی افزود: در حال حاضر برای اکتشاف در معادن می‌توان از تجربه کارشناسان کشورهایی که رابطه خوبی با ما دارند، مثل کشور روسیه  استفاده کرد که بتوانیم دانش خود را بومی کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه با بهره‌گیری از دانش کارشناسان خارجی می‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد، تصریح کرد: برخی مواقع محصولات معدنی به صورت خام فروشی از کشور خارج می‌شوند که این اتفاق نه تنها ارزآور نیست بلکه ارزبر نیز محسوب می‌شود، لذا کارشناس و یا دانشمند خارجی وارد کشور می‌شود و آن دانش را به مدیران داخلی منتقل می‌کند، به این ترتیب که یا دانش منتقل می‌شود و یا تبادل نظر صورت می‌گیرد و آن دانش بومی می‌شود و مواد معدنی به صورت خام فروخته نمی‌شوند، فرآوری می‌شوند و دیگر ارزبری صورت نمی‌گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: حضور کارشناسان روسی در معادن ایران خوب و مفید است ضمن اینکه منافاتی با داشتن نیروی متخصص داخلی ندارد کما اینکه می‌تواند در راستای هم‌افزایی باشد. در حقیقت هر زمان که مشورت انجام شود منافاتی به معنای بی‌حرمتی و بی‌توجهی نیست.

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها