|
کدخبر: 268974 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

رد پای دلالان در وضعیت نابسامان دارو / طرح دارویار چه برنامه هایی دارد؟

طرح دارویار همان طور که از اسمش پیداست، قصد کم کردن بار هزینه دارویی را برای مردم دارد، اما در این راستا چقدر موفق خواهد بود و چه خط مشی را دنبال خواهد کرد، در ادامه گزارش به آن می پردازیم.

اقتصاد رد پای دلالان در وضعیت نابسامان دارو / طرح دارویار چه برنامه هایی دارد؟

چند برابر شدن قیمت دارو، اتفاق غیر قابل انکاری است که این روزها شاهد آن هستیم. اتفاقی که بنا به وعده مسئولان مربوطه، نباید رخ می‌داد. طرح دارویار وعده جدیدی است که براساس آن، هزینه‌های مازاد خرید دارو کاهش می‌یابد.

طرح دارویار رایگان برای افراد بدون بیمه

بنا بر گفته‌های وزیر بهداشت، کسانی که تحت پوشش بیمه درمانی نیستند، به مدت ۳ ماه بدون تقسیم‌بندی‌های دهکی، بیمه رایگان خواهند شد. در ادامه عین اللهی تاکید کرد «افرادی که بیمه ندارند و آزمون وسع نداده‌اند در مدت ۳ ماهه، مهلت دارند، با مراجعه به سامانه بیمه سلامت نسبت به بیمه خود اقدام کنند و آزمون وسع بدهند. لازم به ذکر است که در این طرح، افرادی که نسخه دارند و تحت‌پوش بیمه هستند، خدمات دارویی را با نرخ کم شامل می‌شوند. در طرح دارویار افزایش قیمت دارو پیش بینی نشده است و حتی ممکن است در برخی موارد با کاهش قیمت دارو روبرو خواهیم بود. وزیر بهداشت و درمان از بودجه ۳ میلیارد دلاری برای مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی در بخش نیز خبر داد.

مبنای تعیین قیمت دارو در کشور

ناصر ریاحی ئیس اتحادیه واردکنندگان دارو معتقد است، مولفه تعیین کننده قیمت دارو، قیمتی که وارد کننده یا تولید کننده به پخش می‌فروشد نیست، بلکه بخشی از قیمت دارو را بیمه‌ها متقبل می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که قیمت ارز صعودی می‌شود، طبیعتا داروی وارداتی نیز گران می‌شود اما این به این معنی نیست که دارو قرار است گران‌تر به فروش برسد، بلکه باید بیمه درصدی بر سهم خود افزایش دهد تا پرداختی بیمارهمچنان ثابت بماند.

تقسیم‌بندی داروها در طرح دارویار

داروها در طرح دارویار به ۴ دسته تقسیم می‌شوند، داروهای تحت پوشش بیمه در درسته اول هستند، میزان هزینه پرداختی مردم در این دسته تفاوتی نمی‌کند و حتی شاید کمتر هم شود. دسته دوم داروهای خارج از تحت پوشش بیمه هستند. ۳۶۶ دارو تحت پوشش بیمه هستند و احتمال افزایش تعداد داروها نیز وجود دارد. داروهای بدون نسخه در دسته سوم قرار دارند. ۱۱۹ قلم دارو که تقاضای مصرف بالایی دارند به دستور ریاست جمهور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، این‌ها داروهایی هستند که قبلاً تحت پوشش بیمه نبودند و در حال حاضر نیز افزایش قیمتی نخواهند داشت. داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی دسته چهارم هستند. داروهای گیاهی و مکمل‌ها نیز با افزایش قیمت روبرو نبوده اند.

سوء استفاده دلالان از وضعیت دارو

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به آغاز طرح دارویار نوشت: «به نظر می‌رسد همچون گذشته، دلالان زودتر از مردم از آغاز طرح دارویار مطلع شده بودند. راه حل مقابله قاطع با این پدیده، برکناری و عزل بانیان وضع موجود در سازمان غذا و دارو است که همچنان از شفافیت و نظارت، گریزان هستند».

احمدی-سنگری

جزئیات طرح دارویار برای اتباع خارجی

اتباع خارجی دارای مجوز اقامت، می‌توانند جهت ثبت نام پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تأیید وزارت کشور می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. همچنین لازم به ذکر است که بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی جهت افراد فاقد بیمه یا مجهول‌الهویه برقرار است.

یارانه دارو برای کسانی که نسخه دارند

با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو طبیعتا به کسانی تعلق می‌گیرد که نسخه پزشک داشته باشند. خریدهای آزاد دارو در داروخانه برای بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد بود.

گزارش تخلفات از طریق سامانه ۱۹۰

از طریق اقدامات انجام شده جهت بررسی طرح دارویار شامل فعالیت تیم بازرسی ویژه در وزارت بهداشت به منظور اطمینان از بهره مندی تمام مردم از این طرح، درج قیمت عمومی داروها در برنامه کاربردی تیتک و سایت رسمی سازمان غذا و دارو، امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا برنامه کاربردی تیتک است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها