|
کدخبر: 313450

تسهیلات/ پرداخت وام/ وام قرض الحسنه

دولت به این افراد وام می‌دهد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به شرکت‌هایی که آلودگی زیست محیطی کمتری تسهیلات ارائه می‌شود.

اقتصاد دولت به این افراد وام می‌دهد

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به شرکت‌هایی که آلودگی زیست محیطی کمتری تسهیلات ارائه می‌شود. شرکت‌هایی که ماشین‌آلات تولید داخل استفاده کنند و آلایندگی کمتری داشته باشند و در کنار این مسئله کاهش مصرف انرژی را هم در برنامه‌های خود بگنجانند می‌توانند از تسهیلات صندوق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

مقیمی اظهار کرد: استان قزوین با یک درصد مساحت کل کشور ١٠ درصد در عرصه اقتصادی سهم دارد و نیز چهار درصد از کل تولید کشور بر عهده قزوین است که عملکرد خوب این استان در سطح کشور را نشان می‌دهد.

وی با بیان این موضوع که جهت‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های صنعتی کشور به سمت و سوی حمایت از تولیدات دانش‌بنیان حرکت می‌کند بیان کرد: علاوه بر حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد، وزارت صمت نیز در نظر دارد زیرساخت‌های لازم برای رشد تولید دانش‌بنیان را فراهم کند که از جمله این سیاست‌گذاری‌ها باید به در اختیار قرار دادن فضاهای صنعتی و سوله‌ها از ۳۶ ماه تا ۴۸ ماه به بخش دانش‌بنیان اشاره کرد.

‌مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به موضوع مصرف انرژی و هزینه‌های سنگین آن در بخش تولید که این روزها مورد توجه و درخواست ویژه تولید کنندگان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: وقتی در خصوص انرژی در صنعت صحبت می‌کنیم همه توجه‌ها به سمت تولید برق می‌رود در حالی که مصرف بهینه انرژی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ١٧٠ مگاوات برق در واحدهای صنعتی تولید شده و به این عدد در سال ١۴٠٢، ١٣٨ مگاوات اضافه می‌شود و در سه ماه اول سال ١۴٠٣ انتظار داریم که ٢١ مگاوات دیگر به آن اضافه شود اما نکته مهم مصرف برق است؛ در سال ١۴٠٠، ٣٧ درصد از کل برق تولیدی کشور صرف بخش صنعت شده است و از این میزان ۶٧ درصد در الکتروموتورهای بخش صنعت مصرف شده که می‌توان با برخی راهکارها، در مصرف صرفه‌جویی‌هایی اعمال شود که این اقدام در نهایت سهم قیمت تمام شده تولید را هم کاهش خواهد داد.

مقیمی با اشاره به این مسئله که در برنامه ششم توسعه و نیز در برنامه هفتم به نوسازی و بازسازی صنعت تأکید شده و این عامل روی کاهش مصرف برق اثر دارد، تصریح کرد: نوسازی منجر به کاهش آلایندگی می‌شود و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با محیط زیست داریم شرکت‌هایی که آلودگی زیست محیطی کمی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات با سود چهار درصد استفاده کنند. از طرفی شرکت‌هایی که ماشین‌آلات تولید داخل استفاده کنند و آلایندگی کمتری نیز داشته باشند و در کنار این مسئله کاهش مصرف انرژی را هم در برنامه‌های خود بگنجانند می‌توانند از تسهیلات صندوق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای راه‌اندازی شرکت‌هایی که تولیدشان متوقف شده، تأکید کرد: دولت به راه‌اندازی واحدهای متوقف توجه ویژه دارد، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا امروز بیش از ٣۴٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشته که آمار نسبتاً خوبی است و این فعالیت باید گسترده‌تر انجام شود.

معاون وزیر صمت در پایان خاطرنشان کرد: سهم قزوین از این عدد قابل توجه است ولی نرخ شرکت‌های متوقف شده در استان قزوین از میانگین کشور خیلی پایین‌تر است؛ از طرفی در کشور ۶٨٠ واحد تولیدی وجود دارد که با تأمین مواد اولیه می‌توانند بین ٢٠ تا ۴٠ درصد رشد تولید داشته باشند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها