|
کدخبر: 285745 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار / زور بانک مرکزی به دلالان ارز می رسد؟

در این گزارش به آخرین وضعیت قیمت دلار و تغییرات اخیر بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی و اثر آن بر بازار می‌پردازیم. آیا فرزین در نبرد با دلالان بازار موفق می‌شود و قیمت دلار را کاهشی می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

اقتصاد آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار / زور بانک مرکزی به دلالان ارز می رسد؟

بانک مرکزی در هفته جاری سیاست‌های جدیدی را برای کنترل بازار ارز ارائه داد. تغییر سیاست‌ها از حذف دلار توافقی از بازار متشکل ارزی، ممنوعیت فروش خرید و فروش ارز صادراتی در صرافی ها، حذف دامنه نوسان نمادهای دلار و یورو در بازار متشکل ارزی اطلاع‌رسانی شده است.

توصیه رئیسی به حمایت تمام دستگاه‌های اجرایی از بانک مرکزی

در راستای تغییرات اعلام شده از طرف بانک مرکزی، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیئت دولت از دستگاه‌های اجرایی کشور خواست به بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز و اعمال سیاست‌های جدید، کمک کنند.

توضیحات فرزین درباره دلیل حذف دلار توافقی

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به یکی از مخاطبان درباره دلیل حذف دلار توافقی عنوان کرد: حذف دلار توافقی در جهت پایان دادن به رانت ارزی انجام شده است. لازم به ذکر است که خریداران ارز می‌توانند بدون انجام مراحل ثبت نام از تمام صرافی‌ها، ارز خود را به قیمت تابلو و بدون قرار گرفتن در صف، دریافت کنند. فرزین قبل‌تر از این نیز اعلام کرده بود: بانک مرکزی در صدد این است که در بازار آزاد به یک نرخ ساز تبدیل شود. همچنین در بخشنامه‌ای اعلام شد، صرافی‌ها به هر فرد تا سقف ۵۰۰۰ یورو قادر خواهند بود، ارز بفروشند. این سیاست در جهت این است که معاملات ارزی به سمت عرضه مثبت متمایل باشند.

فرزین در توئیتی نیز اعلام کرد: «از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ ساز خواهد بود.»

فرزین-بانک مرکزی

تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی بر قیمت دلار

فعالان بازار معتقدند قیمت دلار هم زمان با سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی با ریزشی نسبی مواجه شد و حتی به ۴۲ هزار تومان نیز رسید. بر همین اساس برخی بر این باور بودند که سیاست‌های فرزین در جهت کنترل قیمت دلار چاره ساز بوده است. تغییرات قیمت دلار بین بازارها و نزدیک شدن دلار بانک مرکزی به بازار این برداشت را ایجاد کرد که نرخ‌ها به سمت تک نرخی شدن پیش رفته است و شاید بانک مرکزی درصدد تک نرخی شدن دلار این تغییرات را بودجود آورده است اما دلالان بازار ارز در معاملات چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ به همراه برخی کانال‌های تلگرامی در تلاش بودند، قیمت دلار را صعودی نشان دهند. با این حال در معاملات نقدی بازار دلار، قیمت این ارز کاهشی پیش رفت و به کانال روز قبل‌تر عقب گرد داشت.

آخرین قیمت دلار در بازار متشکل

قیمت دلار در بازار متشکل ۵ بهمن ۱۴۰۱ در محدوده ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۲,۲۰۰ -۳۰۰.۰۰ -۰.۷۲ 11:33
۴۲,۵۰۰ ۳,۸۹۳ ۹.۱۶ روز قبل
۳۸,۶۰۷ -۹۹.۰۰ -۰.۲۶ ۲ روز پیش

آخرین قیمت یورو در بازار آزاد

قیمت یورو در بازار ارز ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ در محدوده ۴۴هزار و ۸۲۲ تومان  به فروش رسید. 

جدول قیمت 3 روز اخیر یورو در بازار آزاد
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۴,۸۲۲ -۱,۴۲۸.۰۰ -۳.۱۹ 11:20
۴۶,۲۵۰ -۷۳۴.۰۰ -۱.۵۹ روز قبل
۴۶,۹۸۴ -۴۱۴.۰۰ -۰.۸۹ ۲ روز پیش

اثر فشار تحریم ها بر روابط تجاری ایران

سهم زیادی از دلار بازار آزاد و حتی رسمی ایران از کشورهای عراق و امارات تامین می‌شد که با افزایش وضعیت تحریمی، احتمال شنیدن زنگ خطر و ایجاد چالش جدی برای بازار ارز وجود دارد. تامین دلار از کشور امارات در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. حلقه تحریم‌ها به کشورهای در ارتباط با ایران یعنی چین، عراق و امارات رسیده است و این کشورها به خواست آمریکا و در تبعیت از آن، ارتباطات خود با ایران را به میزان قابل ملاحظه‌ای محدود کرده اند. در تازه‌ترین این تحولات بانک مرکزی عراق در حمایت از سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران، ثبت سفارش دلاری و امکان خروج دلار از عراق به سمت ایران را محدود کرده است.

پیش بینی درباره قیمت دلار

حذف قیمت‌های مختلف برای دلار توسط بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته است. بانک مرکزی در اقدامی همه قیمت‌های دلار را از سامانه متشکل ارزی حذف کرد. در حال حاضر فقط ۲ نرخ برای دلار وجود دارد. آخرین قیمت دلار و آخرین قیمت صرافی‌ها و تفاوت آنچنانی بین این ۲ وجود ندارد و در یک کانال قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها به قیمت دلار صرافی ملی هم نزدیک است و قیمت دلار صرافی ملی فقط ۴ واحد از قیمت فروش اعلام شده بالاتر است. با تمام این تفاسیر اما سیگنال‌های موجود در جهت رشد صعودی قیمت دلار بسیار قوی‌تر از حرکت کاهشی آن است و احتمال آن زیاد است که با تلنگری دوباره قیمت دلار افزایشی شود.

ارسال نظر