|
کدخبر: 312981 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با فعال صنعت طلا و سکه

علت رکود سنگین در بازار طلا / سکه مهریه ای چرا ارزان تر است؟

محمدولی گفت: وقتی در بازار طلا و سکه نوسان قیمت مطرح است و این نوسان به سمت کاهشی سوق دارد، طبیعتا تقاضای خرید کم خواهد شد. همچنین داد و ستد همیشگی در بازار دیده نمی‌شود.

اقتصاد علت رکود سنگین در بازار طلا / سکه مهریه ای چرا ارزان تر است؟

قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده است و بازار را در رکودی عمیق فرو برده است. در روزهای اخیر، قیمت انس جهانی طلا در حال ریزشی آرام بوده است و ثبات ارزی نیز به استحکام قیمت طلا و سکه کمک کرده است.

در آخرین تغییرات قیمت سکه نیز کاهش به ۲۹ میلیون تومان رسیده است. همچنین، هر گرم طلا ۱۸ عیار به قیمت ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود. این روند کاهشی در بازار طلا باعث شده است که قیمت هر مثقال طلای نیز به ۱۱ میلیون تومان نرسد و در آخرین نرخ اعلام شده، قیمت طلا آب شده به ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. نوسانات در بازار طلا و سکه ادامه دارد و به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

ریزش قیمت بازار طلا را راکد می‌کند

آیت محمدولی کارشناس صنعت طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وقتی در بازار طلا و سکه نوسان قیمت مطرح است و این نوسان به سمت کاهشی سوق دارد، طبیعتا تقاضای خرید کم شده و داد و ستد همیشگی در بازار دیده نمی‌شود. در حال حاضر هم حداقل از اواسط هفته گذشته تا به امروز، قیمت‌ها با نوسان خیلی شدیدی روبرو نبوده است اما همین تغییر قیمت هم در جهت ریزش قیمت بوده است.

وی افزود: رکود در صنعت طلا مخصوصا در سال ۱۴۰۲ به دلیل نوسانات بیشتر در این بازار کاملا طبیعی بوده است و دور از انتظار نبوده است. حداقل در این چند روز اخیر نسبت به گذشته، یک آرامش نسبی به قیمت‌ها حاکم است و البته اگر این شرایط ادامه دار و پایدار باشد. کم کم به آخر سال هم نزدیک می‌شویم و معمولا در ماه‌های پایانی سال رونق بازار طلا و سکه بیشتر می‌شود و البته این مورد مختص به این بازار نیست و اکثرا در اغلب صنوف این اتفاق را شاهد هستیم.

این کارشناس صنعت طلا و سکه در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین اقتصادی کشور به روند فعلی ادامه دهند و آرامش نسبی در بازار حفظ شود تا هم خریدار بتواند راحت به خرید بپردازد و هم فروشنده بتواند به راحتی به فعالیت بپردازد. به عنوان مثال فرض کنید خریداری در حال خرید است و فاکتور هم برایش نوشته شده است و در کسری از ثانیه فروشنده متوجه ضرر خود می‌شود و البته طرف عکس آن هم وجود دارد و همه این موارد به دلیل لحظه‌ای بودن قیمت طلا است.

لحظه‌ای بودن قیمت طلا به چه علت است؟

محمدولی توضیح داد: قیمت طلا به عوامل مختلفی بستگی دارد. خبرهای اقتصادی و سیاسی که در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین بر روند بازار تاثیر گذار بود و در آغاز نیز شاهد نوسان در بازار بودیم. در کنار این خبرها بحث تغییرات انس جهانی نیز مطرح است و البته نسبت به گذشته با التهاب کمتری روبرو است. انس جهانی طلا در حال حاضر در محدوده ۱۹۴۶ دلار در چرخش است و جای خوشحالی دارد که بازار ارز داخلی ما هم قادر باشد محدوده فعلی خود را حفظ کند تا در نهایت بازار طلا هم آن ثبات نسبی خود را دوباره به دست بیاورد.

وی در ادامه گفت: خبرهای اقتصادی در بحث کلان نیز بر بازار طلا اثرگذار است. به عنوان مثال در آمریکا زمانی که می‌خواهند نرخ بهره پولی را ۴ سنت بالا و پایین کند، بلافاصله در بحث اقتصاد آن کشور و همچنین انس جهانی طلا اثرگذار است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بحث‌های کلان اقتصادی با هر گونه خبر و تغییرات کلان، بازارطلا دچار نوسان می‌شود. در نیمه دوم سال بحث بودجه مطرح است که در حوزه کلان اقتصادی کشور است و مجلس قرار است برای سال آینده برنامه ریزی کند، طبیعتا بر روند بازار اثرگذار است.

سکه مهریه‌ای چیست و چرا ارزان‌تر است؟

محمدولی درباره سکه مهره‌ای گفت: سکه با ۲ طرح جدید و طرح قدیم به فروش می‌رسد. اگر از یک فعال صنعت طلا و سکه سوال شود این ۲ سکه از نظر ظاهری و وزنی و رنگی هیچ فرقی با هم ندارند اما از سال ۸۶ که بانک مرکزی اقدام به ضرب سکه می‌کند و از آن به بعد سکه‌ها را طرح جدید می‌شناسند. مردم اطلاعات فنی طلا و سکه را ندارند ولی براساس تاریخ روز سکه را خریداری می‌کنند و این سکه‌های روز به دلیل کم بودن آن نسبت به تفاضا قیمت بالاتری دارد. سکه‌های قدیمی‌تر به دلیل اینکه متقاضی کمتری دارد قیمت پایین‌تری نسبت به سکه‌های طرح جدید دارد. سکه مهریه‌ای که بین مردم رواج دارد به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت سکه‌های قدیم است و دلیل خاص دیگه‌ای ندارد. این سکه‌ها اغلب به قیمت طلای آن‌ها خرید و فروش می‌شوند.

آیا خرید و فروش مصنوعات طلا بدون فاکتور ممکن است؟

این کارشناس صنعت طلا و سکه در پایان درباره روند فروش مصنوعات طلا به گسترش نیوز گفت: اصولا طلافروش‌ها باید طلا را با دریافت فاکتور خریداری کنند مگر طلا فروش آن شخص را بشناسد و ازعدم سرقتی بودن آن مطمئن باشد در غیر این صورت بدون ارائه فاکتور خرید، اغلب واحدهای صنفی اقدام به خرید نمی‌کنند به این دلیل که دردسرهای خاص خودش را دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها