|
کدخبر: 290662

کمبود نیروی کارحرفه ای در شهرک های صنعتی

دستمزد پایین و نبود مهارت باعث کمبود نیرو در صنایع شده است. در صورت حل این مسائل سهم صنعت از اشتغال کشور بدون شک بیش از ۳۴درصد فعلی خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که اخیراً‌ برخی از صنایع با آن روبرو هستند مشکل جذب کارگر است. مسئولان صنایع طی چند ماه اخیر چندین بار به کمبود نیرو اشاره و علت این مسئله را نبود مهارت و دستمزد پایین می دانند.

چندی پیش اصغر خسروشاهی, نایب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌وگویی با اشاره به جمعیت۵۰۰هزار نفری شاغل به‌عنوان کارگر و متخصص در حوزه قطعه‌سازی کشور گفت: اگر شرایط صنعت خودرو و قطعه‌سازی در موقعیت مساعدی باشد، این ظرفیت وجود دارد که نیروی کار شاغل در این حوزه به دوبرابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما کمبود نیروی کار حرفه‌ای است. بیشتر مشکل صنایع ما در حوزه قطعه‌سازی نبود همین نیروها است. چیزی که در زمینه جذب نیروی کار شاغل در حوزه قطعه‌سازی‌ها -که ظرفیت بالای اشتغال‌زایی را دارند- مشکل ایجاد می‌کند، همین فقدان نیروی فنی و حتی نیمه ماهر هست. به نحوی که ما حتی در بسیاری موارد به دنبال نیروی نیمه ماهر هستیم.

روز گذشته هم  فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که مجتبی نائلی، رئیس هیات مدیره انجمن ماشین سازان صنایع غذایی بیان کرده است: مشکل جذب کارگر داریم، با وجود اسنپ و تپسی هیچ کارگری حاضر نیست در کارخانه‌ها کار کند. کارگران متخصص ما جذب ترکیه و آلمان می‌شوند.

 آخرین بررسی آماری مرکز آمار ایران و بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۱ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۳ درصد قرار دارند.

سهم بخش صنعت نیز در پاییز سال گذشته ۳۴.۷ درصد بوده، این رقم در پاییز سال جاری به ۳۴.۶ درصد رسیده است. به طور کلی می توان گفت که سهم بخش های صنعت و کشاورزی از جمعیت شاغل کشور کاهش و سهم بخش خدمات از بازار کار اقتصاد ایران افزایش یافته است. اما اصل جریان نیروی کار بین بخش خدمات و کشاورزی بوده، به عبارت دیگر پیشبینی می شود افراد بیکار شده در بخش کشاورزی و صنعت به بخش خدمات مهاجرت کرده اند.

بر اساس پژوهش‌ها آمار اشتغال در کارگاه‌های صنعتی نشان می‌دهد که درمجموع ایجاد شغل در کارگاه‌های صنعتی متناسب با نیازهای بازار کار کشور نبوده است. برخی علت این مسئله را عدم نیروی کار ماهر می دانند. با توجه به اینکه رسالت سازمان فنی و حرفه ای آموزش مهارتی و آمادگی نیروی کاربرای اشتغال است.

راه اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع و بنگاه های اقتصادی جاده مخصوص تهران - کرج

غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان فنی  وحرفه ای کشور  از راه‌اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع و بنگاه های اقتصادی جاده مخصوص تهران – کرج در راستای توسعه آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، یک سازمان حاکمیتی است که مأموریت اصلی آن تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر با تعیین چارچوب صلاحیت‌های حرفه ای مهارت‌آموزی برای آموزش، سنجش مهارت، محتوا و استانداردهای آموزشی است، اما ارائه آموزش های مهارتی باید توسط همه شرکای اجتماعی صورت پذیرد.

وی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی را از مهمترین شرکاء اجتماعی این سازمان عنوان و تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی قادر هستند از طریق انجام مسئولیت های اجتماعی، کمک شایانی در توسعه نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب داشته باشند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها