|
کدخبر: 304905

جایگاه فولادی ایران مشخص شد

براساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک‌پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

اقتصاد جایگاه فولادی ایران مشخص شد

براساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک‌پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

در گزارش ماه مارس، سومین ماه میلادی، ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند. اما در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۲) جایگاه هشتم و در ماه مه (اردیبهشت ۱۴۰۲) جایگاه هفتم را در جهان از آن خود کرد.

ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرده است و این در حالی که ۵ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه شده‌‌‌اند. اما ایران افزایش تولید داشته و علاوه بر ایران کشورهای چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشتند. بررسی وضعیت تولید فولاد خام در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حاکی از آن است که طی سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۰میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شده است. همچنین تولید محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲میلیون تن بوده است.

بررسی دلایل رشد تولید و صادرات فولاد در سال‌جاری

با توجه به تامین برق صنایع، بررسی آمار تولید و صادرات فولاد در سال‌جاری نیز حاکی از آن است که در چهارماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید و صادرات فولاد رشد داشته است.

براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید فولاد در چهارماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۸رشد داشته است. تولید فولاد میانی کشور در این مدت ۱۱میلیون و ۴۵۹‌هزار تن بوده که رشد ۲/ ۸درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین در چهارماه نخست امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در چهارماه نخست امسال ۷میلیون و ۸۲۲‌هزار تن بوده است. در چهارماه ابتدایی امسال ۴میلیون و ۴۹۹‌هزار تن محصولات طویل و ۳میلیون و ۳۲۳‌هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده که رشد تولید محصولات طویل ۳/ ۷‌درصد و رشد تولید محصولات تخت ۷/ ۲‌درصد بوده است.

تولید میلگرد در چهارماه نخست امسال ۳میلیون و ۶۴۹‌هزار تن بوده که افزایش ۴/ ۵درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز با افزایش ۶/ ۲۸درصدی به ۵۳۵‌هزار تن رسیده است.میزان تولید ورق گرم کشور در چهارماه نخست سال‌جاری، ۳میلیون و ۱۹۳‌هزار تن بوده که افزایش ۳/ ۲درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. میزان تولید ورق سرد هم یک‌درصد کاهش و ورق پوشش‌دار ۷/ ۱۰‌درصد افزایش یافته است.تولیدکنندگان آهن اسفنجی در چهارماهه سال‌جاری ۱۲میلیون و ۹۵۹‌هزار تن از این محصول را تولید کرده‌‌‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۶/ ۵درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۳۷ درصدی صادرات فولاد ایران

همان‌طور که اشاره شد صادرات فولاد نیز در چهارماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است. در تازه‌ترین گزارش انجمن فولاد ایران، وضعیت صادرات فولاد در چهارماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷‌درصد اعلام شد که براساس این آمار صادرات تیرآهن در چهارماه ابتدایی امسال نسبت به چهارماه ابتدایی سال گذشته ۳/ ۱۰۶‌درصد رشد داشته و از ۳۲‌هزار تن در سال گذشته به ۶۶‌هزار تن در سال‌جاری رسیده است. همچنین صادرات میلگرد از ۶۷۴‌هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۰۰‌هزار تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: صادرات کل مقاطع طویل فولادی با رشد ۳/ ۲۵درصدی از ۷۴۰‌هزار تن در چهارماه اول سال ۱۴۰۱ به ۹۲۷‌هزار تن در چهارماه اول امسال افزایش یافته است. صادرات اسلب نیز در چهارماه ابتدایی سال گذشته ۶۶۱‌هزار تن بوده که در چهارماه اول امسال با رشد ۳/ ۳۱‌درصدی به ۸۶۸‌هزار تن افزایش یافته است. صادرات آهن اسفنجی در چهارماه اول سال گذشته ۱۶۶‌هزار تن بوده که با رشد ۴/ ۲۴۹درصدی در چهارماه ابتدایی امسال به ۵۸۰‌هزار تن افزایش یافته است. براساس این گزارش صادرات فولاد میانی در چهارماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۲۴‌درصد افزایش یافته است. همچنین صادرات بیلت و بلوم در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱/ ۲۲‌درصد افزایش داشته است.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها