|
کدخبر: 300038 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه دارندگان قنادی؛

تفاوت قیمت شیرینی در قنادی ها / چه کسی رسیدگی می کند؟

بهرمند گفت: قیمت فروش شیرینی‌ها بر اساس مواد اولیه مصرفی قنادها تعیین می‌شود اما اگر اعتراض یا شکایتی از واحدی در خصوص قیمت‌ها داشته باشیم حتما از طرف اتحادیه رسیدگی می‌شود.

اقتصاد تفاوت قیمت شیرینی در قنادی ها / چه کسی رسیدگی می کند؟

شیرینی در مناسبت‌هایی مثل اعیاد، مجالس، جشن‌ها و همچنین در مراسم‌های عزاداری به عنوان پای ثابت در زمینه پذیرایی از مهمانان نقش دارد. شیرین شدن کام مهمانان از طرف میزبانی که تدارک این پذیرایی را دیده است معمولا از طریق سرو انواع شیرینی انجام می‌شود. بنابراین بین ما ایرانی‌ها خوردن شیرینی مرسوم است و نمی‌توان این گزینه رایج را نادیده گرفت.

البته قیمت‌ها در بسیاری از صنف‌ها و در صنف قنادی‌ها نیز، پیوسته دستخوش تغییر و تحول است. شاید یک نوع شیرینی در قنادی به یک قیمت عرضه شود و همان شیرینی در چند محله بالاتر یا پایین‌تر به قیمت دیگری به دست مصرف کننده برسد. بنابراین آن طور که در سطح شهر دیده می‌شود، خط‌کش ثابتی برای تعیین قیمت شیرینی،  وجود ندارد. اغلب قنادی‌ها با توجه به اسم و رسمی که پیدا می‌کنند و با جلب رضایت خریدار  سرشان شلوغ‌ می‌شود و میزان عرضه و تقاضا برای این واحدها بیشتر می‌شود.

خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران به بررسی عوامل موثر بر قیمت شیرینی و چالش‌هایی که در صنف قنادها وجود دارد، پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

علی-بهرمند

قیمت دستوری از صنف قنادها حذف شد

علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد ما دیگر قیمت دستوری در حوزه شیرینی فروشی‌ها نداریم و قیمت مصوبی در صنف قنادها اعلام نشد. واحدهای قنادی براساس عرضه و تقاضا فعالیت دارند و قیمت‌های فروش بر همین اساس تعیین می‌شود و دیگر قیمت دستوری در این زمینه مطرح نمی‌شود.

وی افزود: قیمت فروش شیرینی‌ها طبیعتا بر اساس مواد اولیه مصرفی قنادها تعیین می‌شود اما اگر اعتراض یا شکایتی از واحدی در خصوص قیمت‌ها داشته باشیم حتما از طرف اتحادیه رسیدگی می‌شود. باید قیمتی که از طرف واحد قنادی اعلام می‌شود با میزان هزینه در مواد مصرفی همخوانی داشته باشد که چه موادی مورد استفاده قرار گرفته است و این مواد با چه قیمتی خریداری شده است تا قیمت نهایی برای مصرف کننده مشخص شود. تمام این موارد برای تعیین سود واحد قنادی حائز اهمیت است.

اعتراضی در مورد قیمت شیرینی‌ها نداشتیم

بهرمند در پاسخ به این سوال که آیا مصرف کنندگان اعتراضی به واحدهای قنادی در مبحث میزان قیمت‌ها دارند یا خیر، گفت: خوشبختانه اعتراضی در بحث قیمت‌ها از طرف مردم نداشتیم اما ممکن است به عنوان مثال در بحث سفارش‌ها مخصوصا کیک‌های سفارشی زمان تحویل آن دیر و زود شود و یا مورد سفارش شده با چیزی که تحویل گرفته شده است مغایرت داشته باشد و رضایت مشتری را جلب نکند اما مجدد تاکید می‌کنم در خصوص قیمت اعتراضی از طرف مردم ثبت نشده است.

نقش برگزاری نمایشگاه‌ها در حوزه صنف قنادی

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های تابستانه در حوزه کیک و شیرینی خاطرنشان کرد: ماهیت برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها در جهت تولید و پیشرفت صنف کمک کننده است و اخیرا نیز نمایشگاه توانمندی قنادها برگزار شد و همچنین پنجمین دوره مسابقات کیک‌های تجسمی نیز برگزار شد که با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو شد.

چالش مهم قنادها تامین مواد اولیه است

بهرمند در ادامه گفت: مهم‌ترین دغدغه پیش رو در صنف قنادها تامین مواد اولیه است. برخی مواقع ممکن است مشکلاتی در زمینه تهیه مواد اولیه و در مورد قیمت آن وجود داشته باشد ولی در مجموع می‌توان ابراز امیدواری کرد، در بخش مواد اولیه کمبودی مشاهده نمی‌شود اما در مجموع نمی‌توان کتمان کرد که در برخی مواقع چالش‌هایی از این دست می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در صنف قنادها شود.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هفته‌های اخیر خبری مبنی بر کاهش میزان شکر در کشور دست به دست شد که البته این کمبود رفع شد و مشکلی از این بابت برای صنف قنادها به وجود نیاورد. منشاء اغلب این کمبودهاعدم تمایل فروشنده‌ها به عرضه محصولات خود به بازار است با این تصور که محصول‌شان با افزایش قیمت روبرو خواهد شد و همین‌عدم عرضه به بازار منجر به التهاب شده و قیمت‌ها را نوسانی کرده و به روند فعالیت اصناف مرتبط‌شان صدمه می‌زند.

گزارش گسترش نیوز از وضعیت بازار شیرینی

با گشت وگذاری در سایت‌های خرید و فروش آنلاین در بخش شیرینی و قنادها متوجه تفاوت قیمت بین واحدهای فروش می‌شویم. به عنوان مثال یک قنادی قیمت ۱ کیلو شیرینی‌تر را ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است اما در یک قنادی دیگر قیمت آن ۲۲۵ هزار تومان به خریدار عرضه می‌شود. البته درست است که تفاوت فاحشی ندارد اما باز هم این فاصله قیمت مخصوصا در خریدهای سنگین کاملا احساس می‌شود.

شیرینی-تر۲

شیرینی-تر

در نوع دیگری از شیرینی مثلا شیرینی دانمارکی شکلاتی را در وزن ۱ کیلو گرمی به قیمت ۱۸۹ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد اما در واحدی دیگر قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی شکلاتی به قیمت ۲۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و باز هم در این نوع از شیرینی تفاوت قیمت مشاهده می‌شود.

دانمارکی-شکلاتی

دانمارکی-شکلاتی۲

کلام آخر

تقاضا برای خرید شیرینی همان طور که در ابتدای گزارش ذکر شد، محدود به زمان خاصی نمی‌شود و در ۱۲ ماه سال خریداران خودش را دارد. همان قدر که بحث کیفیت محصولات ارائه شده حائز اهمیت است، موضوع قیمت فروش شیرینی‌ها نیز برای مردم دغدغه است و باید به آن نظارت شود. اگر بنا باشد هر واحد صنفی با توجه به هزینه و درآمد خود قیمت‌گذاری سلیقه‌ای بر محصولات ارائه دهنده خود اعمال کند، طبعیتا در دراز مدت باعدم رضایت مصرف کننده روبرو خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها