|
کدخبر: 263815 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز درباره استاندارد سازی تجهیزات شهربازی ها؛

بار سنگین هزینه بازرسی ها بر گردن شهربازی داران

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شهربازی داران ایران گفت: بازدید هر ساله از شهربازی ها توسط شرکت های بازرسی زیر نظر سازمان ملی استاندارد کشور، اجحاف در حق شهربازی داران است. با توجه به نگاه کارشناسانه طراحان دستگاه‌های شهربازی ها، بازدید ۴ساله مناسب‌تر است.

اقتصاد بار سنگین هزینه بازرسی ها بر گردن شهربازی داران

شهربازی بعثت منطقه ۱۶ تهران با اجرای طرح ضربتی نظارت بر شهربازی‌ها به تعطیلی رسید، خبری که در آستانه تعطیلات تابستانی و شلوغ‌تر شدن اماکن تفریحی، خبر خوبی نیست. تمام تجهیزات و دستگاه‌های شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی مشمول استاندارد اجباری هستند و تصویر مجوز بهره برداری نیز باید در معرض دید مراجعین باشد. لازم به ذکر است، مدیرکل استاندارد استان تهران لزوم ممانعت از فعالیت اماکن تفریحی فاقد مجوز بهره‌برداری معتبر در مناطق ۲۲گانه و حومه را درخواست کرده است. در این خصوص با رضا مردانی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شهربازی داران ایران، سعید رسا برگزارکننده نمایشگاه شهربازی و صنعت تفریحات، سید سعدی موسوی واردکننده تجهیزات شهربازی‌ها و مصطفی حسینی تولیدکننده تجهیزات شهربازی‌ها گفتگو کردیم که در ادامه می خوانیم.

وضعیت استاندارد تجهیزات شهربازی‌ها

رضا مردانی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شهربازی داران ایران درباره وضعیت استاندارد تجهیزات شهربازی‌ها به گسترش نیوز گفت: برخی شهربازی داران به دلیل هزینه سنگین بازرسی‌ها متاسفانه سعی بر این دارند، بازرسی را انجام ندهند. شهربازی بعثت تحت نظارت شهرداری و در اختیار پیمانکار بوده است و طبیعتا پیمانکار سعی می‌کند با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را داشته باشد. در ابتدای کرونا این شهربازی با استفاده از میانجی‌گری یک رابطه طی بستن قراردادی به شخصی واگذار شد ولی متاسفانه این شخص از پس هزینه‌ها برنیامد و نتوانست استانداردسازی‌های لازم را انجام دهد. استانداردسازی شهربازی جزء موارد مهم و در اولویت شهرداری هاست و به همین دلیل شهربازی بعثت پلمپ شد.

رضا-مردانی

دستگاه‌های قدیمی موجود در شهربازی‌ها با طراحی معکوس عیب‌یابی و اورهال می شود و دوباره به چرخه بهره وری برمی گردد.

وی درباره روند بازرسی‌ها در شهربازی‌ها افزود: استانداردسازی شهربازی‌ها از سال ۸۹ اجباری شد. دستگاه‌های قدیمی موجود در شهربازی‌ها از آن سال، با طراحی معکوس عیب‌یابی و اورهال شد و دوباره به چرخه بهره وری برگشت. سازمان ملی استاندارد کشوری بازرسی شهربازی‌ها را به شرکت‌های خصوصی زیر نظر خود سپرده است. در حال حاضر نیز شرکت‌های بازرسی طی بازدیدهای ادورای، عیب‌یابی دستگاه‌ها را انجام می‌دهند. همچنین هر ۳ ماه یک بار شرکت‌های خصوصی زیر نظر سازمان ملی استنادارد بررسی‌های چشمی انجام می‌دهند.

برگزاری دوره‌های تخصصی در شهربازی‌ها

مردانی درباره وضعیت آموزش شهربازی داران گفت: پرسنل اکثر شهربازی‌ها دوره‌های تخصصی جوش، اپراتوری، هیدرولیک و الزامات را می‌گذرانند، همچنین اخیرا دوره‌های آموزش مدیران شهربازی‌ها برای مدیرانی کم تجربه برگزار می‌شود که در این دوره‌ها پیشکسوتان این حوزه اندوخته‌های خودشان را به مدیران جدید انتقال می‌دهند.

شهربازی‌های کشور از نظر ایمنی قابلیت رقابت با شهربازی‌های اروپا را دارد.

 

رئیس اتحادیه شهربازی‌ها ضمن رضایت از وضعیت حال حاضر شهربازی‌ها گفت: با نظارت سازمان ملی استاندارد کشوری می‌توان به جرات گفت شهربازی‌های کشور از نظر ایمنی قابلیت رقابت با شهربازی‌های اروپا را دارد. البته بروز حوادث در سراسر جهان اجتناب ناپذیر است و احتمال آن هیچ وقت صفر نمی‌شود.

شهربازی-ارم

بازدیدهای ادواری از دستگاه‌های شهربازی‌ها

وی درباره وضعیت استاندارد دستگاه‌های شهربازی‌ها افزود: بازرسی شهربازی‌ها روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شود و ۹۹ درصد دستگاه‌ها یک نفر را به عنوان مسئول فنی دارند و این فرد تمام آموزش‌های لازمه را گذرانده است. با مراجعه به شهربازی‌ها قابل مشاهده است که بازدیدهای روزانه توسط مسئول فنی انجام می‌شود و اطلاعات جمع آوری شده در قالب یک پرونده برای هر دستگاه نگهداری می‌شود. ولی متاسفانه بار سنگینی از نظر هزینه‌ها به شهربازی‌ها وارد می‌شود.

بازدید هر ساله از شهربازی ها توسط شرکت های بازرسی زیر نظر سازمان ملی استاندارد کشور، اجحاف در حق شهربازی داران است.

مردانی درباره بازه زمانی بازدید از شهربازی‌ها خاطرنشان کرد: شرکت‌های بازرسی معتقدند باید هرساله دستگاه‌ها از نظر ایمنی بازرسی شود اما طراحان دستگاه‌ها هر ۳ تا ۴ سال را برای بازرسی کافی می‌دانند. با توجه به نگاه کارشناسانه طراحان دستگاه‌های شهربازی ها، بازدید ۴ساله مناسب‌تر است و بازدید هرساله اجحاف در حق شهربازی هاست. لازم به یادآوری است هر طراح دستگاه شهربازی ضمن عیب‌یابی و طراحی معکوس دستگاه، تمام مسئولیت ایمنی دستگاه را به عهده می‌گیرد و به همین دلیل منطقی است نظر طراح متخصص اعمال شود.

آسیب فعالیت شهربازی داران غیر متخصص

رئیس اتحادیه شهربازی‌ها ضمن ابراز تاسف درباره ورود افراد غیر متخصص به صنعت تفریحات گفت: افراد بی‌تجربه با صرف هزینه کمی، دستگاه‌های کوچکی را در پارک‌های منطقه‌ای اجاره می‌کنند و احتمال اینکه تخصصی در این زمینه نداشته باشند، بسیار بالاست. از شهرداری‌ها درخواست می‌کنیم، در زمان برگزاری مزایده‌ها از انجمن‌ها دعوت کنند تا افراد واجد شرایط شناسایی و معرفی شوند، طبیعتا با این اقدام شهربازی‌ها به روزتر شده و احتمال بروز حوادث کمتر می‌شود.

گردهمایی بخش‌های مختلف صنعت تفریحات در نمایشگاه

سعید رسا برگزارکننده نمایشگاه شهربازی و صنعت تفریحات درباره برگزاری نمایشگاه‌های ویژه شهربازی‌ها به گسترش نیوز می‌گوید: نمایشگاه‌ها بهترین فرصت برای گردهمایی حوزه‌های مختلف یک صنعت و بررسی چالش‌ها و مشکلات مربوط به آن است. متخصصین و کارشناسان با حضور فعال در نمایشگاه‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی را به چالش بکشند.

سعید-رسا

موضوع ایمنی در صنعت تفریحات و تجهیزات شهربازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی درباره دغدغه مهم فعالان در حوزه صنعت تفریحات افزود: یکی از مباحث کلیدی در تجهیزات شهربازی موضوع استانداردسازی دستگاه هاست. بحث ایمنی در مراکز تفریحی به دلیل گروه سنی مختلف مراجعین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طی یک دهه برگزاری نمایشگاه‌ها موضوع استانداردها در سمینارهای مختلف با حضور سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های بازرسی زیر نظر آن، آخرین اطلاعات و قوانین آن در اختیار بهره وران قرار گرفته است.

اهمیت موضوع استانداردسازی در تجهیزات شهربازی‌ها

این فعال و برگزارکننده نمایشگاهی اظهار داشت: تجهیزات تفریحی دارای دو اصول استانداردی هستند؛ یک استاندار در زمان حین ساخت در کارگاه تولیدی زیر نظر کارشناسان قرار می‌گیرد و مرحله بعدی تجهیزات از نظر ایمنی، بعد از بهره وری در مراکز تفریحی قابل بررسی است. خوشبختانه از نظر استاندارد تجهیزات شهربازی ها، درصد بالایی از مراکز تفریحی کشور ایمن هستند.

رسا درباره وضعیت استاندارد تجهیزات شهربازی و اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: یکی از اولویت‌های ما در برگزاری نمایشگاه‌های شهربازی این است که مجموعه‌های استاندارد حضور داشته باشند و به طور تقریبی ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه شهربازی زیر نظر استاندارد اجباری هستند. ممکن است، مجموعه‌های نوپایی هنوز به آن درجه از استاندارد نرسیده باشند که با اعمال تغییرات لازمه در تجهیزات خود، در آینده‌ای نزدیک استاندارد را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: نمایشگاه‌ها هرساله با حمایت از انجمن‌ها و دعوت از مسئولین سازمان ملی استاندارد کشور در تلاش است ارتباط موثری بین‌شان برقرار کند تا در ادامه بتوانند چالش‌های موجود را برطرف سازند. در شرایط فعلی که شهربازی‌ها نقش کلیدی در شادسازی جامعه دارند، استاندارد بودن تجهیزات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

موانع بر سر راه شرکت‌های واردکننده

سید سعدی موسوی واردکننده تجهیزات شهربازی‌ها از دیگر صاحب نظران این عرصه به گسترش نیوز گفت: در حال حاضر واردات تجهیزات شهربازی‌ها از گمرک انجام نمی‌شود و نسبت به ورود این کالاها جلوگیری می‌شود. بر همین اساس، شرکت‌های وارد کننده مجبور می‌شوند از تعداد نیروهای انسانی کم کنند. در این شرایط، شرکت وارد کننده، کالاهای قبلی را تبدیل به نقدینگی می‌کنند ولی در مقابل بستر خرید دوباره کالا را ندارند. بهترین تصمیم در این شرایط برای شرکت این است که نقدینگی موجود را در محل دیگری سرمایه‌گذاری کند.

سعدی-موسوی

شرکت‌های وارد کننده در کنار شرکت‌های تولید کننده به فعالیت خود ادامه دهند چرا که حذف واردات کمکی نمی کند.

وی درباره کیفیت تجهیزات وارداتی افزود: تجهیزات وارد شده از شرکت‌های خارجی به مراتب از تولیدات داخلی بهتر و پیشرفته ترند به این دلیل که شرکت‌های خارجی صادرات گسترده‌تری دارند ولی شرکت‌های داخلی به خاطر فضای بسته و محدودی که دارند با سرعت خیلی پایین‌تری فعالیت می‌کنند. توصیه ما این است شرکت‌های وارد کننده در کنار شرکت‌های تولید کننده به فعالیت خود ادامه دهند چرا که حذف واردات کالا، کمکی به وضعیت تولیدکننده‌ها نمی‌کند.

ممنوعیت واردات کمکی به بهبود تولید نمی‌کند

موسوی درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر تولیدات داخلی خاطرنشان کرد: وضعیت مشابه ممنوعیت واردات کالا در حوزه خودرو اتفاق افتاد. با وراد نشدن خودروهای خارجی و در ادامه تولید بی‌کیفیت خودروهای داخلی، نارضایتی مردم بیشتر شد. به عنون مثال خودروهای خارجی ۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند اما مصرف خودروهای داخلی در همین مسافت به ۱۲ لیتر هم می‌رسد و این اتفاق چه نظر توجیح اقتصادی و چه از نظر آسیب به محیط زیست و آلودگی هوا، به ضرر مصرف کننده است.

مدیران شهربازی‌ها درباره بازرسی‌های ادورای سازمان ملی استاندارد سهل انگاری می کنند.

وی در خصوص استاندارد تجهیزات شهربازی‌ها تاکید کرد: مدیران شهربازی‌ها درباره بازرسی‌های ادورای سازمان ملی استاندارد گاها سهل انگاری دارند؛ به طوریکه زمان بازرسی‌ها را به دلیل کم کردن هزینه‌ها به عقب می‌اندازند. در برخی موارد هم پیش آمده است، دستگاهی به دلیل‌ عدم فعالیت از استاندارد خارج شده است و برای بهره وری دوباره از دستگاه نیاز به عیب‌یابی مجدد داشته اند.

شهربازی-ایران

سنگ‌های بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان

مصطفی حسینی تولیدکننده تجهیزات شهربازی‌ها درباره معضلات موجود در بخش تولید به گسترش نیوز گفت: حمایت یک جانبه دولت از نیروی کار باعث کم شدن بهره وری تولیدکنندگان از نیروهای انسانی شده است. همچنین، سنگ اندازی‌های شرکت‌های استاندارد برای تولیدکنندگان که اغلب به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، باعث کند شدن روند تولید می‌شود. ما به عنوان یک شرکت پیشرو، خود استانداردسازی را آغاز کردیم اما در ادامه دچار آسیب شدیم.

دولت برای حمایت از تولید فقط شعار می‌دهد

وی در انتقاد به تصمیمات دولت در بخش تولیدکنندگان افزود: دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان نباید مانعی برای فعالیت‌شان باشد. مصوبه دولت در جهت شکایت آزادانه نیروی کار از کارفرماها، به ضرر بخش تولید است. وزارت کار باید دغدغه‌های کارفرماها را نیز در نظر بگیرد که مشکلات کافرمایی که چندین کارگاه و ده‌ها نیروی کار در این شرایط خاص اقتصادی دارد، چه مواردی است و چرا چرخ تولید به سختی می‌چرخد. اولین دغدغه تولیدکنندگان امروزی نقدینگی است. تولیدکنندگان متاسفانه قادر نیستند با ساخت تجهیزات جدید به سودآوری مناسبی برسند و همین مانع بزرگی است تا شرکت‌های تولیدکننده به اهداف مورد نظرشان نرسند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها