|
کدخبر: 304810

تاریخ هاوینگ بیت کوین

اقتصاد تاریخ هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین رخدادهایی است که برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار بالایی دارد. این رویداد روی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی می‌گذارد و به همین دلیل، در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است. لازم به ذکر است که طی سال‌های گذشته، چرخه‌های قیمتی شکل گرفته در دنیای کریپتو،‌ ارتباط تنگاتنگی با هاوینگ داشته‌اند. 

به عبارتی، افراد و شرکت‌های زیادی،‌ با زیر نظر گرفتن تاریخ هاوینگ، برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به بلاگ او ام پی فینکس اخبار مربوط به هاوینگ بعدی و همچنین تاثیری که بر قیمت این رمزارز و بازار کریپتو می‌گذارد را زیر نظر بگیرند.  

بر اساس برآوردهای فعلی، انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت کوین در اوایل آوریل 2024 اجرا شود. همانطور که اشاره شد، هاوینگ برای اکثر سرمایه‌گذاران بیت‌کوین رویدادی هیجان انگیز است که تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. با این رخداد، پاداش بلاک بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد.

بنابراین، با هر هاوینگ، مقدار BTC جدید وارد شده به گردش کاهش می‌یابد. هاوینگ نرخ تورم بیت کوین را کاهش داده و همچنین فشار فروش ماینرهای بیت کوین را کم می‌کند. لازم به ذکر است که این رویداد در سال 2024، پاداش بلاک را از 6.25 BTC فعلی در هر بلاک به 3.125 BTC در هر بلاک کاهش می‌دهد.

هاوینگ۱

تاریخچه هاوینگ و پیش‌بینی رویداد بعدی

تاکنون سه رویداد هاوینگ رخ داده‌است. مورد اول در نوامبر 2012، دومی در ژوئیه 2016 و آخرین رویداد نصف شدن در می 2020 اتفاق افتاد. در مورد زمان هاوینگ بعدی نیز می‌توان تخمین‌هایی را ارائه داد اما نمی‌توان به صورت دقیق تاریخ آن را پیش‌بینی کرد؛ زیرا پروتکل بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده‌است که در هر 210000 بلاک، پاداش بلاک به نصف کاهش می‌یابد. با وجود اینکه پروتکل بیت کوین یک زمان ۱۰ دقیقه‌ای را برای ایجاد هر بلاک در نظر گرفته‌؛ در واقع زمان اضافه کردن یک بلاک جدید به بلاکچین بیت کوین، بلاک به بلاک متفاوت است.

به عبارتی، اگر بلاک‌ها خیلی سریع اضافه شوند، سختی استخراج به طور خودکار افزایش می‌یابد. در مقابل، اگر بلاک‌ها خیلی آهسته اضافه شوند، سختی کاهش پیدا می‌کند. این تنظیمات سختی بعد از هر 2016 بلاک اتفاق می‌افتد که تقریبا می‌توان هر 2 هفته یکبار را برای آن در نظر گرفت. لازم به ذکر است که هر چه به تاریخ هاوینگ بعدی نزدیک‌تر شویم، تخمین‌ها دقیق‌تر خواهند بود.

همانطور که نسخه به‌روزشده نمودار رنگین‌کمان بیت کوین که در زیر ارائه شده را مشاهده می‌کنید، سه رویداد گذشته زمانی اتفاق افتاده‌اند که قیمت بیت کوین نسبتا پایین بوده‌است. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد گسترش بازار نزولی ارزهای دیجیتال تا نیمه اول سال 2024 خواهیم بود و انتظار داریم که روند معکوس و بهبود بازار کریپتو در نیمه دوم سال 2024 آغاز شود. به نظر می‌رسد که آخرین هاوینگ در سال 2140 رخ خواهد داد که منجر به رسیدن به سقف ۲۱ میلیون بیت کوین خواهد شد. پس از این تاریخ، دیگر بیت کوینی استخراج نخواهد شد.

هاوینگ۲

اثرات نصف شدن بیت کوین بر بخش‌های مختلف  بازار

اثرات هاوینگ بیت کوین را می توان در چندین جنبه از اکوسیستم ارزهای دیجیتال مشاهده کرد:

تأثیر بر سوددهی استخراج و امنیت شبکه

از آن جایی که در هاوینگ، پاداش بلاک نصف می‌شود، ماینرها بیت کوین کمتری به عنوان پاداش استخراج دریافت می‌کنند. این امر بر عملیات ماینینگ فشار می‌آورد، به ویژه ماینرهایی که هزینه‌های عملیاتی بالاتری دارند؛ زیرا آن‌ها باید راه‌های کارآمدتری برای استخراج بیابند یا اینکه استراتژی‌های خود را برای حفظ سودآوری تغییر دهند. این حرکت به سمت کارآمدتر کردن عملیات استخراج و امنیت شبکه کمک می‌کند؛ زیرا تنها ماینرهایی که انرژی کمتری را مصرف می‌کنند و در اصطلاح فعالیت مقرون به صرفه‌تری دارند، در این حوزه باقی می‌مانند.  

تاثیر بر قیمت بیت کوین و پویایی بازار 

با کاهش عرضه، افزایش کمیابی بیت‌کوین منجر به فشار صعودی بر قیمت این رمزارز خواهد شد زیرا شوک کاهش عرضه باعث افزایش تقاضا می‌شود.  از لحاظ تاریخی نیز هاوینگ با روند صعودی قیمت بیت کوین همراه بوده‌است. با این وجود، نباید فراموش کرد که پویایی بازار مربوط به بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله حدس و گمان و احساسات بازار هم قرار دارد؛ مواردی می‌تواند قیمت را جابه‌جا کند.

انتظارات بازار 

انتظارات بازار و گمانه‌زنی‌ها در مورد نصف شدن بیت کوین همواره در کانون توجه تحلیلگران و کارشناسان بوده‌ و هست. در ادامه تحلیلی از احساسات بازار در مورد نصف شدن بیت کوین آورده شده است:

انتظارات و احساسات بازار

برخی از تحلیلگران حوزه رمزارزها معتقدند بیت کوین می‌تواند در آوریل ۲۰۲۴، صعود قابل توجهی را تجربه کند که می‌تواند قیمت آن را به ۳۵هزار تا ۵۰هزار دلار برساند.

پیش‌بینی‌ها 

پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد عملکرد قیمت بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ انجام شده‌است. بر اساس داده‌های موجود، قیمت بیت کوین می‌تواند تا اکتبر 2025 به 98000 دلار یا حتی 260000 دلار برسد. با این حال، توافق زیادی در مورد مدت زمان و وسعت این افزایش و همچنین نوسانات بالقوه در بازار ارزهای دیجیتال که منجر به افزایش قیمت می‌شود، وجود ندارد. 

نگاهی به رویدادهای نصف شدن گذشته

رویدادهای هاوینگ قبلی با افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین همراه بوده‌است. هر نصف شدن منجر به یک روند صعودی در قیمت بیت کوین شده که سود قابل توجهی را عاید سرمایه‌گذاران کرده‌است. در حالی که عملکردهای گذشته مبنایی برای تکرار آن در آینده نیست، این الگوهای تاریخی به پیش‌بینی و حدس و گمان درباره رشد قیمت بعد از هاوینگ منجر شده‌است. 

استراتژی‌های گوناگون سرمایه‌گذاران در جریان هاوینگ 

هولد: یکی از استراتژی‌ها «HODL» بیت‌کوین است که به معنای نگهداری آن برای بلندمدت است. هدف این رویکرد استفاده از افزایش قیمت در طول زمان، با سرمایه گذاری بر الگوهای تاریخی افزایش قیمت پس از هاوینگ است.

متوسط هزینه دلاری: میانگین هزینه دلاری یا همان DCA نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن مبلغ ثابتی از دلار به صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص برای خرید یک رمزارز استفاده می‌شود. این رویکرد نوسانات کوتاه مدت قیمت را کاهش می‌دهد و امکان انباشت تدریجی بیت کوین را در طول زمان فراهم می‌کند.

معاملات آنی با تحلیل تکنیکال: افرادی که زمان، تخصص و ریسک‌پذیری دارند، می‌توانند از معاملات آنی و تحلیل تکنیکال در طول چرخه هاوینگ استفاده کرد. این استراتژی شامل نظارت دقیق بر نمودارهای قیمت، شناسایی الگوها و اجرای معاملات بر اساس حرکات بازار است. این نیاز به درک عمیق‌تری از شاخص‌های تحلیل تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی دارد.

استفاده از مشاوره حرفه‌ای: تعامل با مشاوران مالی حرفه‌ای یا معامله‌گران باتجربه ارزهای دیجیتال که می‌توانند راهنمایی‌های ارزشمندی را متناسب با شرایط هر فرد ارائه دهند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها