|
کدخبر: 271359

گفتگوی گسترش نیوز با یک کارشناس بانکی

ادغام کارت‌ها کسری منابع شبکه بانکی را تشدید می‌کند

فرزانی، کارشناس ارشد بانکی معتقد است که تعدد حساب برای افراد از بین می‌رود و تمام حساب‌ها به یک حساب تبدیل می‌شوند. این روند منجر به تشدید کسری منابع در بعضی از بانک و بحران در سیستم بانکی می‌شود.

اقتصاد ادغام کارت‌ها کسری منابع شبکه بانکی را تشدید می‌کند

به تازگی اخباری پیرامون تجمیع کارت‌های بانکی منتشر شد که در رسانه‌ها و میان مردم چالش‌هایی ایجاد کرد. این پیشنهاد به واسطه بروز برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها از کارت‌‌های بانکی مطرح شد. حتی طرحی در خصوص ادغام با کارت‌های شهروندی نیز در رسانه‌ها دیده می‌شود. بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از همفکری در این باره، تأکید کرد؛ در انتخاب شیوه‌های جلوگیری یا کاستن از زمینه‌های سوءاستفاده از همه ابزار‌‌های بانکی و پرداخت الکترونیکی، جنبه‌های مختلف اعم از فنی و قانونی مورد توجه باشد تا راه‌‌حل‌‌های پیشنهادی باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر نشود. مهران محرمیان، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی معتقد است که پیشنهاد ما این است که در گام نخست چنین ادغامی در حوزه کارت‌ها و خدمات هم‌سنخ مانند کارت ملی و گواهینامه انجام بگیرد تا مشکلاتی مانند مرجع رسیدگی به کارت، نیازهای فنی درج اطلاعات در فیزیک کارت، تناسب شاخص‌های امنیتی برای نوع دسترسی و... کمتر بروز کند. در این خصوص گفتگویی با یکی از کارشناسان بانکی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

امنیت مهم‌ترین موضوع در بحث تجمیع کارت‌های بانکی است

حجت‌الله فرزانی، کارشناس ارشد بانکی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: صدور کارت‌های بانکی با ویژگی‌های خاص نیازمند امنیت بالا است. تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت ممکن ویژگی‌های خاص بعضی از بانک‌ها را تحت شعاع قرار دهد. فضای رقابتی بین بانک‌ها هم متفاوت می‌شود. بانک‌ها خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند که برای تجمیع کارت اندکی ملاحظه دارند. باید پیش‌زمینه‌های لازم در این حوزه به درستی بررسی شود. از نظر ظاهری کارت مذکور باید طرح یک پارچه و متحدالشکل داشته باشد. همچنین ضروری است که از نظر امنیتی نیز تمامی پیش‌زمینه‌ها لحاظ شود.

فرزانی

فرزانی اظهار کرد: تجمیع کارت‌های بانکی با کارت شهروندی مثل کارت ملی نیز مطرح شده است که باید توجه داشته باشیم که سطح امنیتی کارت ملی با کارت‌های بانکی یا سایر کارت‌های شهروندی متفاوت است. ادغام کارت‌ها با یکدیگر یعنی یک کارت برای چندین موضوع استفاده شود که بیشتر از شرایط معمول با خرابی و مفقودی رو به رو می‌شویم. این موضوع خودش دردسرساز است. به معنای دیگر یک کارت در دست مردم است که برای پرداخت در دستگاه‌های پز و ای تی ام و احراز هویت استفاده می‌شود.

وی افزود: در بحث تجمیع کارت‌های بانکی بعید است که بانک‌های خصوصی همراه شوند. البته نه تنها بانک‌های خصوصی بلکه پیش‌بینی می‌شود، کل شبکه بانکی کشور مخالف باشد. خیلی از بانک‌ها محصولات خود را روی کارت‌ها تعریف کرده‌اند. تجمیع برای فضای رقابتی خطرساز است.

این کارشناس بانکی تأکید کرد: تعدد حساب برای افراد از بین می‌رود و تمام حساب‌ها به یک حساب تبدیل می‌شوند. این روند منجر به تشدید کسری منابع در بعضی از بانک و بحران در سیستم بانکی می‌شود. به این واسطه که بانک‌ها مدل‌های مختلف برای سپرده‌گذاری دارند. تجمیع کارت‌ها مانع این کار می‌شود.

فرزانی خاطرنشان کرد: البته برای منابع کشور مفید است. به این واسطه که برای تأمین کارت و چیپست هزینه‌ها کم می‌شود. بخش عظیمی از این کارت‌ها وارداتی است. باز هم باید به بحث امنیت دارایی مردم توجه ویژه داشته باشیم.

وی در پایان گفت: یک بحث فرهنگی نیز مطرح است که سرپرست خانواده کارت‌های خود را به فرزندان می‌دهند اما با تجمیع باید هر فرزند کارت جدایی داشته باشد که روند خانواده‌ها را تغییر می‌دهد.

فواید احتمالی تجمیع کارت‌های بانکی

باید به خاطر داشته باشیم که تعدد کارت‌های بانکی که بعضاً علاوه بر نوع بانک برای حساب‌های مختلف نیز متفاوت است، شهروندان عادی  را با مشکلاتی مواجه کرده است.  تجمیع  کارت‌های بانکی  ابتدا در سطح حساب‌های بانک‌ها و سپس در سطح کلیه بانک‌ها می‌تواند مزایای زیادی برای شهروندان داشته باشد. تسهیل و تسریع در سیستم پرداخت‌ها ،کاهش هزینه‌های جانبی خدمات‌رسانی از جمله هزینه نیروی انسانی، شفافیت و جلوگیری از بروز برخی جرائم می‌تواند از مزایای این طرح باشد.

 

 

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها