|
کدخبر: 309963

غضنفری: از یک دلار تسهیلات هم نمی‌گذریم!

مدیرعامل صندوق توسعه ملی خطاب به دولت و نهادهای عمومی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفته و ۱۱۳.۵ میلیارد دلار معوق شده است، گفت: صندوق از یک دلار تسهیلات هم نمی‌گذرد و برای وصول آن اموال و املاک بانک‌های عامل را هم تملک می‌کنیم.

اقتصاد غضنفری: از یک دلار تسهیلات هم نمی‌گذریم!

مهدی غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا)،‌ گفت: صندوق توسعه ملی از تولید برق موافق با طبیعت که آلودگی محیط زیستی ندارد حمایت می‌کند و امروز این تفاهم‌نامه امضاء می‌شود و برای گام اول ۲ میلیارد دلار به شرکت‌های متقاضی انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌شود اما سقف آن ۵ میلیارد دلار شده و تا ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر از این طریق تولید و به شبکه برق متصل خواهد شد.

وی گفت: ما در ارتباط با وزارت نیرو دو تجربه داشتیم یکی اینکه وام‌هایی که به شرکت‌های تجدیدپذیر پرداخت کردیم که به موقع برمی‌گردد و قرار است ۵ میلیارد دلار از این طریق پرداخت شود و به موقع برگردد که ما می‌توانیم از محل برگشت اقساط آن در مرحله بعدی تا ۱۵ میلیارد دلار بپردازیم. تجربه دوم که موفق نبود به برخی از نیروگاه‌های فسیلی پرداخت کردیم اما برخی از این نیروگاه‌ها اقساط خود را به موقع پرداخت نکردند و آنها مشکلات خودشان را داشتند اما صندوق توسعه ملی اصرار دارد تا دلار آخر را از این شرکت‌ها بازپس بگیرد.در این زمینه مدل پرداخت تسهیلات به نیروگاه‌ها را تغییر دادیم همانگونه که در هفته قبل با فولاد خوزستان که قصد ایجاد نیروگاه برق داشت از طریق مدل آی‌هوپ اقدام کردیم که در این روش بازگشت اقساط تقریبا حالت تضمینی دارد.

غضنفری به سابقه صندوق در رابطه با نیروگاه‌ها پرداخت و گفت: از سال ۹۴ تا کنون برای ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۴.۶ میلیارد دلار از منابع صندوق به نفع آنها مسدود کردیم که از این میزان ۳.۷ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت شده، مطالبات ارزی ما از نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱.۲ میلیارد دلار شده، اما تا کنون فقط ۱۰۰ میلیون دلار از این رقم بازپرداخت شده که معادل ۸.۳ درصد از اقساط سررسید شده می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی این را هم گفت: وزیر نیرو از یک طرف می‌گوید پول خرید تضمینی برق را به نیروگاه‌ها داده‌ایم اما اقساط برگشتی این نیروگاه‌ها به صندوق برنگشته است باید تدبیری به خرج دهیم که این اقساط برگردد اگر ۳.۷ میلیارد دلاری که به نیروگاه‌ها داده‌ایم برمی‌گشت ما می‌توانستیم منابع جدیدی به نیروگاه‌ها بپردازیم و اگر این پول‌ها به موقع برنگردد مجبور می‌شویم هم نیروگاه‌ها را تملک کنیم، اما اصرار داریم صندوق توسعه ملی وارد شرکت‌داری و بنگاه‌داری نشود.بنابراین روش پرداخت به نیروگاه‌ها را تغییر دادیم و مدل آی‌هوپ را اجرا می‌کنیم.

وی تأکید کرد:  صندوق توسعه ملی برای بازپرداخت اقساط قبلی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید البته نیروگاه‌ها هم حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌گویند در سال ۹۶ با مصوبه دولت قرار شد به نرخ رسمی ارز که ۲۰ هزار تومان است بپردازیم در حالی که نرخ ای‌تی‌اس ارز امروز بیش از این رقم است به هر حال ما پول جرینگی داده‌ایم و الان هم دلاری و یا معادل نرخ ای‌تی‌اس می‌خواهیم دریافت کنیم.

غضنفری این را هم گفت: طی قراردادهای حقوقی که با بانک‌ها داریم یا دارایی‌های بانک‌ها را به نفع صندوق توسعه ملی ضبط می‌کنیم و یا نیروگاه‌ها را تملک می‌کنیم، اما ابتدا تلاش می‌کنیم واحدهایی که قرار است به تملک صندوق درآید برایش مشتری پیدا کنیم تا درگیر بنگاه‌داری نشویم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: امروز که روز شیرینی خوردن و انعقاد تفاهم‌نامه با ساتبا است به صراحت اعلام می‌کنیم صندوق توسعه ملی در بازپرداخت مطالبات خود بسیار جدی است. از طرفی طبق ماده ۱۴ صندوق توسعه ملی قرار است برای بازپس‌گیری بخشی از مطالبات ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت را از طریق سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفتی به دست آوریم که باز هم صندوق توسعه ملی نمی‌خواهد وارد بنگاه‌داری شود و از شرکت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این میادین استفاده می‌کند.

وی در توضیح بیشتر گفت: صندوق توسعه ملی یک صندوق بین‌نسلی و سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای است و به نظر ما نفت و گازی که از دل زمین کشیده می‌شود، ثروت نیست که خرج کنیم بلکه سرمایه است و باید سرمایه‌گذاری شود و از محل عایدی آن بتوانیم خرج دولت را بدهیم.

غضنفری این را هم گفت: در ماده ۳ لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرده‌ایم همه تولید نفت و گاز در اختیار صندوق توسعه ملی قرار داده شود و صندوق این منابع نفت و گاز را سرمایه‌گذاری کند و از محل عایدی سرمایه بودجه دولت را تأمین کند همچنین بتوانیم با سرمایه‌گذاری در میادین مشترک طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری خود را از دولت در طی سال‌های گذشته دریافت کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: مدیران تلاش می‌کنند در دوره مدیریت خود عملکرد خوبی نشان دهند اما منابع صندوق توسعه ملی انفال بوده و متعلق به نسل‌های آینده هم است و باید با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای بتوانیم عایدی ایجاد کنیم و اینجا فرق بین دو مفهوم تولید و توسعه است که گاهی به یک پروژه مانند نیروگاه فسیلی پول داده‌ایم و نیروگاه احداث شده و برق تولید می‌شود و وارد شبکه می‌شود اما وقتی می‌گوییم اقساط تسهیلات خود را بده می‌گوید پول نداریم و ما به تولید کشور کمک می‌کنیم در حالی که ما نگاه توسعه‌ای داریم و معتقدیم باید این اقساط برگردد که بتوانیم به پروژه‌های جدید نیروگاهی بدهیم و  از این طریق توسعه ایجاد شود بنابراین مدل آی‌هوپ را در نظر گرفته‌ایم که بازگشت اقساط تقریبا حالت تضمینی داشته باشد.

غضنفری به مشکلات قانونی هم اشاره کرد و گفت:‌ هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن سران سه قوه هم حضور دارند هفته گذشته تأیید کردند که صندوق توسعه ملی بتواند سرمایه‌گذاری کند و کسی نباید خود را بالاتر از هیأت عالی نظارت بداند و بنابراین ما در طرح‌هایی وارد می‌شویم و تسهیلات می‌دهیم که مطمئن باشیم اقساط تسهیلات صندوق برمی‌گردد.

وی گفت: در سال‌های گذشته برای نوسازی ناوگان کامیونی تسهیلاتی به کامیون‌سازان داده‌ایم که کامیون‌هایی تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کند و از محل صرفه‌جویی سوخت سازمان برنامه معادل دلاری سوخت صرفه‌جویی شده را محاسبه کند اما ما به تولید وام داده‌ایم حلقه اول می‌گوید حلقه‌های بعدی کار خود را انجام ندادند و بنابراین تسهیلات برنگشته است و ما می‌گوییم گرچه صرفه‌‌جویی سوخت کار بسیار خوبی است و شورای عالی اقتصاد هم گفته است باید انجام شود اما ما اصرار داریم که منابع صندوق توسعه ملی باید برگردد و به همان کسی که پول داده‌ایم حتما از او پس می‌گیریم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی ۱۰۰میلیارد دلار از دولت‌ها طلب دارد و ۱۳.۳ میلیارد دلار هم از شرکت‌ها و نهادهای عمومی طلب دارد و قرار است بر اساس ماده ۳ برنامه هفتم تمام مطالبات خود از دولت را از طریق سرمایه‌گذاری در میادین نفتی پس بگیریم و این کار را خواهیم کرد، البته از شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های حفاری و استخراج کمک می‌گیریم.

وی گفت: صندوق توسعه ملی در حال حاضر اگر منابع خود را دریافت می‌کرد ۱۵۰ میلیارد دلار می‌شد و این برای صندوق خوب نیست و ما می‌خواهیم این صندوق حداقل ۵۰۰میلیارد دلار منابع داشته باشد اما نه اینکه فقط در گاوصندوقش نگه دارد بلکه سرمایه‌گذاری شود و طرح‌های بیشتری منابع بگیرند و به تولید و توسعه کشور کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌های عامل چرا این تسهیلات را بازپرداخت نمی‌کنند گفت: ما اتفاقا سراغ بانک‌های عامل رفته‌ایم اما بانک مرکزی می‌گوید از ۴ میلیارد دلاری که تسهیلات از طریق بانک پرداخت شده و ۲ میلیارد دلار آن معوق شده است، اکنون به اندازه ۲ میلیون دلار هم در حساب بانک موجود نیست و متأسفانه خود بانک‌ها هم ضعیف بودند و ما مدل پرداخت را عوض کردیم و شیوه آی‌هوپ را انتخاب کردیم که خود صندوق توسعه ملی وثیقه می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: ۳۳ درصد از سهام بانک سینا بابت طلب صندوق توسعه ملی به تملک درآوردیم اما نمی‌‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم و صندوق تلاش دارد منابع خود را با سایر منابع داخلی و خارجی اهرم کند و تسهیلات بیشتری بپردازد.در این زمینه میرمحمدصادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی هم گفت: ۳۳ درصد سهام بانک سینا در قبال ۱۰۰ میلیون دلار تسهیلات معوق پرداختی بوده است که آن را تملک کرده‌ایم، اما می‌خواهیم آن را هم در شرایط مناسب واگذار کنیم.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها