|
کدخبر: 270209

اتریوم جای بیت کوین را می گیرد؟

اتریوم چه زمانی جای بیت کوین را در رده اول بازار می‌گیرد؟ در این گزارش کارشناسان پاسخ می‌دهند.

بیت کوین همیشه رهبر بی‌رقیب ارزهای دیجیتال بوده؛ اما تسلط آن بر بازار در سال‌های اخیر به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. فلیپنینگ (Flippening) یا تبدیل‌شدن اتریوم به بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، اتفاقی است که طرفداران این ارز دیجیتال امید زیادی به رخ‌دادن آن دارند. آیا رشد قابل‌توجه قیمت اتریوم در یک ماه گذشته و نزدیک‌شدن به تاریخ به‌روزرسانی این شبکه می‌تواند باعث شود تا اتریوم جای بیت کوین را در رده اول بازار ارزهای دیجیتال بگیرد؟

به گزارش بلومبرگ، بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، همیشه در قلمرو ارزهای دیجیتال سلطنت کرده است؛ اما اکنون، به‌لطف افزایش چشمگیر محبوبیت اتریوم، طرفداران آن پیش‌بینی می‌کنند که دومین توکن بزرگ از نظر ارزش بازار می‌تواند روزی تاج‌و‌تخت را در دست گرفته و به‌جای بیت کوین، در رده اول بازار جا خشک کند. در دنیای ارزهای دیجیتال، این اتفاق را را با عنوان فلیپنینگ (Flippening) می‌شناسند.

با وجود افزایش بیش از ۶۰درصدی قیمت اتریوم در یک ماه گذشته، هنوز ارزش بازار این ارز دیجیتال کمتر از نصف بیت کوین، حدود ۲۴۰میلیارد دلار است. با این حال، طرفداران این ارز دیجیتال از نزدیک‌شدن به نقطه عطفی که احتمال وقوع فلیپنینگ را افزایش می‌دهد، خوشحال هستند.

متی گرینسپن (Mati Greenspan)، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics)، در یادداشتی که به زبان خودمانی کاربران ارزهای دیجیتال نوشته شده است، می‌گوید: 

مداوم می‌شنوم مردم این سؤال را تکرار می‌کنند که فلیپنینگ کی رخ می‌دهد؟ با اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که روزی چنین اتفاقی بیفتد، اگر قرار باشد فقط اعداد و ارقام را بررسی کنیم، به ‌نظر می‌رسد که داریم به زمان رخ‌دادن این رویداد روز‌به‌روز نزدیک‌تر می‌شویم.

اتریوم چه زمانی جای بیت کوین را در رده اول بازار می‌گیرد؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

نمودار قیمت اتریوم؛ اتریوم در یک ماه گذشته بیش از ۶۰درصد رشد داشته است.

پس از معرفی اتریوم در سال ۲۰۱۴ و راه‌اندازی آن در سال بعد توسط ویتالیک بوترین، توسعه‌دهندگان‌ این پروژه آن را به‌عنوان نسخه بهتری از بلاک چین بیت کوین معرفی می‌کردند. وایت پیپر بیت کوین نیز در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو (نام مستعار فرد یا گروهی که بیت کوین را توسعه داده است) معرفی شد.

افزایش خوش‌بینی‌ها در هفته‌های اخیر، نسبت به ارتقای نرم‌افزاری اتریوم که حرکت از سیستم مبتنی بر استخراج به‌سمت سیستمی با مصرف انرژی کمتر و مبتنی بر سهام‌گذاری (Staking) است، باعث شده تا قیمت این ارز دیجیتال افزایش یابد. انتظار می‌رود که تغییر به سازوکار اثبات سهام پس از چندین سال وقفه در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری اجرایی شود. به‌تازگی، توسعه‌دهندگان اتریوم از پیشرفت مداوم در فرایند آزمایش این سیستم جدید خبر داده‌اند و قرار است در هفته‌های آینده مجموعه‌ای از رویدادها را برای سرمایه‌گذاران و دیگر اعضای جامعه خود برگزار کنند.

کیو‌سی‌پی کپیتال (QCP Capital)، یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال، می‌گوید در روزهای گذشته افزایش حجم شگفت‌انگیزی در معاملات‌ اختیار خرید (Call Option) اتریوم داشته است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک جزو بزرگترین خریداران بوده‌اند. آنها در کانال تلگرام بخش اخبار بازار خود نوشتند: «ما انتظار داریم این حجم از تقاضا با نزدیک‌شدن به ادغام (انتقال از اثبات کار به اثبات سهام) اتریوم در ماه سپتامبر (شهریور) ادامه یابد.

از میانه ماه ژوئن (پایان خرداد) تاکنون، قیمت اتریوم بیش از ۶۰درصد افزایش یافته و ارزش دارایی‌های مرتبط با آن نیز بیشتر شده است. داده‌هایی که بلومبرگ جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد قیمت یونی‌سواپ، توکن بومی محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز شبکه اتریوم، طی یک ماه گذشته حدود ۷۰درصد افزایش داشته است. در همین حال دامیننس یا نرخ تسلط بیت کوین نیز از حدود ۷۰درصد در ژانویه سال قبل (دی ۱۳۹۹) به حدود ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است.

اتریوم چه زمانی جای بیت کوین را در رده اول بازار می‌گیرد؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

نمودار تغییرات سهم بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از ارزش کل بازار.

جو دی‌پاسکوال (Joe DiPasquale)، مدیرعامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک بیت‌بول کپیتال (BitBull Capital) می‌گوید:

ما اتریوم را دوست داریم و فکر می‌کنیم که نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال متمایز است. بیت کوین تا اینجای کار گردن‌کلفت ظاهر شده است؛ اما اتریوم نیز واقعاً قدرتمند است و می‌تواند هر چیز دیگری را پشت سر بگذارد.

دی‌پاسکوال گفته هفته گذشته میزان سرمایه‌گذاری خود روی اتریوم را بیشتر کرده است و شرکت او نیز که اتریوم هولد می‌کند، در بازه رشد قیمت اتریوم از ۱٬۰۰۰ دلار به ۱٬۵۰۰ دلار، مقداری از این ارز دیجیتال خریده است.

بودی پینکر (Bodhi Pinkner)، تحلیلگر شرکت مدیریت سرمایه آرکا (Arca)، عقیده دارد که احتمال رخ‌دادن فلیپنینگ بسیار زیاد است.

او در این باره می‌گوید:

نسبت به آینده اتریوم خوش‌بین هستیم. ضدتورمی‌شدن اتریوم [پس از ادغام] می‌تواند روی کاغذ به افزایش قیمت آن در برابر بیت کوین منجر شود؛ خصوصاً در شرایط کنونی که کشورها سیاست‌های پولی انقباضی را در پیش گرفته‌اند.

اگر اتریوم جایگاه بیت کوین را بگیرد،‌ با اتفاق جدید و پیش‌بینی نشده‌ای مواجه نخواهیم بود. جامعه ارزهای دیجیتال، مدت‌ها به‌دنبال نشانه‌هایی از ظهور پروژه‌ها یا توکن‌‌های دیگری بوده است که بتوانند تسلط بیت کوین بر بازار را کاهش دهند. کار روی ادغام اتریوم سال‌‌هاست که ادامه دارد و این پروژه بارها به تعویق افتاده است. حتی زمانی انتظار داشتیم که این کار در ماه ژوئن (خرداد) انجام شود، یک‌بار دیگر عقب افتاد.

بیشتر بخوانید: دامیننس بیت کوین چیست؟ همه‌چیز درمورد دامیننس یا سلطه بیت کوین

متی گرینسپن عقیده دارد که ادغام اتریوم به‌خودی‌خود رویدادی پرمخاطره است و احتمال رخ‌دادن هر اشتباهی وجود دارد.

او در این رابطه گفته است:

مثل همیشه، ریسک بیشتر به‌معنای بازدهی بالاتر در بازار است. با این حال، بسیاری از کاربران ادغام اتریوم را کاری پرریسک نمی‌دانند و از نظر آنها اجرای آن به‌نظر ساده و ایمن خواهد بود.

هنری الدر (Henry Elder)، رئیس پلتفرم دیفای ویو فایننشال (Wave Financial) نیز موافق این نظر است.

او گفته است:

روی جنبه تأثیر بر قیمت ادغام اتریوم بیش از حد تبلیغ کرده‌اند. این کار یک تغییر بسیار مهم در فناوری اتریوم خواهد بود، اما ۹۹.۹۹درصد کاربران تا ماه‌ها یا سال‌ها بعد هیچ تفاوتی را تجربه نخواهند کرد. مدتی طول خواهد کشید تا کاهش عرضه و تخصیص دوباره اتریوم، بر قیمت آن تأثیر بگذارد.

او به این نکته هم اشاره کرد که تأثیر فرایند هاوینگ بیت کوین، به‌روزرسانی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای که هر چهار سال یک‌بار، پاداش استخراج ماینرها را به نصف کاهش می‌دهد، در بازار چند ماه طول می‌کشد.

الدر در این باره می‌گوید:

از افزایش قیمت اتریوم پس از اجرای ادغام تعجب نخواهم کرد؛ اما فکر نمی‌کنم که این رخداد تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اثری پایدار بر قیمت بگذارد.

 

ارسال نظر