|
کدخبر: 277140 افسانه سالاری

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس‌ اسبق سازمان مالیاتی کشور؛

راهکاری برای جبران کسری بودجه / مالیات اقتصاد ایران را نجات می دهد؟

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی گفت: دولت به وسیله منابع موجود در کشور باید تعداد کارمندان خود را کاهش دهد تا دولت کوچک‌تر شود؛ چراکه با ادامه چنین وضعی فشار به مردم نیز بیشتر و در نتیجه نفت و گاز و پتروشیمی بیشتری از منابع طبیعی کشور را از دست می‌دهیم. همچنین گرفتن مالیات از مردم و تولیدکنندگان نیز ادامه‌دار خواهد بود.

اقتصاد راهکاری برای جبران کسری بودجه / مالیات اقتصاد ایران را نجات می دهد؟

«رئیس سازمان امور مالیاتی به تازگی مدعی شد که در مهر ماه سال ۱۴۰۰،  ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته‌ایم، امسال این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.» این خبر در حالی منتشر شد که حاکی از رشد ۲۰ هزار میلیارد تومانی درآمد ماهیانه مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۱ است. به نظر می‌رسد دولت کسری بودجه گزاف خود را اینگونه و با فشار بر مردم جبران می‌کند. مالیات از گذشته به کسبه، تولید‌کنندگان و صاحبان مشاغل بار سنگینی را تحمیل کرده است اما شرایط چند سال اخیر کمی متفاوت است. اقتصاد بیمار و عدم توانایی دولت در کنترل آن فشار اخذ مالیات را بر عامه مردم بیشتر کرده است. اگر پای دردودل مغازه‌دارها و فروشگاه‌داران بنشینیم، همه از عدم فروش و رکود اقتصادی دم می‌زنند و این در حالی است که مالیات فزاینده نیز مزیدی بر علت شده است. افزایش مالیات آن هم در طی یکسال نگران‌کننده است و عواقب منفی بر نظام مالیاتی و همچنین اقتصادی کشور دارد اما سوال اینجا است که دولت در بحبوحه کسری بودجه بی‌سابقه و برای جبران آن زورش به مردم رسیده است؟ به جز مالیات بهترین راهکار برای جبران کسری بودجه چیست؟ عوارض افزایش ۲ برابری درآمد مالیاتی کشور آن هم در عرض یکسال چه می‌تواند باشد. در این رابطه سراغ غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس‌ اسبق سازمان مالیاتی و معاون سابق وزیر دارایی کشور رفتیم. در ادامه با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کرد زنگنه

مالیات درد کسری بودجه را دوا نمی‌کند

غلامرضا حیدری کرد زنگنه استاد دانشگاه با اشاره به سهم ۴۷ درصدی مالیات از بودجه اظهار کرد: رشد این میزان از مالیات موجب تحمیل فشار به مردم می‌شود؛ بنابراین باید بالای ۵۰ درصد بودجه از نفت و سایر منابع مالی تامین شود. کسری بودجه هیچ‌گاه با مالیات جبران نمی‌شود. مالیات و فروش نفت و گاز ۲ ابزار مهم و اساسی محسوب می‌شوند که ساختار اصلی بودجه کشور را تشکیل می‌دهند اما مالیات کمتر از ۵۰ درصد این بخش را شامل می‌شود. به طور کلی باید مسئولان فکری برای هزینه‌های دولت داشته باشند چرا که همه به دنبال کسب درآمد هستند. هیچ مسئولی در کشور نمی‌گوید هزینه‌های کشور باید کاهش پیدا کند. یک خانواده نیز زمانی که هزینه‌هایش را مدیریت نکند حتی اگر ۱۰۰ میلیون نیز درآمد ماهانه داشته باشد باز هم نمی‌تواند مدیریت مالی خانواده را بر عهده گیرد.

او ادامه داد: مدیر خوب در دنیا نیز مدیر هزینه‌ای است؛ یعنی فردی که بتواند بر هزینه‌ها نظارت داشته باشد. دولت باید کوچک شود چرا که چنین دولتی ۴ برابر دولت‌های مشابه خود در کشورهای دیگر کارمند دارد و حقوقشان را نمی‌تواند تامین کند. نباید دائما دنبال درآمد باشیم زیرا هزینه‌های دولت مدام در حال افزایش است که در نهایت از گرده مردم بیرون می‌کشند. دولت به مردم فشار می‌آورد، از کارخانه‌های تولیدی مالیات می‌گیرد و چنین درآمدهایی را در بخش‌های اداری و خدمات هزینه‌ می‌کند. چنین روندی برای اقتصاد و کشور فاجعه است. رسانه‌ها باید راهکاری ارائه دهند که چگونه دولت می‌تواند هزینه‌هایش را کاهش دهد.

فشار دولت بر مردم و منابع طبیعی

رئیس‌ اسبق سازمان مالیاتی کشور در راستای ارائه راهکار برای کاهش هزینه‌های دولت گفت: دولت باید نیمی از کارمندانش را باز خرید کند البته بدین معنا نیست که این افراد از کار بیکار شوند. دولت به حدی منابع، کارخانه، اموال و دارایی دارد که می‌تواند به کارمندان باز خرید شده سرمایه دهد تا بتوانند برای بخش خصوصی و خودشان کار کنند. منظور این نیست که دولت تعدیل نیرو و یا اخراج انجام دهد بلکه باید با ارائه سرمایه به این افراد بخش خصوصی را تقویت کند.

حیدری کرد زنگنه افزود: دولت به وسیله منابع موجود در کشور باید تعداد کارمندان خود را کاهش دهد تا در پی آن دولت کوچک‌تر شود؛ چرا که با ادامه چنین وضعی دولت بزرگتر، فشار به مردم نیز بیشتر و در نتیجه نفت و گاز و پتروشیمی بیشتری از منابع طبیعی کشور را از دست می‌دهیم. همچنین گرفتن مالیات از مردم و تولیدکنندگان نیز ادامه‌دار خواهد بود که در نتیجه آن کاری هم از پیش نمی‌رود. هیچکس در مملکت به فکر حل چنین مشکلی نیست و همه مسئولان به فکر راه‌های افزایش درآمد هستند. در حالی که باید به دنبال راه‌حل برای کاهش هزینه‌ها باشیم.

تولید را گردن زدند تا دولت را فربه کنند

او جبران کسری بودجه دولت را نیز کوچک‌سازی دولت دانست و خاطرنشان کرد: باید از بار مالی و مدیریتی این نهاد اجرایی کاسته شود. دولت سیزدهم تنها به اندازه کل کارکنان کشور ژاپن مدیر دارد. ژاپن ۴۰۰ هزار کارمند دارد و ما به همین میزان مدیر در دولت خود داریم در حالی که جمعیت ژاپن دو برابر کشور ایران است. بدبختی و آفت کشور بزرگی دولت است اما هیچکس به چنین موضوعی فکر نمی‌کند. دولت به دنبال این است که چطور از مردم پول بگیرند و یا نفت و منابع طبیعی و اموال را بفروشد تا به این وسیله بتواند حقوق یک ماه کارمندان خود را بدهد. در حالی که رکود، تورم و فشار اقتصادی در کشور حاکم است افزایش مالیات‌ها، فشار سنگین‌تری را بر دوش مردم تحمیل می‌کند. نیمی از کارخانه‌ها را خالی کرده‌اند و پول را از تولید بیرون کشیدند تا پول آن را به کارمندان ادارات دولتی بدهند که آنها نیز بیکار باشند و جدول حل کنند.

 

 

ارسال نظر