|
کدخبر: 299199 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

انتقاد نماینده مجلس از بانک ها / کمبود بودجه از جیب مردم پرداخت می شود

محمدبیگی گفت: تسهیلات صنعت داروسازی باید به شکل وام و تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار بگیرد و وزارت صمت هم باید در نوع خود از این شرکت‌ها حمایت کند.

اقتصاد انتقاد نماینده مجلس از بانک ها / کمبود بودجه از جیب مردم پرداخت می شود

وضعیت دارو در کشور بستگی به عوامل مختلفی دارد و نیاز به تلاش بیشتر در جهت بهبود وضعیت دارو در کشور شدیدا احساس می‌شود. چالش‌ها درباره کمبود برخی داروها همواره احساس می‌شود. محدودیت‌های بازار در زمینه تولید و واردات، در برخی داروها بازار را با کمبود مواجه می‌کند و برای بیماران مسبب دردسر می‌شود. همچنین افزایش قیمت برخی داروها در سال‌های اخیر، به علت تغییر نرخ ارز آرامش این صنعت را به هم زده است. توزیع داروها نیز مشکلاتی دارد، به عنوان مثال برخی داروخانه‌ها به دلیل وجود محدودیت‌ها در تأمین دارو، قادر به تأمین داروهای لازم برای بیماران نیستند. برخی از داروها نیز به دلیل نقض استانداردهای تولید، کیفیت پایینی دارند و ممکن است برای بیماران آسیب‌های جدی بهبودی ناپذیر به دنبال داشته باشند. همچنین متاسفانه مشکلاتی در تأمین مواد اولیه برای تولید برخی داروها وجود دارد که می‌تواند به کاهش تولید و کیفیت داروها منجر شود.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز به بررسی عوامل مختلف بر صنعت دارو و تامین دارو در کشور پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

فاطمه_محمدبیگی

بحران تامین دارو برای بیماران خاص

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور را در داخل تهیه می‌کنیم اما با چند چالش روبرو هستیم، یکی از این چالش‌ها ۳ درصد داروهایی است که از کشورهای خارجی تهیه می‌شود که عمدتا داروی بیمارای خاص، صعب العلاج و بیماران سرطانی است. تکنیک‌ها و روش‌های پیچیده‌ای برای تهیه این داروها وجود دارد. توانمندی تولید این داروها در داخل کشور وجود دارد ولی به دلیل تحریم توانایی واردات مواد اولیه وجود ندارد.

وی افزود: مبحث دیگر بی‌نظمی در گمرکات کشور است که باعث می‌شود مواد اولیه در گمرک بماند و منجر به تاخیر زیاد ارسال مواد اولیه به تولیدکننده می‌شود. نکته دیگر هم‌عدم توزیع و پخش مناسب دارو در شبکه دارویی کشور است که باید با فرایندهای نظارتی جدی‌تر این روند اصلاح شود. همچنین عدم حمایت از تولیدکنندگان و به روز نشدن برخی خطوط تولید دارو چالش بعدی است.

کم کاری بانک‌ها در خصوص حمایت از داروسازها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: تسهیلات صنعت داروسازی باید به شکل وام و تسهیلات کم بهره در اختیارشان قرار بگیرد و وزارت صمت هم باید در نوع خود از این شرکت‌ها حمایت کند، همچنین وزارت کار و مجموعه شستا در کنار هم و به صورت یکپارچه باید به صنعت داروسازی برای تامین منابع کمک کنند.

محمدبیگی در ادامه گفت: همراهی بانک‌ها و شبکه‌های اقتصادی کشور در قالب حمایت از داروسازی را ضعیف می‌بینم و متاسفانه دود این موضوع به چشم مردم می‌رود. از طرفی هم‌عدم برنامه‌ریزی صحیح از سمت برنامه و بودجه است، علی رغم اینکه کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت بارها تذکر دادند که ۶۲ همت دردی را بابت جایگزین ارز ترجیحی دوا نمی‌کند. متاسفانه ۱۰۵ همتی که پیشنهاد داده بودیم کاهش پیدا کرد و این فاصله عملا از جیب مردم در حال پرداخت است و فشار آن به مردم وارد می‌شود.

تامین مواد اولیه برای داروسازی به سختی پیش می‌رود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین مواد اولیه تولیدکنندگان گفت: توانمندی دور زدن تحریم‌ها در کشور وجود دارد اما تامین مواد اولیه با روند سختی پیش می‌رود. باید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید سفارشی و پژوهشی از طریق این شرکت‌ها قوت بگیرد. خوشبختانه جوانان دانشمند زیادی داریم که در عرصه داروسازی می‌توانند حماسه آفرینی کنند ولی متاسفانه حمایت جدی در این زمینه نمی‌بینیم.

محمدبیگی تاکید کرد: شبکه اقتصادی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حوزه وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه باید حمایت‌های لازم را انجام دهند و تولید سفارشی را به داخل کشور بدهند و شاید ظرف ۲ تا ۳ سال بتوان داروهایی که از کشورهای خارجی تامین می‌شود را در داخل کشور تهیه کرد. البته تولید داخلی برخی از داروها صرفه اقتصادی ندارد و باید از طریق واردات تامین شود اما در مجموع نمی‌توان نقش تحریم‌ها را نادیده گرفت. پرداخت پول باید توسط سازمان برنامه و بودجه صورت بگیرد و در برنامه هفتم هم این موضوع در اولویت قرار گرفته است.

چرا مبتلایان به بیماری‌های خاص در حال افزایش هستند؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان درباره روند صعودی ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج گفت: چاه درمان یک سیاه چاله است و هر چقدر در آن فرو بریم، قعر آن عمیق‌تر خواهد شد. ما باید بیایم در نظام پیشگیری، غربال‌گری و بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم تا ورودی بیماری را کاهش دهیم اما متاسفانه سیاست سلامت در کشور ما درمان محور است. غربالگری از درجه اهمیت ویژه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال دیابت بیماری است که می‌توان با پیشگیری و تغییر سبک زندگی فرد را طوری اصلاح کرد که عوارض دیابت را حذف کند. بسیاری از بیماری‌ها مثل‌ام اس ناشی از استرس و اضطراب هستند و با یک سری مهارت‌های زندگی و روانشناسی با ایجاد زمینه زیست بهتر می‌توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها