|
کدخبر: 283667 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امور داخلی مجلس؛

هشدار نماینده مجلس به رئیسی / فقط این دستور بازار خودرو را نجات می دهد!

رشیدی کوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: آقای رئیسی یک دستور بدهد، کفایت می‌کند و آن هم این است که به جد بر آزادسازی واردات خودرو تاکید شود و قیمت براساس تعرفه تنظیم شود.

اقتصاد هشدار نماینده مجلس به رئیسی / فقط این دستور بازار خودرو را نجات می دهد!

خرید خودرو در ماه‌های اخیر و آن هم در این بازار ملتهب، به آرزویی دور تبدیل شده است. وضعیت بازار خودرو به قدری پیچیده و شبیه به کلافی سردرگم شده است که کمتر کسی از آن سردرمی آورد. طبق وعده وزیر صمت با حذف قرعه کشی خودرو بازار باید به وضعیت متعادل‌تری برسد اما جهش‌های چند ۱۰ میلیونی قیمت انواع خودرو، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری استارت خورد. براساس آمار منتشر شده خودروسازان و مصرف کنندگان نهایی خودروها، با سودآوری در این بازار مواجه شده‌اند. طبق این آمار ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان سود عاید خودروسازان از طریق بورس کالا شده است. خریداران خودرو نیز در پی خرید خودرو از بورس کالا به دلیل خرید ارزان‌تر، سود ۲ هزار و ۷۷ میلیارد تومانی بدست آوردند. بنابراین با عرضه خودرو در بورس کالا و حذف واسطه‌ها، سود حاصل از فروش خودرو به نصیب خودروسازان شده است. با این وجود باز هم فراوان‌اند افرادی که از جزئیات و چگونگی خرید خودرو از بورس کالا آگاهی کافی ندارند و برخی با سوء استفاده از این نا آگاهی، مشاغل کاذب ایجاد کرده‌اند. فعالان بازار سرمایه و کارگزاری‌ها ولی همچنان تاکید می‌کنند، مراحل درخواست خرید خودرو در بورس کالا کاملا رایگان است و متقاضیان می‌توانند به این افراد رجوع کنند.

رئیس جمهور نیز در اسفند سال گذشته در ۸ فرمان از برنامه بلند‌مدت خود در حوزه خودرو رونمایی کرده بود. افزایش تولید خودرو، عرضه خودروی اقتصادی، توقف تولید خودروهای قدیمی، تولید خودروهای برقی، شفافیت در عرضه خودرو، حذف قرعه کشی خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از قطعات با کیفیت در تولید خودرو و واگذاری مدیریت دولت شرکت‌های خودروسازی به بخش غیر دولتی جزء ۸ فرمان رئیسی در حوزه صنعت خودرو بود. حال این سوال مطرح می‌شود که از این ۸ فرمان کدام‌شان به مرحله اجرایی رسیده است و کدام در حد حرف باقی مانده است؟ با توجه به وضعیت حال حاضر به جرات می‌توان گفت درصد کمی از اهداف مورد نظر، اجرایی شده است. در این خصوص خبرنگار گسترش نیوز با جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

جلال -رشیدی -کوچی

واردات خودرو به شیوه اصولی پیش نمی‌رود

جلال رشیدی کوچی و عضو کمیسیون امور داخلی مجلس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: واردات خودرو با محدودیت‌های موجود که در حال حاضر شاهد هستیم و شیوه عرضه آن در  بورس کالا، با این مسخره بازی‌هایی که سر قصه واردات درآوردند، یعنی بازار را به دلال ها سپرده اند. از همان اول هم با آن آئین نامه مشخص بود که صرفا می‌خواهند بازار خودرو را در اختیار دلالان قرار دهند. متاسفانه امروز شاهد این اتفاق نامبارک هستیم. امیدوارم مجریان این روش را اصلاح کنند.

سرنوشت ۸ فرمان رئیس جمهور در صنعت خودرو

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور تا کجا به مرحله اجرایی رسید، گفت: اگر شما چیزی از روند آن فهمیدید، منم همان را فهمیدم. با فرمان کاری پیش نخواهد رفت. آقای رئیسی یک دستور بدهد، کفایت می‌کند و آن هم این است که به جد بر آزادسازی واردات خودرو تاکید شود و قیمت براساس تعرفه تنظیم شود. همچنین نظارت شود که این واردات با منشاء ارز خارجی باشد.

خودروی دسته دوم نیاز ضروری بازار است

وی افزود: خودروی دسته دوم با آن استانداردهای لازم خود، اگر وارد شود بر بازار خودرو و قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال، الان خودروی لکسوز LX ۵۷۰ مدل ۲۰۱۳ یا مدل ۲۰۱۴ در ایران ۱۸ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. دقیقا همین مدل در کشورهای حوزه خلیج فارس، مثلا در کشور امارات، در بهترین شرایط بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. رسما عده‌ای در حاکمیت وجود دارند که با تصمیمات اشتباهی که در حوزه مسئولیت‌شان می‌گیرند، به بدخواهان این ملت کمک می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها