|
کدخبر: 310471 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سیگار در مهر ۱۴۰۲ چقدر گران شد؟ / پول دود هزینه ساخت مدارس می شود!

با تصمیم نمایندگان مجلس افزایش قیمت ۱۵ تا ۵۰ درصدی سیگار امروز به تصویب رسید و به همین بهانه قیمت جدید سیگار را بررسی کردیم. گران‌ترین سیگار بازار چند است؟

اقتصاد  سیگار در مهر ۱۴۰۲ چقدر گران شد؟ / پول دود هزینه ساخت مدارس می شود!

مجلس به تصویب افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار رسید و درآمدهای حاصل از این اقدام را جهت مقابله با بیماری‌های خاص و توسعه مدارس و اماکن ورزشی به کار خواهد برد.

پاستورنشین‌ها تصمیم گرفتند، با افزایش مالیات بر سیگار به نسبت ۱۵ تا ۵۰ درصد، از یک سو به منظور کاهش مصرف سیگار و ایجاد پیامدهای مالی برای مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر جهت جمع‌آوری درآمد بیشتر برای دولت، کمک کند. افزایش مالیات بر سیگار به عنوان یک ابزار مالی و سلامت عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از افزایش مالیات بر سیگار به منظور مقابله با بیماری‌های خاص که بیشتر در ارتباط با مصرف سیگار قرار دارند، استفاده خواهد شد. این شامل برنامه‌های پیشگیری، درمان و آگاهی‌بخشی درباره خطرات مصرف سیگار می‌شود. این اقدام بهبود وضعیت سلامت عمومی جامعه را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند به کاهش مصرف سیگار و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط کمک کند. علاوه بر این، درآمدهای حاصل از افزایش مالیات بر سیگار به ساخت و توسعه مدارس و اماکن ورزشی نیز اختصاص خواهد یافت. این امکانات شامل بهبود زیرساخت‌های آموزشی و ورزشی کشور، ایجاد فضاهای مناسب برای تحصیل و فعالیت ورزشی جوانان و ارائه فرصت‌های بهتر برای رشد و توسعه آن‌ها است.

قیمت جدید سیگار در مهر ماه ۱۴۰۲

در تازه ترین قیمت ها برای انواع سیگار قیمت وینستون لایت جدید ۲۹,۰۰۰ تومان، قیمت وینستون الترا جدید ۲۹,۰۰۰تومان، قیمت وینستون ایکس استایل آبی ۲۹,۰۰۰تومان، قیمت هیتس سیگار نارنجی ۱۸۰,۰۰۰ - ۱۷۵,۰۰۰تومان، هیتس سیگار زرد ۱۸۰,۰۰۰ - ۱۷۵,۰۰۰

اگر نگاهی به سیگارهای لاکچری بیاندازیم، قیمت سیگار برگ کاپیتان نخی ۱۵,۰۰۰- ۱۳,۵۰۰ تومان، قیمت مونتانا سیگار دمی آبی ۱۳,۰۰۰ تومان و قیمت سیگار برگ تیتان ۳۹,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

گران‌ترین سیگار بازار  چند است؟

سیگار هم مثل دیگر کالاهای مصرفی موجود در بازار قیمت‌های مختلفی دارد و در بین آن می‌توان به کالاهای گران و لاکچری‌تری هم رسید. با نگاهی به انواع سیگار موجود در بازار به قیمت‌های متفاوتی می‌رسیم که قیمت برخی از آن‌ها بسیار بالاتر از سیگارهای معمولی است. سیگار سوبرانی رنگی گران‌ترین سیگار موجود در بازار است که در محدوده قیمتی ۴۳۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان تفاوت قیمت دارد. سیگار سیگارون سفید در محدوده قیمتی ۴۲۰ هزار تومان تا ۳ میلیون ۸۵۰ هزار تومان، سیگار سیگارون قهوه‌ای در محدوده قیمتی ۳۹۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سیگار پارلیامنت در محدوده قیمتی ۲۱۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در دسته گران ترین‌های بازار سیگار قرار دارند.

سیگار-گران

قیمت جدید سیگارهای پر فروش در بازار

از گران ترین‌های بازار که بگذریم اما غالب افراد سیگاری به دلیل مصرف روزانه و بعضا افزایش روز افزون میزان سیگار، اغلب به سمت سیگارهای ارزان‌تر می‌روند. در بین سیگارهای محدوده ارزان می‌توان به مارلبرو گلد لایت، وینستون اولترا لایت، کمل آبی و کاپیتان بلک اشاره کرد. اغلب این سیگارها در محدوده قیمتی ۲۲ هزار تومان تا ۷۸ هزار تومان قرار دارند. انتخاب برند و نوع سیگار معمولا بر طبق عادت و سلیقه افراد است و نمی‌توان فرمول خاصی برای آن مشخص کرد.

سیگار-قیمت

کلام پایانی

کسی نیست که نداند سیگار چقدر ضرر برای مصرف کننده و حتی اطرافیان آن فرد دارد. سیگار نه تنها به خود شخص که بلکه به افراد در محدوده آن شخص هم آسیب جبران ناپذیر می‌زند و هم از نظر بهداشت و سلامت و هم از نظر اقتصادی به ضرر جامعه است. وضع قوانین منع کننده و یا بالا بردن قیمت آن را نمی‌توان به خودی خود راه حل مناسبی برای کاهش مصرف سیگار دانست اما شاید کمی بازدارندگی در جامعه ایجاد کند. بنابراین چه در سنین پایین و چه در سنین بالا به تمام افراد سیگاری توصیه می‌شود که حتی برای یک روز هم شده سعی به ترک این عادت غلط داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها