|
کدخبر: 313549

عرضه اولیه / نساجی / صنعت نساجی

جزئیات مهم درباره فرابورسی شدن «نخریس»

نشست عرضه اولیه سهام شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در بازار دوم فرابورس ایران امروز برگزار شد.

اقتصاد جزئیات مهم درباره فرابورسی شدن «نخریس»

علی فدیشه‌ای، مدیرعامل شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان، در نشست خبری مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت، با اشاره به دلایل ورود شرکت به فرابورس، بیان کرد: اگرچه درباره انتخاب شرکت نخریسی برای ورود به فرابورس بحث‌های زیادی شده است، اما مسئله اصلی در این بحث بلوغ شرکت است و شرکت نخریسی مرحله بلوغ خود را کسب کرده است.

فدیشه‌ای در ادامه به معرفی شرکت پرداخته و افزود: صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مهمترین صنعت‌های جهان است که به دلیل نقش بسزایی که در اشتغال زایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند، از دیرباز تاکنون مورد توجه خاص کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار داشته است.

وی ادامه داد: حجم واردات پوشاک منطقه خاورمیانه و همسایگان ایران بالغ بر ۴٠ میلیارد دلار است و وارد کنندگان مهم امارات متحده عربی،عربستان و ترکیه هستند.

مدیرعامل «نخریس» اضافه کرد: صادرات پوشاک ترکیه به عربستان صعودی در سه ماهه اول سال ٢٠٢٣ چهارده برابر شده است و به ارزش ۵٢،٢۴٢ میلیون دلار رسید. این نشان دهنده افزایش قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته او درآمد عملیاتی نخریس در سه سال اخیر صعودی بوده به طوری که در سال ۱۴۰۱ رقم ۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ نیز ۳۵۱ میلیارد تومان بوده است.

فدیشه‌ای افزود: همچنین درآمد عملیاتی شرکت در شش‌ماهه حسابرسی نشده امسال، ۴۹۱ میلیارد تومان است. سود خالص نیز در ۱۴۰۱ رقم ۱۵۵ میلیارد تومان و طی ۶ ماهه حسابرسی نشده امسال ۹۷ میلیارد تومان بوده است. شاخص‌های تقسیم سود نیز روندی صعودی داشته و سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که به ۳۰۰ میلیون سهم تخصیص داده شده است.

وی افزود: مقایسه شرکت نخریسی با گروه منسوجات بازار سرمایه نشان می‌دهد که با میانگین سه سال گروه صنعت، حاشیه سود ناخالص نخریس ۲۶ درصد و حاشیه سود ناخالص گروه ۲۰ درصد است. حاشیه سود خالص نخریس نیز ۱۹ درصد و میانگین صنعت ۱۲ درصد است.

فدیشه‌ای همچنین از طرح توسعه بافندگی با خرید ۱۲ ماشین بافنده در سال جاری خبر داد و گفت:این موضوع در دست اقدام است و طرح توسعه‌ای بعدی برای سال ۱۴۰۶ نیز احداث سالن رنگرزی است.

او ادامه داد: با وجود کاهش سهم و فشار ناشی از وابستگی وارداتی همچنان صنایع نساجی و پوشاک در جایگاه برتر به لحاظ توان خلق ارزش افزوده صنعتی قرار دارد به نحوی که متوسط نسبت ارزش افزوده به ارزش ستانده( توان خلق ارزش افزوده) پوشاک ۴۵،٢ درصد و نساجی ٣٣،١ درصد بوده که نسبت به متوسط صنعت(٢۶،١ درصد) بالاتر است.

به گفته مدیرعامل «نخریس» به سبب مزایایی که صنعت نساجی دارد، اغلب کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا، از صنایع پوشاک و نساجی، صنعتی شدن خود را آغاز کردند. در حقیقت بسیاری از کشورها رشد و پیشرفت خود را مدیون این صنعت هستند.

وی افزود: صنعت نساجی از صنایع استراتژیک ایران است و این نشان از اهمیت آن در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان کشور دارد. آمار اشتغال صنعت نساجی و پوشاک در ایران ١٢ درصد نسبت به کل صنعت است. همچنین آمار کل سرمایه گذاری صنعت نساجی ۵ درصد نسبت به کل صنعت است.

مدیرعامل شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در ادامه توضیح داد: در حال حاضر میزان ظرفیت اسمی شرکت ٧ هزار تن نخ و ١٣ میلیون متر مربع پارچه در سال است. از ابتدای سال آینده حدود ٢ میلیون متر مربع به محصولات پارچه شرکت افزوده خواهد شد. براساس آمار انجمن نساجی ایران، ٢٨ شرکت بزرگ در این حوزه فعالیت می‌کنند که شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان جزو ۵ شرکت برتر از بابت بابت حجم تولید قرار دارد.

رشد ۷۰ درصدی فروش در سال‌های اخیر

در ادامه این نشست خبری مژده بادی الهی، مدیر ارزش‌گذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس به عنوان رکن ارزش‌گذار به تشریح روش‌های ارزش‌گذاری این شرکت پرداخت.

وی با اشاره به شاخص‌های کلیدی و مولفه های اصلی شرکت گفت: تاریخ ارزش‌گذاری شرکت نخریس پایان مردادماه امسال و صورت‌های مالی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ بررسی شده است.

رکن ارزش‌گذار «نخریس» در ادامه در خصوص ظرفیت تولید و مقدار فروش گفت: ظرفیت تولید نخ این شرکت در حال حاضر۷۸۰۰ تن و پارچه نیز ۱۲ میلیون متر مربع است. این شرکت در سال‌های گذشته طرح‌های توسعه‌ای متعددی داشته است که منجر به رشد واقعی و پر سرعت تولید و فروش شده و از سال ۹۹ به بعد فروش شرکت ۷۰ درصد رشد داشته است.

بادی‌الهی ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای دیگر هم در دست است که اولی ورود ۱۲ دستگاه بافندگی به خط تولید است که در دی‌ماه امسال این دستگاه‌ها بارگیری و حمل خواهد شد و اثرات آن از این بعد در صورت‌های مالی شرکت خودش را نشان می‌دهد.

منبع: صدای بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها