|
کدخبر: 276782

نماینده مجلس: جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را گرفتیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در قانون جدید اسقاط خودروهای فرسوده تولید و واردات را از اسقاط جدا کردیم و جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را گرفتیم.

اقتصاد نماینده مجلس: جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را گرفتیم

لطف‌الله سیاهکلی با اشاره به اصلاح قانون اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار داشت: با تصویب کمیسیون صنایع مجلس افرادی که خودروی سنگین اسقاطی نداشته باشند، می‌توانند ۱.۵ درصد قیمت کامیون، کامیونت یا کشنده را به حساب صندوق وزارت صمت واریز کنند و کامیون‌های وارداتی خود را از گمرک آزاد کنند.

وی با بیان اینکه در قانون جدید وزارت صمت تنها دستگاه مسئول اسقاط خودروها شده است، گفت: در قانون قبلی دستگاه‌های متعددی از جمله راهداری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور در مورد اسقاط خودرو مسئول بودند که هیچ‌کدام هم پاسخگو نبودند، یعنی سراغ هر ارگانی می‌رفتیم و می‌پرسیدیم چرا اسقاط خودرو انجام نمی‌شود، ما را به ارگان دیگر ارجاع می‌داد. بنابراین در حال حاضر مسئول تشخیص همه امور یک نهاد به نام وزارت صمت است و خبری از تعدد دستگاه‌های متولی نیست.

سیاهکلی با ذکر اینکه در قانون جدید تولید و واردات را به اسقاط گره نزدیم، چون ربطی به هم ندارند، اضافه کرد: وقتی تولید، واردات و اسقاط را به هم گره بزنیم، مافیا ایجا می‌شود. بنابراین در قانون جدید اسقاط خودروهای فرسوده تولید و واردات را از اسقاط جدا کردیم و جلوی ایجاد مافیا در اسقاط خودرو را گرفتیم.

وی با یادآوری اینکه دنبال حذف صنعت اسقاط نیستیم، ادامه داد: بلکه معتقدیم صنعت اسقاط خودرو در کشور ما کار نمی‌کرد، چون نظام اسقاط خودرو در کشور ما غلط طراحی شده بود. در ضمن قانون قبلی به اسقاط خودرو منجر نشد، بلکه موجب ایجاد مافیای اسقاط خودرو و محلی برای کاسبی تعدادی دلال شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: به دلیل ناکارآمدی قانون قبلی اسقاط خودرو امروز شاهد هستیم که ۱۵ هزار دستگاه کامیون وارد گمرکات ما شده و مالکان آنها چون نتوانستند این کامیون‌ها را ترخیص کنند، باید ۲ سال در کنار کامیونشان بخوابند و از آن مراقبت کنند. بنابراین قانون قبلی اسقاط خودرو ناکارآمد بود.

سیاهکلی افزود: امروز قانون بسیارخوبی برای اسقاط خودرو در مجلس تدوین شده و اطمینان داریم که با اجرای این قانون در آینده نزدیک صنعت اسقاط خودرو چند برابر ظرفیت خود در گذشته کار خواهد کرد، ضمن اینکه اسقاط هم به معنای واقعی صورت خواهد گرفت، یعنی خودرو پرس می‌شود و دیگر خبری از بازیافت خودروی اسقاطی نیست.

منبع: فردا نیوز

ارسال نظر