|
کدخبر: 294316

اهداف صادراتی قزوین محقق نشد

با وجود ظرفیت‌های فراوان صادراتی برای دستیابی به بازارهای جهانی، اما سال گذشته موفق نشد به هدف‌گذاری‌ها برای دستیابی به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری دست یابد.

اقتصاد اهداف صادراتی قزوین محقق نشد

 این در حالی بود که رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه استان در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود: طی ۲ سال گذشته با توجه به تحریم‌ها، صادرات استان با مشکل مواجه شد؛ بنابراین در سال ۱۴۰۱ رویکرد جدی ما این است تا با صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان صادرات استان را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم. به گزارش خبرنگار صمت از استان قزوین، حجم صادرات کالاهای تولیدی استان در سال ۱۴۰۱ گویای تاثیرات ناشی از روابط خارجی ایران با دیگر کشورها، تحریم‌ها و نیز چالش‌های حوزه اقتصادی کشورمان بود. آن هم در حالی که به گفته استاندار قزوین میزان صادرات استان در این سال، ۸۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده بود، اما براساس مدیرکل گمرک استان، در سال گذشته، ۹۵۳ هزار تن به ارزش ۶۴۳ میلیون دلار از مبادی گمرکی استان به کشورهای مختلف جهان شد و بر همین اساس، هدف‌گذاری مورد اشاره اعلایی برای دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری محقق نشد! در باره دلایل و عوامل تحقق نیافتن هدف‌گذاری صادراتی، رییس اتحادیه صادرکنندگان استان، اصلی‌ترین مشکل صادرکنندگان به منظور دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری در سال گذشته را مسئله رفع تعهدات ارزی دانسته و معتقد است: در شرایطی که حتی دولت نیز نمی‌تواند پول نفت صادر شده را از کشورهایی که به آنها نفت فروخته، دریافت کند، باید تصور کرد که صادرکنندگان چه شرایط سختی را برای بازگشت ارز دارند.

عبدیان می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات  صادرکنندگان در حوزه مالیات و بازگشت ارزش افزوده کالاهای صادراتی است که بیشتر صادرکنندگان ما در سه سال گذشته موفق نشده‌اند مبالغ خود را از مالیات دریافت کنند که برای حل این موضوع جلساتی با استاندار داشتیم که امیدواریم سازمان امور مالیاتی برای رفع این مساله پای کار بیاید. وی با بیان اینکه، بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قزوین محصولات خود را از طریق واسطه و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای صادر می‌کنند که آمار این صادرات به اسم استان ما ثبت نمی‌شود، اضافه می‌کند: یکی از معضلات ما صادرات غیررسمی کالاها و محصولات تجاری استان است که تولیدکننده کالا یک شرکت در قزوین بوده، اما در نهایت کالا به اسم شخص دیگری صادر می‌شود. بنابراین هنوز نتوانستیم سازکاری ایجاد کنیم که بتوانیم جلوی صادرات غیررسمی و واسطه‌ای را بگیریم. این مسئول با بیان اینکه تولیدکنندگان دربحث سرمایه در گردش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند؛ تصریح می‌کند: بحث تسهیلات بانکی دیگر مشکل صادرکنندگان است که باتوجه به بی‌ارزش شدن پول کشور و افزایش تورم؛ متاسفانه سقف تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی افزایش نیافته و شرایط واگذاری نیز سخت‌تر شده است. عبدیان همچنین با بیان اینکه، کمترین میزان صادرات استان را محصولات کشاورزی پوشش می‌دهد و بیشترین میزان صادرات استان از محل تولیدات صنایع فولادی، هیدروکربنی، پلیمری، شوینده و صنایع تبدیلی است، تصریح می‌کند: اما متاسفانه در دوره گذشته اتاق بازرگانی قزوین تمام تمرکز سکاندار هدایت اتاق بر تنظیم روابط با ۳ کشوری بوده است که کمترین مراوده اقتصادی و تجاری با آن کشورها داشته‌ایم و برعکس غالب صادرات و ارزآوری استان به مبادله کالا به کشورهای دوست و همسایه عراق (حدود ۵۰ درصد)، امارات و افغانستان بوده که این مهم باعث بالا رفتن میزان تولیدات صنعتی و به تبع آن میزان اشتغال‌زایی در استان شد.

هدفگذاری غیرواقعی

با آنچه صادرکنندگان از موانع، چالش‌ها و علل عدم تحقق هدف‌گذاری صادراتی استان طی سال گذشته می‌گویند، نگاه مسئولان برای تحقق صادرات یک میلیاردی مبتنی بر تحلیل‌های واژگونه و نیز آرزوها و انتظارهای غیرواقعی است. چنانچه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین که دی ماه سال گذشته، به جای میثم پیله‌فروش مسئولیت این معاونت را برعهده گرفت، دو روز پس از تصدی این مسئولیت در جلسه کارگروه توسعه صادارت غیرنفتی استان اعلام کرد: میزان صادرات استان قزوین ۲۰ درصد بیشتر از سقف تعیین شده کشوری است که البته استان برای خود آمار بیشتری در نظر گرفته و بر همین اساس باید به ۸۰۰ میلیون دلار صادرات در یکسال دست پیدا کنیم. این نگاه صرفا باور سرپرست جدید معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نبود که استاندار اعلایی نیز در همان جلسه تاکید کرده بود: در سطح استان برای امسال (سال ۱۴۰۱) پیش بینی ها صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری بوده که این میزان باید تا پایان سال محقق شود و برای سال آینده هم به سمت تحقق صادرات میلیارد دلاری برویم. اما به موجب اعلام مدیرکل گمرک استان، در سال گذشته در مجموع ۹۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۳ میلیون دلار از مبادی گمرکی قزوین صادر شده که صرفا میلگرد آجدار بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از این میزان را تشکیل داده بودند و این محصول و همچنین مفتول مسی، روغن‌های پایه، مواد شست‌وشو و پاک‌کننده و ورق فولادی سرد، ۵ محصول عمده صادراتی استان در سال ۱۴۰۱ بوده‌اند. رضا نیک‌روش همچنین با اعلام اینکه، مقاصد اصلی صادراتی قزوین، کشورهای عراق و ترکیه بودند که بالای ۱۰۰ میلیون دلار به آن‌ها صادرات انجام شده، گفته است: در سال ۱۴۰۱ امارات متحده عربی، افغانستان و پاکستان هم در رده‌های سوم و پنجم بیشترین میزان صادرات استان قرار گرفتند./روزنامه صمت

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها