|
کدخبر: 301034

محرم اقتصاد این کشورها را زیر و رو کرد

شهرها و کشورهای اسلامی بخش اعظمی از رونق اقتصادی و رشد و توسعه کسب و کارهای خود را مدیون مراسم های مذهبی هستند و به واسطه سفر و بازدید میلیون ها گردشگر در طی سال، صنعت اقتصادی و گردشگری این کشورها همواره در چرخه رونق باقی می ماند.

اقتصاد محرم اقتصاد این کشورها را زیر و رو کرد

همه ساله، محرم برای بسیاری از کشورهای مسلمان فرصت مناسبی است تا از طریق گردشگری مذهبی علاوه بر ترویج فرهنگ و سنت های باستانی خود به اقتصاد و چرخه تولید کشورهایشان رونق ببخشند.

کربلا و نجف قطب گردشگری مذهبی

کشورهای مسلمان همچون عربستان و عراق قطب گردشگری مذهبی به حساب می آیند، از این رو هر سال به واسطه برگزاری مراسم محرم در شهرهای مختلف، گردشگران بی شماری از کشورهای دیگر برای انجام عزاداری و مراسم های مختلف به این کشورها سفر می‌کنند. بنابراین محرم بهترین فرصت است تا گردشگران با آداب و سنت‌های مختلف محرم در این کشور ها آشنا شوند و همچنین فرصتی مناسب است برای توسعه بازار ها و کسب و کار و نهایت بهبود چرخه اقتصادی این کشورها.

شهر کربلا را باید پایتخت گردشگری مذهبی دنیا بدانیم. دسته گردانی، شمع گردانی، تعزیه خوانی، مقتل خوانی، شبیه خوانی، علم گردانی و آداب دیگری که در دهه نخست ماه محرم در اغلب کشورهای اسلامی اجرا می‌شود، در شهر کربلا از رنگ و شور خاصی برخوردار است و به اصطلاح، عزاداری‌های ماه محرم در این شهر، سوز و حال ویژه ای دارد.

محرم در شهرهای کربلا و نجف علاوه بر تحول در شئون زندگی و ایجاد حرکت‌های اجتماعی، سیاسی شده است حتی موجب بروز هنر خاص حسینی و اهل بیتی در معماری و ساختمان مکان‌های مذهبی شده است و شاکله، کالبد و سازه‌های دینی و تاریخی این شهرها بازدیدکنندگان را غرق در فضای معنویت و مذهب قرار می‌دهد.

تصاویر و ویدئوهایی که از جلوه‌های حضور مردان و زنان سوگوار حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا از سطح این شهرها به جهان مخابره می‌شود، حیرت همگان را از حیث ازدحام قابل توجه شیفتگان حسین بن علی (ع) و یارانش وفادارش برمی انگیزد و تماشای دست‌های بی شماری که یا ابوالفضل گویان بر سینه‌های سیاه پوش فرود می آیند، ماهیت نهضت کربلا را بار دیگر در اذهان مطرح می‌کند و به یقین هر سال، هستند افرادی خارجی که با مشاهده این وقایع متحول کننده، مجذوب محرم و شور و حال حسینی می‌شوند و به اسلام می‌گروند.

مشهد و قم پایتخت گردشگری مذهبی ایران

گردشگری دینی علاوه بر اینکه در معرفی آداب و سنن عقیدتی و مذهبی شهرها و کشورهای مسلمان اثرگذار است، اقتصاد شهر و کشور را نیز پویا می‌سازد. اگر به تحولات اقتصادی شهر مشهد و قم بنگریم، نمی توان تاثیر گردشگری مذهبی را در تحول اقتصادی و به گردش در آوردن چرخه کسب و کار در این شهرها نادیده گرفت. شهرهای مشهد و قم نیز ازجمله شهرهای مذهبی داخلی هستند که هر سال به بهانه آغاز ماه محرم گردشگران بسیاری از شهرها و علی الخصوص کشورهای مسلمان دیگر را به خود می بینند.

رشد چرخه اقتصادی در سایه رونق گردشگری مذهبی

اگر واقع بین باشیم باید درنظر بگیریم که بخش بزرگی از رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار در شهرها و کشورهای اسلامی به واسطه ماهیت مذهبی و دینی بودن آن ها است و هر سال به دلیل برگزاری مراسم های مذهبی در ماه محرم و... بسیاری از مسافران به این شهرها سفر می‌کنند و علاوه بر شرکت در مراسم های مذهبی و بازدید از اماکن اسلامی به گشت و گذار در مکان های مختلف گردشگری نیز می پردازند.

نتیجه می گیریم شهرها و کشورهای اسلامی بخش اعظمی از رونق اقتصادی و رشد و توسعه کسب و کارهای خود را مدیون مراسم های مذهبی هستند و به واسطه سفر و بازدید میلیون ها گردشگر در طی سال، صنعت اقتصادی و گردشگری این کشورها همواره در چرخه رونق باقی می ماند.

 

 

 

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها