|
کدخبر: 297632 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس؛

پیچ و خم بانکی برای دریافت وام ازدواج / نظارت بر عهده کیست؟

اگر قرار تسهیلات بانکی به شروع زندگی آسان‌تر بی‌انجامد باید در وقت درست انجام شود. با توجه به تورم روز افزون شاهد گران‌تر شدن اغلب مایحتاج زندگی نیز هستیم و این اهرم فشار نیز خانواده‌ها را درگیر خود کرده است.

اقتصاد پیچ و خم بانکی برای دریافت وام ازدواج / نظارت بر عهده کیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور، دولت در زمینه‌های مختلف با ارائه تسهیلات بانکی سعی دارد کمی از بار هزینه‌های خانوار بکاهد. ارائه تسهیلاتی نظیر وام ازدواج، وام مسکن، وام فرزندآوری، وام بازنشستگان و یا وام‌هایی برای شروع کسب و کار از این دست تسهیلات هستند. حال این سوالی پیش می‌آید که چند درصد این وعده‌های دولت در قالب تسهیلات بانکی عملی می‌شود و چه مراحلی را باید افراد سپری کنند تا به تهسیلات مورد نظرشان برسند؟ وام ازدواج در دسته رایج‌ترین وام‌های درخواستی زوجین است و تقاضا برای دریافت آن همیشه زیاد بوده است. اما باید این نکته را در نظر داشت که منابع بانکی چقدر توانایی پرداخت وام‌ها را دارند.

طبق آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی درباره شرایط دریافت وام ازدواج، هر یک از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج ۱۰ساله دریافت خواهند کرد و این مبلغ برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین بر اساس ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احمدرضا فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین و علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس به بررسی شرایط عملکرد بانک‌ها در ارائه تسیهلات ازدواج و فرزندآوری پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

عدم رضایت متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک‌ها

احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز پیرامون عملکرد بانک‌ها در ارائه تسیهلات بانکی گفت: متاسفانه الان همه از عملکرد بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات بانکی شاکی هستند. چه در مورد پرداخت وام ازدواج و چه دیگر تسیهلات خرد بانکی که مردم تقاضای دریافت آن را دارند، محدودیت دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام- احمد-حسین- فلاحی

وی افزود: به نظر می‌رسد حتی وزارتخانه هم نمی‌تواند کنترلی بر بانک‌ها داشته باشد. باید تدابیری اتخاذ شود تا بانک‌ها در مسیر خدمت به جامعه نقش آفرینی کنند. منابع در اختیار بانک‌ها، تحت مالکیت بانک‌ها نیست و خیلی از سپرده‌های مردم است که این منابع را تشکیل داده است. دلیل بر این نمی‌شود که چون بانک‌ها این منابع را در اختیار دارند، مردم را از خدمات رایج بانکی محروم کنند.

خبرنگار گسترش نیوز در خصوص نحوه اجرایی شدن ارائه تسهیلات فرزندآوری از نماینده مجلس پرسید که آیا این طرح طبق برنامه پیش می‌رود یا خیر، فلاحی در پاسخ گفت: در مورد تسهیلات فرزندآوری و تشویق‌هایی که باید صورت بگیرد هم روند کندی پیش می‌رود و رضایت جامعی در این زمینه بین مردم دیده نمی‌شود.

نظارت بر عهده کمیسیون اقتصادی مجلس است

در ادامه علیرضا پاک فطرت؛ نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز به خبرنگار گسترش نیوز گفت: نظارت بر عملکرد بانک‌ها بیشتر در کمیسیون اقتصادی مطرح است اما رئیس کل بانک مرکزی در صحن مجلس به دفعات به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ داده است. نظارت بر عملکرد بانک‌ها از نظر دولتی بر عهده بانک مرکزی است اما از منظر مجلس نیز کمیسیون اقتصادی فعالیت بانک‌ها را زیر نظر دارد.

علیرضا-پاک-فطرت

وی افزود: قانونی در مجلس تحت عنوان تعالی جمعیت تصویب شد که این بخش هم خوب پیگیری می‌شود. مخصوصا در مورد وام ازدواج و همچنین در رابطه با بحث فرزندآوری مراحل اجرایی شدن آن پیگیری می‌شود. اگر تخلفی صورت بگیرد، دستگاه سازمان بازرسی هم در این مورد فعال شده است و هرگونه تخطی در مورد وام ازدواج و ارائه تسهیلات بانک‌ها با برخورد به موقع پیگیری می‌شود حال این تخلف چه در سازمانی صورت بگیرد و چه در بانک‌ها، به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کلام آخر

طبق گفته مخاطبان گسترش نیوز خیلی از متقاضیان دریافت وام ازدواج در صف انتظار قرار دارند و این انتظار در برخی موارد به چندین سال هم کشیده است! اگر قرار بر این است که این تسهیلات به شروع زندگی آسان‌تر بی‌انجامد باید در وقت خودش انجام شود. با توجه به تورم روز افزون شاهد گران‌تر شدن اغلب مایحتاج زندگی نیز هستیم و این اهرم فشار نیز خانواده‌ها را درگیر خود کرده است. بنابراین هر چقدر مراحل دریافت تسهیلات بانکی به متقضایان آسان‌تر و سریع‌تر باشد به همان میزان هم در زندگی افراد نقش خواهد داشت و از بار مالی هزینه‌های زندگی خواهد کاست.

  • محمد ارسالی در

    از آبان ماه سال قبل ثبت نام کردم پیام هم نیومده پست بانک اهالی همجوار بستان آبا د خواهشا پیگیری کنید ما جوان ها احتیاج داریم گرانی وحشت ناکه

  • ا ارسالی در

    این چه ابلاغی ک به بانک ها کردین اما دریغ از انجام یه مورد از انها
    میگن بودجه نداریم
    ضامن باید حتما مال یه بانک باشه

  • یوسف ارسالی در

    من که پنج ماه ثبت نام کردم بانک میگه شاید پنج ماه دیگه هم طول بکشه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام به مسئولینی که میتونه صدایمان را به مجلس برسونه آقا نزدیک یک سال از پست بانک شهرستان بستان آباد ثبت نام وام ازدواج کردیم اگه همون وقت وام و می دادند الان ما جوان ها لااقل نصف هزینه ازدواج و جور میکردیم ندادند که هیچ با تورم و سه برابر شدن قیمت ها افسار گسیخته الان چه خاکی به سرمان کنیم ما جوان ها نمیتونیم پول ازداوج رو حل کنیم

    • ناشناس ارسالی در

      منم تازه یک ماهه ثبت نام کردم بانک مسکن و هنوز هیچ پیامکی نیامده افراد در انتظار رو هم زده 350 و هر دو روز یک نفر کم میش ه یعنی باید حدودا 2 سال دیگه منتظر باشم تا نوبت من بشه! تازه من مرکز استان هستم وضعیت اینجوره، خدا به داد جوونای شهرهای کوچکتر برسه.

  • نگار خوشناموند ارسالی در

    من بخاطر بی پولی میخام از نامزدم جدا شم. اگه وام ازدواج رو زود بدن مشکلم حل می شه. واقعا دارم ب مشکل برمیخورم. یبار نو بتم اومد مسولین بانک ملی باهام لج افتادن بهم ندادن انصراف دادم.

  • رضا ارسالی در

    مزخرفترین شعب بانک ها تو بستان اباد هس هیشکی راضی نیست بعد چند ماه اس ام اسش اومده رفتم بانک میگه وام نمیدیم برو هرجایی دلن میخواد بگو

  • مهران ارسالی در

    زندگی اقازاده ها مهم تر از زندگی منو توس ت رفیق.خدارو خوش نمیاد اونا تو کشور غریب بی پول باشن

  • یوسف ارسالی در

    بنده هم مورخ ۱۴۰۱/۴/۹وام فرزند آوری ثبت نام کردم همه مدارک تکمیل دادم بانک تائید شعبه هم شده وام و نمیدن یه دوازده روز دیگه میشه یه سال ثبت نام بنده این نشد که وام دادن اینجوری کجای دنیا وام میدن یک مسعولی پاسخ بده رسیدگی کنه.

  • ناشناس ارسالی در

    ضامن کارمند میخوان آخه از کجا بیارم نز دیک ۶ماهه بدبختیه از اول نمی دادن من الان روی این وام حساب نمیرفتم

  • فرهاد ارسالی در

    سلام بخدا فقط این ابلاغ ها و این دستورات همشون الکیه میری بانک میگی ک چرا هر روز برا ما اخبار میاد ک وام ازدواج رو باید فوری و بدون سخت گیری انجام بدین میگن ک ا ز این اخبار ها زیاد میاد دولت برا وام از دواج بودجه نداره اگرم بخایم وام بدیم از پول مردمه من الان یک سال است ک ثبت نام ک ردم حالا بانک میگه دوتا ضامن بیار هر ضام نی هم می‌بری قبول نمیکنه میگه باید کسر ا ز حقوق باشه یا کارمندی باشه ک ما قبولش ک نیم یه پولی میخاین بدین ب مردم هزارتا سن گ میندازین جلوش حداقل بگین خبری از وام ن یست تا هزینه الکی نکنیم برا مراحل و رفت آمد ب بانک با توجه به این تورم و گرانی

  • حسین جک ارسالی در

    بانکها اصلا رسیدگی نمیکنند و واسه ضامن خ یلی سخت میگیرن ای کاش یکم راحت تر بود شر ایطش و انقدر سخت نمیگرفتند

  • ب ارسالی در

    این همه دروغ تا کی
    مثلا بانک مرکزی ابلاغ داده ک سخت نگیرین برا وام ازدواج
    بعد هیچ کدوم از بانک ها پیرو این ابلاغ عمل نمیکنن این چه رسیدگی هستش
    مردم هزار تا بدبختی دارن
    بعد کلی انتظار میرن بانک میگن ضامن باید از همون بانکه باشه اخه از کجا بیاریم از همون بانک
    از یه طرف میگن بودجه نداریم تا کی ما باید اینطوری باشیم

  • سحر ارسالی در

    من خودم پارسال بانک مهر ایران ثبت نام کردم تا اردیبهشت امسال تو صف بودم اسمم در نمیومد گفتن برو لغوی بزن ای بانک و دیگه وام ازدواج نمیده الان هم دوماه هست بانک رفاه ثبت نام کردم حتی اسمم هم بیرون نیومده از سایت برای تایین شعبه آخه این چطور سیستمی هست من اگر همین وام و پارسال بهم میدادن میتونستم خونه بخرم ولی الان حتی یه اتاق هم نمیتونم بخرم چه برسه به یه خونه برای شروع زندگی

  • تنها ارسالی در

    ابلاغیه های بانک مرکزی اندازه ای هم پیش بانکها ارزش نداره،تمام.

  • اسماعیل ارسالی در

    از چندین بانک ثبت نام کردیم ولی چون پیام نیامده لغو کردیم از بانک تجارت هشترود ثبت کردیم میگن واریزی از طرف دولت نداریم خاک بر سر این دولت فقط حرف میزنه عمل از اول نبود به بچه می‌سپردند کشور حداقل میگفت این کوشه را درست کردم استعفا بدید آبرومند برید کنار یعنی صندلی قدرت این همه ارزش داشته قبل ورود هزارتا دروغ گفتید

  • حسین ارسالی در

    بانک ملت خیلی سخت میگرند چهار ماه پرونده من تکمیل است سر ی چیز مسخره بنام اعتبار سنجی وام بهم نمیدن بعد دولت میگه ازداوج کنید فرزند آوری کنید با چه پولی وحدهای پوچ

  • تقوی ارسالی در

    آقا جان چرا حی سر مردم رو شیره میمالید ع رضه هیچ کتری رو ندارید فقط بلدید حرف بزن ید آقاجان عمل مهمه برادر من بان ها ضا من بیشتری می خوان من پدر سوخته چطوری به بانک صادرات بانه ۴تا ضامن ببرم بدم مگه چ ه گناهی کردم پدرم ایثارگره وامم دوبرابر مگه باید ضامنم دوبرابر باشه

  • مرتضی ارسالی در

    خجالت نمی‌کشی آنقدر دروغ میگن ۸ماه ثبت نام کردم جوانیمنو گرفتن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها