|
کدخبر: 275625 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران؛

طلب بازنشستگان از تامین اجتماعی چقدر است؟

دهقان‌کیا اظهار کرد: اخیرا افزایش دستمزد ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان براساس احکام جدید را شاهد بودیم. این مبلغ به دلایلی همچون؛ فعال بودن کانون عالی بازنشستگان، اعتبار داشتن آن و همچنین کانون عالی شهر تهران به آن‌ها واگذار شده است.

اقتصاد طلب بازنشستگان از تامین اجتماعی چقدر است؟

همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام مهمی بود که دولت در اواخر دهه ۸۰ و به صورت جدی‌تر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ عملی کرد. متناسب‌سازی، هماهنگی میزان دریافتی بازنشستگان با میزان تورم است. حقوق بازنشسته‌ها کفاف تورمی که سال به سال بیشتر می شود را نمی دهد. در نتیجه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان امر مهمی در معیشت آن‌ها تلقی می‌شود. این گروه از جامعه منتظر همسان‌سازی برای سال ۱۴۰۱ هستند. آن‌طور که رییس کانون پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد. پرداخت معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح نیز معضل دیگری به حساب آمده که بسیاری از بازنشستگان و فعالان کارگری خواهان پرداخت آن شده‌اند؟ پیگیری چنین مطالباتی به عهده کدام نهاد است و وپرداخت معوقات به صورت یکجا و یا ماه به ماه در هاله‌ای از ابهام است. افزایش حقوق بازنشستگان نیز از شهریور به مهرماه موکول شد و جز معوقات به حساب می‌آید. برای بررسی این موضوعات گفتگویی با علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران داشتیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

دهقانی-کیا

طلب سایر سطوح از تامین اجتماعی چقدر است؟

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ضمن اشاره به اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: برای سال ۱۴۰۱ بر مبنای متناسب‌سازی پیشین، افزایش حقوق‌ها براساس تورم انجام خواهد شد. این‌گونه نیست که هر سال متناسب‌سازی انجام شود کمااینکه در ۲سال گذشته این اقدام صورت گرفته است. اکنون تنها سایر سطوح ۲۵ درصد طلبکار هستند. به این معنا که اگر فردی در زمان بازنشستگی خود، برای مثال ۳ برابر  حداقل دستمزد، حقوق دریافت کرده اکنون پس از چند سال دریافتی آن‌ها به ۲ برابر حداقل دستمزد رسیده است. بنابراین معادل یک برابر حداقل دستمزد عقب‌ مانده‌اند.

او ادامه داد: اگر اسفندماه سال ۱۴۰۰ حداقل دستمزد ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده؛ ۷۵ درصد از این مبلغ پرداخت شده و ۲۵ درصد آن باقی مانده است. در نتیجه برای متناسب‌سازی گروه سایر سطوح در سال ۱۴۰۱، تنها ۲۵ درصد باقی مانده است؛ متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است. در سال جاری نیز، متناسب‌سازی بر حسب تورم و حقوق‌ افزایش پیدا کرده است. برای مثال اگر بدون در نظر گرفتن متناسب‌سازی حقوق فردی ۵ میلیون تومان بوده، با احتساب آن به ۷ میلیون تومان رسیده؛ یعنی در سال ۱۴۰۱ بر مبنای مبلغ جدید تورم نیز برای آن لحاظ شده است. به طور کلی متناسب‌سازی برای امسال نیز مدنظر قرار گرفته شده است.

باید به خواسته بازنشستگان جامه عمل بپوشانیم

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق‌ها یادآور شد: در شهریورماه وعده‌ای برای زدن احکام جدید درباره پرداختی‌ها داده شده بود. بر اساس این احکام، در مبلغ حقوق‌ها نیز تجدیدنظر خواهد شد. البته در حال حاضر پرداختی‌ها براساس احکام جدید صورت گرفت. اخیرا افزایش دستمزد ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان براساس احکام جدید را شاهد بودیم. مابه‌التفاوت ۵ ماهه‌ای وجود دارد. این مبلغ به دلایلی همچون؛ فعال بودن کانون عالی بازنشستگان، اعتبار داشتن آن و همچنین کانون عالی شهر تهران واگذار شده است. در این شرایط، کانون عالی تامین اجتماعی نیز نمی‌تواند قدمی بردارد؛ تا حاصل شدن نتایج باید کانون قبلی کار را ادامه دهد که متاسفانه مقداری اختلاف‌نظر در این زمینه به وجود آمده است. در واقع به دلایل ذکر شده، روند کار مقداری متوقف شده وگرنه پیش از این هم پرداخت مابه‌التفاوت ۵ ماهه از مهرماه آغاز می‌شود.

دهقان‌کیا تصریح کرد: جزئیات نحوه پرداخت مبلغ  مابه‌التفاوت در جلسات قبل از افزایش دستمزد، مطرح نشده بود. اکنون بازنشستگان انتظار دارند که هر چه سریعتر مابه‌التفاوت ۵ ماهه آن‌ها پرداخت شود و صدای آن‌ها به مسئولان برسد. اگر به صورت ماه به ماه مابه‌التفاوت را پرداخت کنند مشکل را رفع نخواهند کرد؛ بنابراین خواسته بازنشستگان پرداخت معوقات مذکور در اسرع وقت است.

سهم ناچیز حداقل‌بگیران از افزایش حقوق‌ها

او در خاتمه افزود: حداقل‌بگیران در ابتدای سال با توجه به اسفندماه ۱۴۰۰ که واریزی آن‌ها ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود ۵۷ درصد افزایش حقوق داشتند و دریافتی آن‌ها به مبلغ ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. به این مبلغ مزایای آن‌ها نیز اضافه می‌شود که به چیزی حدود ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. این افراد تا سقف ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نیز جبرانی دریافت خواهند کرد. در واقع ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. در نتیجه حداقلی‌بگیران به این صورت شامل افزایش حقوق شده‌اند.

 

ارسال نظر