|
کدخبر: 296016

افزایش دوباره حقوق کارگران در راه است؟

پس از تعیین نرخ حداقل دستمزد کارگران از سوی شورای عالی کار، شکایتی مبنی بر مغایرت قانونی این تصمیم به دیوان عدالت اداری صورت گرفت؛ حالا رئیس دیوان عدالت اداری از اعلام نهایی رای هیئت تخصصی به این شکایت در روزهای آینده خبر می‌دهد.

اقتصاد افزایش دوباره حقوق کارگران در راه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمت‌علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری گفت؛ مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش دستمزد قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است و امسال هم شکایاتی در این خصوص صورت گرفت و در حال حاضر در هیئت تخصصی مربوطه در حال رسیدگی می باشد همچنین پاسخ طرف شکایات واصل شده و در همین روزهای هیئت نظر خود را اعلام خواهد کرد، نرخ حداقل دستمزد در صورت مغایرت با قانون ابطال می‌شود.

حکمت‌علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به بحث رسیدگی این دیوان به شکایات کارگران درباره مصوبه مزدی شورای عالی کار در افزایش ۲۷ و ۲۱ درصد حداقل دستمزد در شرایط تورمی کنونی، نسبت به رسیدگی فوری به این پرونده وعده داد.

مظفری گفت: پیرامون بحث تعیین دستمزد، ما این مطلب را مطرح کردیم که مصوبه این شورا قابل شکایت در دیوان است.

حکمت‌علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به بحث رسیدگی این دیوان به شکایات کارگران درباره مصوبه مزدی شورای عالی کار در افزایش ۲۷ و ۲۱ درصد حداقل دستمزد در شرایط تورمی کنونی، نسبت به رسیدگی فوری به این پرونده وعده داد.

مظفری با اشاره به فوریت بررسی این پرونده در دیوان گفت: پیرامون بحث تعیین دستمزد کارگران که هر سال باید افزایشی داشته باشد و درباره آن شورای عالی کار باید تصمیم بگیرد، ما این مطلب را مطرح کردیم که مصوبه این شورا قابل شکایت در دیوان است.

وی افزود: ما در حال بررسی مصوبه مربوطه در هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری هستیم و دوستان ما درحال بررسی آن هستند و پاسخ طرف شکایت واصل شده و در همین روز‌ها دیگر باید هیات تخصصی باید نظر خود را اعلام کند.

مظفری تاکید کرد: اگر تصمیم و مصوبه شورای عالی کار درباره دستمزد مغایر قانون باشد، دیوان رای به ابطال آن مصوبه می‌دهد و اگر ملاحظه شد که تصمیم شورا درست است، ما شکایت را رد خواهیم کرد. کارگران نیز در صورت رد شکایت باید به رای شورای عالی کار احترام بگذارند و بر همان مبنا کار کنند.

رئیس دیوان عالی عدالت اداری تاکید کرد: خود هیات‌های عمومی دیوان عدالت اداری باتوجه به اهمیت مسئله حداقل دستمزد کارگران این پرونده را خارج از نوبت رسیدگی می‌کنند. باتوجه به اینکه مسئله به طیف گسترده‌ای از جامعه کارگری برمی‌گردد. ما براساس حق و انصاف و قانون به این مسئله در دیوان رسیدگی می‌کنیم و کارگران بدانند اگر مصوبه مزدی خلاف قانون تشخیص داده شود، قطع به یقین ابطال خواهد شد

میزان دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲

پس از بررسی‌های بسیار، شورای عالی کار با تصویب افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد موافقت کرد. بر این اساس حداقل دستمزد از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت.

شورای‌ عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم‌گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن را ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. امسال مبلغ حق مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان و بن خواربار ۸۵۰ هزار تومان بود. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳,۵۹۶ ریال روزانه تصویب شد.

به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد، به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

منبع: تیتر کوتاه
  • فاطمه ارسالی در

    باید ری مثبت بده دیوانه عالی برای دوباره زیاد شدن حقوق کارگران اداره کار

  • مهدی محمدزاده ارسالی در

    خیلی خیلی بد

  • کارگر ارسالی در

    وزیر بی لیاقت
    باید هم ابطال بشه، ت نها بیش از 50%تورم بعد از عیده، چطوری 20 %افزایش قابل توجیهه ؟!!!

  • مهدی صوفی ارسالی در

    اینکه کی این حقوق راتاییین کرده یک ماه ب ا حقوق کارگری زندگی کنه

ارسال نظر