|
کدخبر: 273669

نوسازی خودروهای فرسوده بعد از ۸ سال

پس از هشت سال از بی توجهی دولت ها به نوسازی خودروهای فرسوده، حدود ۱۲ هزار دستگاه از ۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه در سومین قرعه کشی متعلق به جایگزینی خودروهای فرسوده است.

اقتصاد نوسازی خودروهای فرسوده بعد از ۸  سال

چندی پیش سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کشور نسبت به عدم توجه خودروسازان و دولت در خصوص سهیمه خودروهای شامل قرعه کشی برای نوسازی گله کرد. با شروع سومین دوره قرعه کشی خودرو توسط وزارت صمت، ظاهرا سهیمه ای برای خودروهای فرسوده در کشور جهت جایگزینی اختصاص یافته است. در دنیا تعاریف مختلفی برای عمرمفید خودرو وجود دارد که براساس استانداردهای بین المللی یک خودرو ۱۵۰ هزار کیلومتر یا هشت سال عمرمفید دارد. اما در کشور ما به دلیل تغییر رفتار مشتریان نسبت به خرید خودرو و دیدگاه «کالای سرمایه ای» مالکان و دولت ها نسبت به وضع نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده کمترین اهمیت را قائل هستند.

با گذشت هشت سال از بی توجهی دولت ها به نوسازی خودروهای فرسوده، فقط ۲۰ درصد از ۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شده در سومین مرحله قرعه کشی سامانه یکپارچه متعلق به جایگزینی خودرو فرسوده است

نوسازی پس از هشت سال

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط اظهار داشت؛ «حدود هشت سال هست دولت ها هیچ طرح و برنامه ای برای خودروهای فرسوده ندارد، حجم گسترده ای خودرو فرسوده در کشور وجود دارد، در سال ۱۴۰۴ حدود هشت میلیون خودرو فرسوده در کشور خواهیم داشت و این موضوع به سونامی خودرو فرسوده تبدیل خواهد شد.» با استناد به این موضوع می توان گفت، پس از هشت سال، دولت سیزدهم به رغم داشتن وزیر صمت با تجربه در حوزه اسقاط، فقط ۲۰ درصد از ۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شده در سومین مرحله قرعه کشی سامانه یکپارچه را به جایگزینی خودرو فرسوده تخصیص داده است.

علیرغم اینکه به نظر می رسید، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت رجعتی به فطرت خود براساس سوابق شغلی در حوزه نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده داشته است، حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو فقط سهم جایگزینی خودرو فرسوده است. این مورد نشان می دهد دولت سیزدهم و وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی نسبت به نوسازی خودروهای فرسوده کمترین توجه را دارد و با گذشت هشت سال از عدم توجه به خودروهای فرسوده، سهم ۱۲ هزار دستگاهی برای نوسازی عددی بسیار ناچیز باشد.

در سال ۱۴۰۴ حدود هشت میلیون خودرو فرسوده در کشور خواهیم داشت، برنامه تخصیص ۲۰ درصدی خودرو در قرعه کشی و قیاس با حجم بالای خودروهای فرسوده نشان داد که وزیرصمت و بدنه وزارت علاقه ای به نوسازی ندارند

چند میلیون خودرو فرسوده وجود دارد؟

دبیر انجمن مراکز اسقاط طی مصاحبه اختصاصی با «بازار»، اعلام کرده بود؛ «در سال ۱۴۰۴ حدود هشت میلیون خودرو فرسوده در کشور خواهیم داشت و این موضوع به سونامی خودرو فرسوده تبدیل خواهد شد.» این درحالی است که سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت وعده داده بود تا پایان دولت سیزدهم در برنامه افق ۱۴۰۴ صنعت خودرو، سالانه ۳ میلیون دستگاه تولید خواهد داشت.

مزید اطلاع وزیر صمت، تحقق تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال نیازمند نقدینگی قابل توجهی است که دخالت مستقیم وزارت صمت در فروش خودروها توسط خودروسازان و قیمت گذاری دستوری، این امر را تعلیق به محال خواهد کرد. از سوی وزارت صمت در سومین مرحله قرعه کشی خودرو، حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو برای نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده که به اعتبار سوابق وزیر صمت و برنامه های اعلامی اش، تخصیص این مقدار سهمیه قرعه کشی برای نوسازی بیشتر شبیه شوخی است.

حداقل نتیجه هشت میلیون خودرو فرسوده تا سال ۱۴۰۴، و سخره گرفتن آن با تخصیص ۱۲ هزار خودرو پس از ۸ سال، افزایش آمار تلفات جاده ای و افزایش مصرف سوخت است که انگشت اتهام برای مقصر اصلی این موضوع می تواند ترک فعل مدیران بلند پایه وزارت صمت به ویژه وزیر صمت خواهد بود زیرا او خوب می داند که نوسازی خودرو یعنی چه!

اسقاط چه می شود؟

رشد قیمت خودروها در بازار سبب شده که مالکان محصولات فرسوده تمایل و یا توانی برای تحویل خودرو نداشته باشند. از سوی دیگر همان طور که این روزها در و دیوار شهر و بیلبوردها پر شده ، خودرو برای عده ای فقط وسیله ای برای جابجایی نیست، بلکه رفیق، شغل، وسیله امرار معاش و... است.

همچنین تعطیلی مراکز اسقاط در کشور به دلیل بی برنامگی دولت در خصوص جایگزینی خودروهای فرسوده و سایه ممنوعیت واردات خودرو، انباشتی از خودروهای فرسوده در کشور را ایجاد کرده است.

و لذا سید رضا فاطمی امین وزیر آشنا به بحث اسقاط باید برای جایگزینی خودروهای فرسوده فکر و برنامه ای جدی تر و جذاب تر طراحی کند.

 

منبع: بازار
  • بابک ارسالی در

    فقط می‌خواهند با این طرح خودروی پیکان را از دست مردم دربیاورند و پراید اشغال را جایگزین کنند.

ارسال نظر