|
کدخبر: 297332

دست درازی چین به فولاد ایران؟/ فولادی‌ها واکنش نشان دادند

انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش محدودیت‌ها برای خرید مسکن در چین به‌‌‌دلیل تحریک بخش املاک و مستغلات موجب شد تا بهای سنگ‌آهن و به تبع آن مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد با رشد نرخ مواجه شوند.

اقتصاد دست درازی چین به فولاد ایران؟/ فولادی‌ها واکنش نشان دادند

انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش محدودیت‌ها برای خرید مسکن در چین به‌‌‌دلیل تحریک بخش املاک و مستغلات موجب شد تا بهای سنگ‌آهن و به تبع آن مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد با رشد نرخ مواجه شوند.

به عقیده فعالان بازار، دولت چین به‌زودی بسته‌‌‌های حمایتی جدیدی را برای جلوگیری از رخداد رکود در این صنعت معرفی می‌کند. با این‌‌‌حال برخی تحلیلگران به این مساله خوش‌بین نبوده و معتقدند که تقاضا برای فولاد و سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت به سطوح قبل از دوران همه‌گیری کووید-۱۹ بازنخواهد گشت.

سنگ‌آهن با افزایش نرخ مواجه شد

افزایش خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضای جهانی برای فلزات از جمله فولاد در دنیا به‌خصوص شرق آسیا موجب رشد محسوس بهای سنگ‌آهن در چین شد. به گزارش رویترز، بزرگ‌ترین تولید‌‌‌کننده فولاد چین در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات جدیدی است که موجب حمایت از بازار املاک و در نتیجه افزایش تقاضا برای فلزات صنعتی شود. در نتیجه انتشار این اخبار بهای سنگ‌آهن به بالاترین سطح قیمتی در دوماه گذشته تاکنون رسید. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۱۰دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت ۲‌درصد و بازده ماهانه مثبت ۶‌درصد را به ثبت رساند.

داده‌‌‌های اقتصادی اخیر حاکی از آن است که روند بهبود اقتصادی در چین همچنان انتظارات را نادیده می‌گیرد؛ اما آمارهای تجاری نشان می‌دهد که واردات سنگ‌آهن طی ماه مه بیش از ۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ مساله‌ای که تولید‌‌‌کنندگان فولاد را به خرید‌‌‌های بیشتر امیدوار می‌کند. همچنین بررسی شاخص مدیران خرید بخش خصوصی در چین طی ماه مه نشان داد که فعالیت کارخانه‌‌‌ها در این کشور به‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای با رشد مواجه شده است. با این حال، تحلیلگران معتقدند برای اطمینان از تداوم بهبود اقتصادی چین، بخش املاک و مستغلات نیازمند حمایت بیشتر سیاستگذار است؛ چرا که سایر داده‌‌‌های مربوط به فعالیت‌‌‌های اقتصادی از جمله میزان تولید صنعتی ماه آوریل در چین بسیار کمتر از حد انتظار رشد کرده‌‌‌اند.

تلاش‌‌‌ برای تحریک تقاضای املاک

به گزارش بلومبرگ، جمعه گذشته تنظیم‌کنندگان چینی در حال بررسی بسته‌‌‌ای از اقدامات بودند که یکی از موارد آن کاهش بیشتر محدودیت‌ها برای خرید واحد‌‌‌های مسکونی در این کشور است. در ماه‌‌‌های گذشته نیز سیاستگذاران چینی اقدامات حمایتی را برای رشد و رونق در بخش املاک و ساختمان‌سازی که محرک اصلی تقاضای فولاد است به کار گرفته بودند؛ اما شواهد بازار در ماه‌‌‌های پس از اجرای این بسته سیاستی حاکی از آن بود که این اقدامات کافی نبوده است. به عقیده تحلیلگران، شاخص‌‌‌های اقتصادی ناامید‌کننده چین در سه‌ماه دوم سال میلادی جاری نیز امیدها را برای مداخله سیاستی بیشتر افزایش داده است.

آتیلا ویدنل، مدیرعامل شرکتNavigate Commodities می‌‌‌گوید، به نظر می‌رسد در حال حاضر دو تفکر اصلی بین معامله‌‌‌گران سنگ‌آهن رواج دارد. دسته اول کسانی هستند که روی مداخله فوری دولت در این بازار شرط بسته‌‌‌اند و دسته دوم نیز معتقدند که جریان رکودی بسیار شدید‌‌‌تری نیاز است تا دولت چین اقدامات حمایتی خود را آغاز کند. باید توجه کرد که حتی اگر دولت تصمیم به مداخله از طریق محرک‌‌‌های مالی یا پولی بگیرد، قبل از اینکه تاثیر معناداری بر تقاضای فولاد داشته باشد، تاخیر زمانی قابل‌توجهی به وجود می‌‌‌آید. همچنین تحلیلگران احتمال می‌دهند که کاهش فعالیت‌‌‌های ساختمانی طی تابستان در چین از ژوئن آغاز شود که موجب مهار تقاضا و قیمت سنگ‌آهن در این کشور می‌شود.

در سمت عرضه هم گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که کارخانه‌‌‌های تولید فولاد در چین در حال حاضر سوددهی زیادی ندارند؛ اما تولید این کارخانه‌ها با زیان نیز همراه نیست. این موضوع به همراه دسترسی کافی به مواد خام، میزان کاهش تولید در کارخانه‌‌‌ها را محدود کرده است. درواقع کاهش قابل‌توجه تولید نیز مانع رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شود. با این حال خبرها حاکی از آن است که میزان تولید فولاد در استان تانگشان، یکی از قطب‌‌‌های برتر فولاد‌سازی در چین، به دلیل مسائل زیست‌محیطی کاهش یافته است. با این‌‌‌ حال بررسی آمارها حاکی از افزایش تولید فولاد در دنیاست. به گزارش ایمیدرو تولید جهانی فولاد از ۱۸۹میلیون تن در سال ۱۹۵۰ میلادی به یک‌میلیارد و ۸۸۵میلیون تن در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است.

مجموع تولید جهانی آهن خام طی سال ۲۰۲۲ میلادی یک‌میلیارد و ۳۰۱میلیون و ۳۰۰‌هزار تن و مصرف این محصول در جهان یک‌میلیارد و ۳۰۱میلیون و ۴۰۰هزار تن به ثبت رسیده است. چین توانست طی سال ۲۰۲۲ میلادی با تولید یک‌میلیارد و ۱۸۰میلیون تن فولاد خام در صدر فولادسازان جهان قرار گیرد و سهم ۵۴درصدی از تولید این محصول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که حضور پررنگ شرکت‌های چینی نیز در بین ۵۰شرکت برتر فولادساز جهان به چشم می‌خورد. به گفته برخی تحلیلگران بازار اکنون مشابه اواخر سال ۲۰۱۳ تا اوایل سال ۲۰۱۴ است که در میانه روند نزولی قیمت از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود. در آن زمان نیز صنعت فولاد چین به دلیل مازاد ظرفیت، روند نزولی داشت.

بازار میلگرد

قیمت میلگرد نیز به تبع از نرخ سنگ‌آهن روند صعودی را طی می‌کند. روز گذشته بهای معاملات آتی میلگرد در بورس شانگهای به بیش از ۳‌هزار و ۷۰۰یوآن (حدود ۵۲۰دلار) به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت۲درصد و بازده ماهانه مثبت بیش از ۴درصد را به ثبت رساند. با وجود اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش نرخ در معاملات محصولات فولادی همچون میلگرد وجود دارد، برخی کمتر خوش‌بین هستند. تحلیلگران نشریه گلدمن‌ساکس به‌تازگی در گزارشی هشدار دادند که ضعف در بازار املاک و مستغلات چین احتمالا در سال‌های آتی نیز باقی خواهد ماند. به گزارش این نشریه، احتمالا دولت در ماه‌‌‌های پیش‌رو تلاش می‌کند تا اتکای مالی و اقتصادی بر فعالیت‌‌‌های ساختمانی را کاهش دهد و از اعطای محرک‌های خاص خودداری کند. سیتی‌گروپ نیز در یادداشتی اعلام کرد، بعید به ‌‌‌نظر می‌رسد که تقاضای فولاد در چین به سطوح پیش از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ بازگردد. بهبود چشمگیر تقاضا برای انواع کامودیتی‌‌‌ها از جمله فولاد در چین پس از بازگشایی‌ها و رفع قرنطینه موجب شد تا پکن تولید فولاد خام را به میزان ۵/ ۲‌درصد کمتر از سال میلادی گذشته محدود کند.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها