|
کدخبر: 308943 سینا ستوده

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از نشست تخصصی اکسپو ۲۰۲۵؛

علایی طباطبایی: مشکل بودجه داریم

اولین نشست تخصصی اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا-ژاپن با حضور کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان محترم وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای حاکمیتی برگزار شد.

اقتصاد علایی طباطبایی: مشکل بودجه داریم

احمدرضا علایی طباطبایی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی و کمیسر ژنرال اکسپو ۲۰۲۵، در این نشست خبری اظهار کرد: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن تاکنون حضور ۱۵۳ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی قطعی شده که از  سال پیش تصمیم‌گیری‌ها درباره برگزاری این نمایشگاه از ۶ سال پیش در مجمع عمومی دفتر نمایشگاه‌های بین المللی Bie آغاز شده است.

علایی

مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در اکسپو ۲۰۲۵ داریم این است که ژاپن هنوز برای ما حساب بانکی افتتاح نکرده و همچنین به ما اجازه ثبت شرکت نداده‌اند. خوشبختانه این موضوع از سوی وزارت خارجه در حال پیگیری است و همچنین جلساتی را با سفیر ژاپن داریم که این معضل هرچه زودتر برطرف شود. چالش دیگری که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که اکسپوها هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شوند و دولت‌ها در ایران هر ۴ سال یکبار دچار تغییر می‌شوند. همین موضوع موجب بروز چالش هایی در تصمیم گیری‌ها و هماهنگی‌ها می‌شود. 

علایی طباطبایی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای بین‌ المللی که بسیاری از کشورها در آن حضور پررنگ دارند، بنابراین برای ما فرصت مهمی است که با حضورمان در این رویداد بزرگ خودمان را به دنیا نشان دهیم.

وی افزود: برای برگزاری اکسپو ۲۰۳۰ هم برنامه‌ریزی‌هایی آغاز شده است که به احتمال زیاد یکی از کشورهای ایتالیا، کره جنوبی یا عربستان میزبان این رویداد خواهد بود.

کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اظهار کرد: مشارکت در اکسپو برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اکسپوی دبی ما حضور ضعیفی داشتیم و مشکلات بسیاری وجود داشت که امیدواریم این مشکلات حل شود. البته بسیاری از این مشکلات به این دلیل پیش آمد که ما زمان کافی نداشتیم و مجبور بودیم در مدت زمان کوتاه تصمیمات بر اتخاذ کنیم. امیدواریم در برای اکسپو ۲۰۲۵ این مشکلات وجود نداشته باشد و زمان کافی را داشته باشیم، ما همین الان از برنامه عقب هستیم و باید با برنامه‌ریزی این عقب‌ماندگی جبران شود.

نشست-اکسپو۱

احمدرضا علایی طباطبایی در ادامه عنوان کرد: یکی از مهمترین مسائل ما بحث تامین بودجه است زیرا برگزاری پاویون در نمایشگاه اکسپو هزینه بالایی دارد و پیش‌بینی ما هزینه بالای ۳۰ میلیون دلار است. براساس مصوبه دولت، پیشنهاد بودجه باید توسط وزیر صمت و ارشاد به سازمان برنامه داده شود که امیدواریم این موضوع بررسی شود و به نتیجه برسد تا ما بتوانیم قرارداد پاویون را منعقد کنیم.

جزئیات برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵

دفتر بین المللی نمایشگاه ها در پاریس ابتدای آذر ماه سال جاری از میان سه کشور ژاپن، روسیه و جمهوری آذربایجان به عنوان داوطلبان میزبان برگزاری نمایشگاه جهانی، شهر اوساکای ژاپن را انتخاب کرد نخست وزیر ژاپن همان روز و پس از اعلام پیروزی در این رقابت اعلام کرد «نمایشگاهی را به جهانیان معرفی خواهند کرد که موجب تعجب همگان باشد».

این نمایشگاه تحت عنوان اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا - کانسای برگزار و کشورها متناسب با شعار و گرایش نمایشگاه، بهره برداری از این فرصت طلایی را برنامه ریزی می کنند.

بر اساس تحلیل آماری صورت گرفته از سوی مراجع رسمی در ژاپن، ۲۸ میلیون نفر از نمایشگاه بین المللی اوساکا که به مدت ۱۸۵ روز از می تا نوامبر ۲۰۲۵ در جزیره مصنوعی Yumeshima برگزار خواهد شد، بازدید خواهند کرد که ۳.۵ میلیون نفر از این جمعیت از خارج از ژاپن به این کشور سفر خواهند کرد از این تعداد نیز ۱.۴ میلیون نفر تنها برای بازدید از نمایشگاه به این کشور سفر خواهند کرد.

بر اساس این امار، قرار است آمار کلی بازدیدکنندگان از این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه سال ۲۰۰۵ در شهر ایچی، ۱۰ درصد افزایش یابد این در حالی است که روند مسافران ورودی به این کشور در سالهای آینده، فارغ از برگزاری نمایشگاه نیز روند صعودی خواهد داشت.

در همین راستا هدف گذاری صورت گرفته مبین آن است که آمار گردشگر ورودی به ژاپن تا سال ۲۰۲۰ افزون بر ۴۰ میلیون، تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۵۰ میلیون و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها