|
کدخبر: 287469 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

این زنان پول پارو می کنند! + تصاویر

کارآفرینی شاید به گوش برخی فقط یک شعار به نظر برسد اما هستند زنانی که با کمترین امکانات اما پر ایده به هدف شان رسیدند و درآمدزا شده اند. در این گزارش به معرفی چند زن کارآفرین پرداخته ایم.

اقتصاد این زنان پول پارو می کنند! + تصاویر

گذشت آن زمان که فقط یک مرد در خانواده کار می‌کرد و خانواده‌ای از درآمد آن امرار و معاش می‌کردند. جامعه امروزی با توجه به مشکلات گسترده اقتصادی چه در کلانشهرها، چه در شهرهای کوچک و حتی روستاها نیازمند نیروی کار زنان است. زنانی که شاهد بار سنگین هزینه‌ها بر دوش همسران یا پدرشان هستند و چه با آموختن حرفه‌ای درآمدزا، چه با ادامه تحصیل و یادگیری مهارتی آکادمیک و حتی برخی با همراهی مردان‌شان دل به سختی کار زدند و کارآفرین شدند. این دسته از زنان منتظر نمادند مشکل اقتصادی، پایه‌های زندگی‌شان را سست نماید و با قوی‌تر کردن خودشان بنیان زندگی را پابرجا نگه داشتند. در این گزارش به معرفی برخی از زنان کارآفرین و حوزه فعالیت‌شان پرداخته ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

معرفی تبسم لطیفی بنیان گذار استارتاپ مامان پز

تبسم لطیفی در خرم آباد و در اسفند ماه ۱۳۶۴ به دنیا آمد. شخصی که توانسته است برای بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال آفرینی کند. جالب است بدانید که او فارغ التحصیل دانشگاه شریف تهران در رشته برق است و بعد از آن در رشته مدیریت کسب و کار تحصیل کرده است. شاید عجیب باشد که او در اولین شغلش کارمند یک بانک بوده است. حال ایده مامان پز از کجا آمد؟ روزی تبسم در دانشگاه به همکلاسی خود در زمان ناهار پیشنهاد می‌دهد که از مادرش خواهش کند برای او هم غذا بگذارد. کم کم این ایده در دانشگاه همه گیر شده و به ذهنش رسیده است که می‌تواند آن را عملی کند تا کسانی که غذای خانگی دوست دارند از آن استفاده کنند. در ابتدای راه، این ایده با استخدام ۴ مامان شروع شده بود اما با پیشرفت کار و درخواست بیشتر متفاضیان لطیفی هم بع تعداد آشپزها اضافه کرد و هم با سفارش گیری از روز قبل کار را برای آشپزها آسان‌تر کرد. مامان پز روزانه چیزی در حدود حداقل ۱۰ هزار غذا را از آشپزخانه مامان‌ها به مشتریان خود می‌رساند. و از بین آن‌ها جالب است بدانید که یک نفر توانسته رکورد فروش ۲۵ میلیون تومانی در ماه ثبت کند.

تبسم-لطیفی

 

معرفی مهناز میرازیی اولین زن معدن کار ایران

مهناز میرزایی در استان کرمان در سال ۱۳۵۹ متولد شد. زنی که از کارهای سخت نمی‌ترسد و پا به پای مردان در معدن کار می‌کند. او دانش آموخته رشته مهندسی معدن است و بی‌دلیل نیست که کار در معدن ذغال سنگ را انتخاب کره است. میرزایی در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین زن بعد از انقلاب در معدن زیرزمینی به کار اجرایی رو آورد و در ادامه آنقدر پیشتکار و علاقه نشان داد که یک سال بعد او را به عنوان رئیس معدن می‌شناختند. معدن سراپرده از توابع شهرستان کوهبنان به مدیریت او اداره می‌شود. این معدن در حال حاضر ۹۵ پرسنل دارد که از این بین ۹۰ نفر مرد و مابقی زن هستند.

مهناز-میرزایی

معرفی خدیجه سعیدپور زنی موفق در بازارهای جهانی

خدیجه سعیدپور در محله میرزا کوچک خان واقع در شهر میاندوآب و در سال ۱۳۶۰ به دنیا آمد. زنی که در جشنوارهای متعدد بین المللی موفق به کسب رتبه برتر شده است. احیای صنعت گلیم بافی و طراحی و تولید گلیم‌های سه بعدی حتی بافت لباس از گلیم گوشه‌ای از هنرهای سعیدپور و فرستادن آن‌ها به کشورهای دیگر است. جالب است بدانید که خدیجه سعیدپور برای اولین بار توانسته است روکش صندلی «ماشین و ادارات همراه با طراحی آرم، گلیم‌های سه بعدی در ابعاد ۳ در۲، لباس گلیمی طراحی کند و به فروش برساند.تولید از ضایعات و پسماندهای روستا نیز از دیگر دستاوردهای خدیجه سعیدپور است. او همچنین توانسته است تولیدات بانوان روستایی را با توجه به تنوع تولید در طرح و نقش و کاربرد گلیم به کشورهای خارجی صادرکند.

خدیجه-سعیدپور

فرشته حسینی زنی که هزاران گیوه صادر می کند

فرشته حسینی زنی است که در رشته گیوه بافی فعالیت دارد. این زن در استان کرمانشاه و در روستای میوان شهرستان پاوه زندگی می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که حسینی گیوه را نه فقط به رنگ سفید که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی آماده پوشیدن می‌کند. ایده که با استقبال گسترده گیوه‌پوشان روبرو شد. فرشته حسینی می‌گوید سالانه بیش از ۴۰۰۰ گیوه را صادر می‌کنیم و بیشترین مقصد این گیوه‌ها کشور عراق است. طبق گفته‌های این بانوی کارآفرین هر جفت گیوه را حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. .

فرشته-حسینی

کلام آخر

البته همیشه هم، همه چیز به همین راحتی برای شروع یک کسب و کاری که موفقیت‌آمیز باشد، پیش نمی‌رود. بعضی مواقع کارآفرینانی هستند که به دلیل خوردن به موانع کمبود مواد اولیه یاعدم پشتیبانی سرمایه داران از آن‌ها و یا حتی‌عدم استقبال بازار هدف، به در بسته می‌خورند. کم نیستند زنانی که پر از ایده‌های موفقیت‌آمیز هستند اما به دلیل اینکه حمایتی نمی‌شوند، در اهداف‌شان به موفقیت نمی‌رسند. امیدواریم تمام ایده‌های کار آفرینان در همه جای کشورمان به فال نیک گرفته شده و به سر منزل مقصد برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها