|
کدخبر: 275762

پیام مهم خاندوزی به کشورهای حاشیه خزر

وزیر اقتصاد گفت: هیات ایرانی رایزنی‌های فشرده و سازنده‌ای برای تنظیم و امضای توافقنامه‌ها و یا پیش قردادهای متعدد با کشورهای ساحلی دریای خزر داشته است.

احسان خاندوزی که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی دریای خزر در مسکو با یک شبکه تلویزیونی گفت‌وگو می‌کرد گفت: افزایش ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال جنوب، افزایش سواپ نفت و گاز، ایجاد مسیر سبز گمرکی و تسویه با پول‌های ملی، مهمترین موضوعات مورد علاقه پنج کشور ساحلی دریای خزر برای افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی است.

خاندوزی در ادامه سخنانش گفت: مشخصا درمورد سرعت بخشیدن به مسیرهای خط آهن شرق و غرب دریای خزر چه از ورودی اینچه برون و از ورودی آستارا اجماع نظر جدی انجام شد و قرار داد و پیش قراردادهایی که لازم بود آماده شود، در این زمینه در دست تهیه است. در حوزه اینچه برون هم امیدوار هستیم امروز تا آخر شب قرارداد رسما منعقد شود. در حوزه افزایش سو آپ هم توافق‌هایی بین وزیر نفت ما و طرف روسی و قزاقستان در این زمینه صورت گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: درباره مسیر سبز گمرکی هم پیش از اینکه بنده در روسیه حضور داشته باشم، رییس کل گمرک آمده و مقدماتش را فراهم  کرده بود و بندهایی الان عملیاتی شده است و فقط باید به این اتفاقات سرعت ببخشیم.

او تصریح کرد: درباره تسویه با پولهای ملی و سیستم شبکه بانکی هم بعد از ظهر امروز نشستی با بانک مرکزی روسیه خواهد بود و چون آن نقطه اتصال تمام کشورهای حوزه آسیای میانه خواهد بود، به شکلی خواهد بود که ایران بتواند با تمام کشورهای حاشیه دریای خزر وارد تبادل با پول‌های ملی شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر