|
کدخبر: 298127

وزارت صمت برگزاری همایش ۱۰ تیر را به تشکل ها نسپارد

میلاد محمدی - خبرنگار

دهم تیرماه، بر اساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده‌است. در این روز خاص از صنعت گران کشور به پاس تلاش های خالصانه در زمینه توسعه صنعتی و معدنی به دست وزیر صنعت معدن و تجارت یا مقامات بالاتر دولتی (بعضا شخص رئیس جمهور)  تقدیر به عمل آمده و برای آنها تسهیلاتی برای آینده کسب و کارشان در نظر گرفته می شود.

میلاد-محمدی۱

سالیان سال است که در روز ۱۰ تیر ماه همایشی با عنوان روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران یا مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.

متولی این رویداد وزارت صنعت، معدن و تجارت است که البته این وزارتخانه با هدف ایجاد هم افزایی و استفاده از توان بخش خصوصی، بخشی از روند برگزاری آن را به تشکل هایی نظیر خانه صنعت و معدن می سپارد.

بین سال های ۹۲ تا ۹۶ به مناسبت روز صنعت و معدن به رسانه های مختلف در سراسر کشور مجوز داده می شد تا ویژه نامه هایی را به این مناسبت و جهت توزیع میان مخاطبان همایش که عمدتا مدیران صنایع بزرگ ایران هستند، توزیع کنند. از سال ۹۷ اما متاسفانه برخی بهانه های غیر منطقی مانع از این امر شد.

یک سال به این بهانه که رئیس جمهور می خواهد در مراسم حضور داشته باشد!

یک سال به بهانه کرونا و خطر تماس فیزیکی با محصولات کاغذی!

یک سال به بهانه اینکه حجم ویژه نامه ها بالاست و باعث ناهماهنگی در سالن ها می شود!

امسال هم یکی از مدیران ارشد بخش خصوصی پیشنهاد داده که ویژه نامه ها جای توزیع در سالن یا جلوی درب ورودی سالن، در پارکینگ زیر برف پاک کن خودروها بگذاریم!

همیشه هم تقصیرها به گردن وزارت صمت افتاده و طوری وانمود شد که انگار مدیران این مجموعه و شخص وزیر با رسانه ها مشکل دارند. تا اینکه بالاخره کاشف به عمل آمد عزیزان در تشکل های مختلف نظیر خانه صنعت و معدن برای اینکه بتوانند خودشان ویژه نامه های پر و پیمان با حضور همه شرکت ها و البته بدون هیچ رقیبی منتشر کنند، این شایعات را درست کردند.

نتیجه این انحصار گرایی یک طرفه این شد که رویداد مهم روز صنعت و معدن که دهم تیر هر سال با حضور و مشارکت ویژه تمام رسانه های حوزه اقتصادی کشور و انتشار ده ها ویژه نامه تخصصی همراه بود اکنون به نوعی در سکوت خبری پیش می رود.

کار به جایی رسیده که در سال جاری و در شرایطی که تنها چند روز به برگزاری این روز باشکوه زمان باقی مانده، هیچکس از برنامه دقیق همایش، محل برگزاری و مدعوین آن اطلاع ندارد.

رویدادی که باید با مشارکت حداکثری رسانه ها و حضور فعال آنها در صحنه تولید و اشتغال کشور به گوش جهانیان برسد، اکنون چند سالی است که اصحاب رسانه و ویژه نامه های تخصصی آنها را پشت درب های بسته نگه می دارد. به نظر می رسد در این خصوص نیاز به بازنگری بوده و وزارت صمت باید به فکر تغییر رویکرد خود باشد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، در سال های اخیر، بخش مهمی از ضربات وارد شده به بدنه صنعت و معدن کشور به دلیل قهر این نهاد دولتی با رسانه ها بوده است. نمونه دیگر این رویکرد، قطع ارتباط روابط عمومی ایرانخودرو و سایپا با اغلب رسانه های کشور است که در اطلاع رسانی دستاوردهای این دو مجموعه نقش مستمر داشتند.

امیدواریم با حضور وزیر جدید این رویکردها تغییر کرده و هرچه سریعتر سازوکاری برای ارتباط گیری مجدد با رسانه ها تعریف شود.

 

نویسنده: میلاد محمدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها