|
کدخبر: 293251 سینا ستوده

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش نیوز با عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نصر؛

مهاجرت ماینرها به کشورهای اطراف / استخراج رمزارز یا هفت خوان رستم؟

نعیمی‌خواه گفت: بسیاری از فعالان استخراج رمزارز که از سرمایه کمتری برخوردار هستند در کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و ازبکستان و کسانی که سرمایه بیشتری دارند در کشور کانادا مهاجرت کرده و مشغول ماینینگ هستند.

اقتصاد مهاجرت ماینرها به کشورهای اطراف / استخراج رمزارز یا هفت خوان رستم؟

گمرک ایران بخشنامه‌ای را در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای واردات دستگاه‌های استخراج رمزارز ابلاغ کرد که براساس آن درج شماره سریال در این دستگاه‌ها اجباری شد. در این بخشنامه ذکر شده که ترخیص دستگاه‌های استخراج رمزارز منوط به ارائه مجوز سازمان ملی استاندارد ایران در سامانه جامع امور گمرکی است و همچنین واردکنندگان باید شماره سریال هر دستگاه را بر روی اظهارنامه خودر در سامانه گمرکی ثبت کنند.

بسیاری از فعالان استخراج رمزارز که از سرمایه کمتری برخوردار هستند در کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و ازبکستان و کسانی که سرمایه بیشتری دارند در کشور کانادا مهاجرت کرده و مشغول ماینینگ هستند. این کشورها با آغوش باز آنها را پذیرفتند و به صورت کاملا قانونی و با صرفه اقتصادی به کار استخراج رمزارز ادامه می‌دهند. در ایران طبق فهرست کالاهای مشمول مقررات اجباری استاندارد از نظر برچسب انرژی، واردات دستگاه‌های ماینینگ با گرید پایین‌تر از A و B ممنوع است. در خصوص استخراج رمزارز و واردات ماینر خبرنگار گسترش نیوز با نیما نعیمی‌خواه؛ عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفتگویی داشت و تاثیر صدور این بخشنامه بر فعالیت ماینرها، مشکلات و معضلات صنعت ماینینگ رمزارز بررسی شد. در ادامه همراه ما باشید.

نعیمی_خواه

نیما نعیمی‌خواه؛ عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درخصوص بخشنامه جدید گفت: در گذشته یک کد ترخیص برای تمام دستگاه‌های استخراج رمزارز اختصاص داشت و پروانه صادر می‌شد. در این شرایط واردکننده می‌توانست با همان کد تمام ماینرهای خود را ترخیص کند. با گذشت زمان و با ورود ارگان‌های مختلف و بازرسی‌ها، سخت‌گیری‌ها و حساسیت ها در این باره افزایش یافت. وزارت نیرو در این بین موانعی را بر سر راه واردکنندگان ماینر می‌گذارد که درواقع از لحاظ قانونی وظیفه‌ این ارگان نیست. وزارت نیرو می‌تواند در موضوع مصرف و توزیع برق مداخله کند تا ماینرهایی که مجوز استخراج دارند در این خصوص مشکلی نباید داشته باشند اما بازهم شکایت‌های بسیاری توسط این ارگان و سازمان‌های دیگر علیه ماینرها تنظیم می‌شود و در دادگاه به اشد مجازات محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور مسئولان و سازما‌ن‌ها به صنعت استخراج رمزارز و به خصوص بحث ماینینگ ارزهای دیجیتال علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و سدی در مقابل فعالان این حوزه هستند. با صحبت‌هایی که با این دوستان داشتیم مشخص شد که از نظر آنها استخراج رمزارز برای اقتصاد کشور مضر است و نباید انجام شود.

نعیمی‌خواه درباره علت سخت‌گیری‌ها و موانعی که بر سر راه ماینرهای رمزارز وجود دارد، گفت: این موضوع را باید از دو جنبه بررسی کرد، در بین سال‌های ۹۶ و ۹۷  موضوع بلاکچین، استخراج رمزارز و گزارش‌هایی که در این باره منتشر می‌شد واقعی و شفاف بود. در آن سال‌ها بحث ماینینگ و رمزارز به صورتی که در حال حاضر وجود دارد، مطرح نبود. براساس گزارش‌های مذکور نزدیک به ۷ درصد ماینینگ جهان متعلق به ایران بود که در مقایسه با بسیاری از کشورها به خصوص آمریکا ایران پیشتاز بود.

وی ادامه داد: در آن زمان یکی از مسئولان وزارت نیرو آغازکننده مخالفت با ماینرها و بحث استخراج رمزارز بود و تمام مشکلات کمبود برق را به گردن ماینرها انداختند. با محاسبات دقیقی که داشتیم، حجم برق مصرفی که برای استخراج رمزارز استفاده می‌شود در مقابل حجم تولیدی کشور بسیار پایین بود. تاثیر قابل توجهی در مصرف برق کشور نمی‌گذاشت. با این حال با شدت گرفتن انتقادات و سخت‌گیری‌های نابجا شروع به جمع‌آوری ماینرها به بهانه قاچاق و مصرف برق و... کردند و ضررهای مالی بسیاری را به فعالان رمزارز و استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال وارد کردند که این باعث شد حجم ۷ درصدی ماینینگ رمزارز ایران در حال حاضر به کمتر از دهم درصد برسد و درواقع این صنعت در کشور رو به نابودی است.

عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره آینده رمزارزها و نظام بانکداری، گفت: در سفیدنامه (white paper) بیت‌کوین نوشته شده که نظام اقتصادی جهان فاسد، ناکارآمد و کهنه است و این نظام بانکداری کنونی باید از بین برود. هر شخصی باید بانک خودش را در جیب داشته باشد و بتواند به خودش وام دهد و سود کند یا خود فرد مسئول سرمایه‌گذاری خودش باشد. این موضوعاتی است که تا ۱۵ سال آینده اتفاق خواهد افتاد و دنیا به این سمت می‌رود. زیرا نظام بانکداری جهانی کاربرد خود را از دست داده است، این را می‌توان از وضعیت بانک‌های آمریکا و تریلیون دلار بدهی‌هایی که آمریکا به دنیا دارد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، از این موضوع می‌توان فهمید که نظام بانکداری جهان فاسد است و دلیل مخالفت آمریکا با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال هم همین است زیرا بیت‌کوین برای جلوگیری از این قبیل فسادها است و می‌تواند جلوی جولان این بانک‌ها و سلطه آنها را بگیرد.

نعیمی‌خواه ضمن اشاره به بحث دریافت مالیات بر رمزارزها و نحوه دریافت آن گفت: به نظر من نظام بانکی و نحوه گرفتن مالیات باید به کلی تغییر کند. در حال حاضر بسیاری از حساب‌ها به دلیل پولشویی بسته می‌شود در صورتی که اتهام پولشویی برای شخصی که به عنوان مثال دلار خرید و فروش می‌کند اتهام درستی نیست یا حداقل مجازات بسته شدن تمامی‌ حساب‌های بانکی منصفانه نیست. این بخشنامه‌ها و قوانینی که هر روز در حوزه ارزهای دیجیتال وضع می‌شود و درواقع سنگ بر سر راه فعالان این حوزه می‌اندازد باید تغییر کند و همگام با کشورهای دیگر جهان که شروع به تغییر ادبیات اقتصادی خود کرده‌اند کشور ما هم باید این تغییرات را ایجاد کند.

عضو کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره فصل تابستان و مشکلات کمبود برق و تاثیر آن در حوزه رمزارز و ماینینگ توضیح داد: در فصل تابستان ماینرها به طور کل فعالیتی ندارند، در طول سال ۳ الی ۴ ماه ماینرهای رمزارز به طور کلی فعالیتی ندارند و کار استخراج رمزارز انجام نمی‌دهند. در سال‌های گذشته در ساعاتی که مصرف برق پایین است مثل ساعات بامداد ماینرها می‌توانستند رمزارز استخراج کنند اما در بخشنامه جدید برق به طور کلی با یک نرخ ثابت وجود دارد و ماینرها حق ندارند در ساعات کم مصرف هم رمزارز استخراج کنند.

نیما نعیمی‌خواه ادامه داد: امسال تابستان حتما کمبود برق خواهیم داشت و تا زمانی که مسئولان دولتی با بخش خصوصی در رقابت باشند و اجازه ندهند که آنها کار خود را انجام دهند این وضعیت ادامه خواهد داشت. بخش خصوصی به خوبی توانسته بسته نیروگاه‌های مقیاس کوچک را گسترش می‌داد و تا حدودی به مشکل کمبود برق کمک کرده بود اما با بدحسابی‌های دولت به بخش خصوصی آنها هم دیگر تمایلی به ادامه این کار ندارند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای دشوار شده است که فقط افرادی که پشتوانه قوی دارند و با نهادهای پرقدرت ارتباط دارند، می‌توانند در حوزه استخراج رمزارز فعالیت کنند، در غیر این صورت صرفه اقتصادی برای افراد عادی وجود ندارد. بسیاری از فعالان استخراج رمزارز که از سرمایه کمتری برخوردار هستند در کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و ازبکستان و کسانی که سرمایه بیشتری دارند در کشور کانادا مهاجرت کرده و مشغول ماینینگ هستند و آن کشورها با آغوش باز آنها را پذیرفتند و به صورت کاملا قانونی و با صرفه اقتصادی به کار استخراج رمزارز ادامه می‌دهند.

ارسال نظر