|
کدخبر: 276813

بهانه بالا نبردن حقوق‌ها در ایران چیست؟

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی: حتی با افزایش دستمزدها هم نمی‌توانیم بگوییم وضع مردم بهتر می‌شود. یک تومن به جیب مردم اضافه می‌کنند و دو تومن با افزایش قیمت دلار از جیب مردم برمی‌دارند.

حداقل حقوق کارگران در ایران امسال ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد اما در همین ۷ ماه ابتدای سال و بعد از اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی جدید، قیمت‌ها افزایش چند برابری داشته است. با این شرایط قدرت خرید کارگران مانند همیشه روند نزولی داشته و این افزایش ۵۷درصدی، ارزش اولیه خود را از دست داده است.

بهانه بالا نبردن حقوق‌ها در ایران چیست؟

سلطانی تأکید می‌کند: به این بهانه که افزایش دستمزد باعث افزایش نرخ تورم می‌شود دستمزدها را افزایش نمی‌دهند! وقتی نرخ ارز و قیمت فولاد و قیمت خانه و… ده برابر می‌شود تورم‌زا نیست، اما اگر حقوق کارگران بالا برود، نرخ تورم هم بالا می‌‎رود! این استدلال خیلی جالب است! می‌گویند هیچ چیز در این کشور جز حقوق و دستمزدها تورم‌زا نیست و جالب این است که سال‌ها این را در گوش مردم خوانده‌اند.

سلطانی می‌گوید: در تهران حدود نیمی از مردم اجاره‌نشین هستند؛ با توجه به اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و دستمزدها به اندازه هزینه افزایش نیافته، در نتیجه خیلی از اجاره‌نشین‌ها مجبور می‌شوند از منطقه‌ای که قبلا در آن بوده‌اند چند منطقه پایین‌تر بیایند. خب این به نوعی سرکوب است و فرد پیوندهای خود را از دست می‌دهد.

قیمت مسکن در ایران دو برابر حداقل دستمزد

سلطانی ادامه می‌دهد: طبق آمار رسمی مرکز آمار، قیمت غذا ۷ برابر و اندی و قیمت مسکن ده برابر شده است؛ یعنی قیمت مسکن دو برابر رقم حداقل دستمزد است. این شکاف بسیار بزرگ است و از همین‌ها می‌توان به وخامت وضعیت کارگران پی برد.

این کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: مسئولان می‌گویند چاره‌ای نداریم اما ما زیر بار این گفته نمی‌رویم. چرا چاره نداشتند؟ در سال ۹۷ که قیمت ارز سه برابر شد، طبق آمار بانک مرکزی ما آن زمان صد و سه میلیارد دلار درآمد ارزی و صد میلیارد دلار هم ذخیره ارزی داشتیم ولی قیمت ارز را تا ۱۸ تومان آوردند و سه برابر کردند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    طرف با عنوان معاون رئیس جمهور این ادعاهای مضحک را ابراز کرد و امروز بر غلط بودن ادعایش تایید کرد بدون کوچکترین عذرخواهی و برخوردی از جانب مسئولین عالیرتبه شهر بی کلانتر یعنی این

ارسال نظر