|
کدخبر: 285541

معاملات اوراق تسهیلات مسکن صعودی ادامه دارد

بیش از ۳۶ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۲۶هزار و ۶۷میلیارد ریال در ۱۰ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۵درصدی حجم و رشد ۶۸درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

اقتصاد معاملات اوراق تسهیلات مسکن صعودی ادامه دارد

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۱۰ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۹۹روز معاملاتی تعداد ۹۴۲میلیارد و ۸۴۹میلیون ورقه بهادار در ۵۱میلیون و ۱۴۲هزار نوبت به ارزش ۸۰۸۳۸هزار و ۸۴۸میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۹۱درصدی حجم، افت ۳۹درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۵۵درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۱۰ماه گذشت تغییر مالکیت ۲۰۶میلیارد و ۷۳۵میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۷۲هزار و ۲۵۰میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۷۹میلیارد و ۶۵۵میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۳۵هزار و ۹۰۰میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۴۸ درصدی حجم و افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۱۸درصدی حجم و افت ۲۱درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۱۰ماه سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۸۳میلیارد و ۴۳۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۷۵۳۵۵هزار و ۹۰۹میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۱۷۵درصدی حجم و ۱۷۰درصدی ارزش معاملات این بازار در ۱۰ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۲۰۹میلیارد و ۳۷۰میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۲۴۲۹هزار و ۲۲۲میلیارد ریال و ۳۸میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۴۳هزار و ۷۱۳میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۹۲درصدی حجم و ۱۷۲درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۵درصدی حجم و رشد ۶۸درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۱۷ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۱هزار و ۵۰۸واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود، با ثبت رشد ۱۹درصدی در ۱۰ماه گذشته در پایان دیماه به عدد ۲۰۷۲۴هزار و ۶۴میلیارد ریال رسید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها