|
کدخبر: 309170

بازی خطرناک با قیمت دلار

اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز

اقتصاد بازی خطرناک با قیمت دلار

وقتی به آمار رشد دارایی ها نگاه میکنیم گاهی مشاهده می کنیم که ارز نسبت به مثلا طلا ، مسکن یا شاخص بورس عقب افتاده- خوب ، هریک از اینها می تواند دلایل خودش را داشته باشد.

مثلا طلا بورس جهانی دارد و نرخ تورم آن تقریبا صفر است و با توجه به اینکه نرخ تورم برای ارزهای حتی معتبری چون دلار و یورو گاهی تا ۴٪  هم می رسد،  بنابراین طبیعی است که طلا به طور متوسط رشد بیشتری از ارزهای حتی معتبر داشته باشد و البته سکه طلاهم پیرو همین فرمول خواهد بود.

مسکن البته در نقاط مختلف نوسانات کمتر و بیشتر دارد ولی در مجموع و در دراز مدت باز هم ارزش خود را حفظ می کند، مخصوصا که زمین از جمله اقلامی است که به هر حال محدودیت دارد و قابل وارد کردن و تولید  نیست.هرچند که ارزش مصالح ساختمان تاحدی پیرو نرخ ارز خواهد بود- ولی به هرحال بر روی هم مسکن باتوجه به اینکه نوعی بازدهی هم دارد- در مجموع از نرخ ارز در دراز مدت پیشی می گیرد-

شاخص بورس ولی به نظر حقیر نمیتواند همواره واقعی باشد. وگاهی با دستکاری ها یا جوسازی ها و یا به هرحال ایجاد جوی حاصل از اخبار راست و دروغ مانند وقوع جنگ یا صلح یا وضع مقررات جدید  در واردات یا صادرات و غیره بالا و ‌پایین می شود.

واما قیمت ارز پیرو نرخ تورم و بهره در کشور است ولی گاهی بنابر مصلحت هایی که البته تاکنون حقیر آن مصلحت ها را درک نکرده ام- فنر آن فشرده یا رها می شود.

و از  این طریق سودهایی فراوان و زیان هایی ویرانگر حاصل می شود که هر جماعتی با توجه به شانس یا ارتباط ، یا اطلاع ، نصیب خود را از آن حاصل می‌کند.

در اینکه دولت ها می باید هزینه های خود را تامین کنند ،  هیچ شکی نیست- ولی بدترین روش ها برای تامین هزینه های دولتی گرفتن مالیات به روش های غیر شفاف است ، مثل گرفتن مالیات پنهان و ایجاد تورم،  توسط، چاپ اسکناس و خلق پول ، و یا بازی با نرخ ارز،  و بهترین روش ها ، گرفتن مالیات مستقیم و منصفانه است.

* این مطلب پیش‌تر توسط خبرگزاری معتبر بورس نیوز منتشر شده است

نویسنده: اصغر سمیعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها