|
کدخبر: 311258

بیانیه انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در پاسخ به حیدری

انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در بیانیه‌ای به صحبت‌های رییس سازمان غذا و دارو در رابطه باتامین شیرخشک اطفال واکنش نشان داد.

اقتصاد بیانیه انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در پاسخ به حیدری

 نزدیک به دو ماه پیش انجمن شیرخشک هشدارهایی مبنی بر کمبود شیرخشک در بازار و تعطیلی کارخانه‌های شیرخشک به دلیل عدم ارایه ارز مورد نیاز داده بود. از بیست مهرماه کمبود شیرخشک در کشور وارد فار جدیدی شد و مقرر شد تا در تمامی داروخانه‌های کشور فقط با کد ملی نوزاد شیرخشک به مشتریان فروخته شود و به عبارتی شیرخشک در کشور سهمیه‌ای شد.

وعده رییس سازمان غذا و دارو درباره تامین شیرخشک بازار

روز گذشته، رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به کمبود شیرخشک و عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان گفت: تولید شیرخشک تا اواخر آبان نیاز داخلی را تأمین می‌کند.

حیدر محمدی، با اشاره به اینکه کمبودی در خصوص تأمین انواع شیرخشک‌های رژیمی، متابولیک و غذای ویژه وجود ندارد، گفت: شیرخشک‌های معمولی (رگولار)، ۵ تولیدکننده در کشور دارد و به دلایل آنچه در مورد ابطال ثبت سفارش‌ها توضیح داده شد در اوایل سال ماده اولیه کمتری وارد و برخی شرکت‌ها اوایل شهریور با مشکل تأمین ماده اولیه مواجه شدند، اما با اقدامات صورت گرفته ماده اولیه تأمین و شرکت‌ها به ما قول داده‌اند که در اواخر آبان تولید شیرخشک کفاف نیاز داخل را بدهد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نیاز کشور به شیرخشک‌های معمولی ماهانه ۵ میلیون قوطی است و با ثبت سامانه‌ای میزان مصرف شفاف خواهد شد، افزود: در صورتی که دو شرکت بزرگ که ۸۶ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند به تعهدات خود عمل کنند، مشکلی از لحاظ تأمین شیرخشک نخواهیم داشت.

علت کمبود شیرخشک در کشور چیست؟

 انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در واکنش به صحبت‌های حیدر محمدی در بیانیه‌ای آورد:

در پاسخ به توضیحات ریاست محترم سازمان غذا و دارو در خصوص تامین شیرخشک اطفال

۱- علت بروز مشکل کمبود شیرخشک در کشو ، عدم توجه به تامین به موقع و کافی ارز برای شرکت های تولیدکننده جهت واردات مواد اولیه است و اگر موضوع عدم تخصیص ارز همچنان باقی باشد ، کمبود شیرخشک به هیچ وجه با واردات حل شدنی نیست. بنابراین لازم است سازمان غذا و دارو بیشترین ارز را به شرکت های تولیدکننده و بخصوص کارخانجاتی که تعطیل بوده و یا در حال تعطیل شدن هستند اختصاص دهد.

۲- هم اکنون ظرفیت خالی شرکت بهداشت کار جهت تولید شیرخشک اطفال تا ۲۴ میلیون عدد شیر در سال میباشد (۱۰ میلیون قوطی فلزی و ۱۴ میلیون جعبه مقوایی) و همینطور ظرفیت تولید سالانه شرکت نیکسان سلامت بهبود ۱۰ میلیون عدد قوطی فلزی است که به دلایل موهوم و مبهم نسبت به تخصیص ارز به این دو شرکت کوتاهی شده و یکی از این شرکت ها تعطیل و دیگری در حال تعطیل شدن است. همینطور می توان از ظرفیت شرکت پگاه شهرکرد که ظرفیت سالانه ۲۰ میلیون عدد شیرخشک را دارد استفاده کرد که هم اکنون به علت عدم وجود مواد اولیه تعطیل می باشد.

۳- با توجه به اظهارات سازمان غذا و دارو که کل کمبود شیرخشک کودک در کشور را حدود ۵ الی ۶ میلیون عدد اعلام نمود ، بنابراین با تخصیص ارز به مقدار مورد نیاز به شرکت های تولید کننده ، کاملا میتوان پاسخگوی کمبود فعلی در کشور شد.

۴- همانگونه که چندین بار نیز اعلام کرده ایم ، واردات چند برابر تولید ارزبری دارد و تولید داخلی علاوه بر ارزبری کمتر ، موجب اشتغال در کشور نیز خواهد شد.

۵- تنها راه حل کمبود مقطعی شیرخشک کودک ، دعوت از شرکت های تولیدکننده جهت حل مشکل و استفاده از ظرفیت بلااستفاده آنهاست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها