|
کدخبر: 261491

گسترش نیوز در گفت و گو با رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم:

۲ برابر شدن قیمت نان فانتزی طبیعی است / ساندویچ با لواش در جنوب شهر

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: . بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه، ۴۰ درصد تولید نان باید به سمت تولید نان‌های حجیم و صنعتی برود و الان معکوس است و به دوران قدیم برگشته‌ایم.

اقتصاد  ۲ برابر شدن قیمت نان فانتزی طبیعی است / ساندویچ با لواش در جنوب شهر

مدتی است که از افزایش نرخ آرد می‌گذرد. تکلیف نان سنتی با در نظر گرفتن طرح یارانه نان روشن شد اما بازار نان فانتزی روی هوا ماند. بعد از افزایش نرخ آرد برای مراکز تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم، تولیدات این واحدها به یک سوم کاهش یافت.همچنین شاهد اغذیه فروشی هایی بودیم که به جای فروش ساندویچ با نان باگت به نان لواش روی آوردند. با وضعیت فعلی مشخص نیست اصلاح قیمت‌ها باعث پیشرفت می‌شود یا عقبگرد به سال هایی قبل!

گسترش نیوز در خصوص کاهش تقاضا نان‌های حجیم و افزایش نرخ نان فانتزی به گفت‌وگو با محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم پرداخت.

محمدجواد-کرمی-تحادیه-نان-فانتزی

کرمی در خصوص نرخ ثابت نان فانتزی بعد از گرانی آرد اظهارکرد: با آزادسازی نرخ آرد مصرفی صنف و صنعت، نرخ انواع محصولات فانتزی نیز به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر نرخ مصوبی نخواهیم داشت. اما سقف نرخ را به عنوان یک نرخ پیشنهادی برای همکاران مشخص کرده‌ایم.

آرد گران، نان گران دارد

وی با اشاره به کاهش شدید تقاضا، افزود: این کاهش فروش به دلیل افزایش یکباره نرخ آرد از کیلویی ۱۷۵۰ تومان به ۱۶ هزار تومان و هزینه‌های جانبی مثل هزینه کارگری، روغن، شکر رخ داد. در نهایت نان ۲ و ۲.۵ برابر شد.

کرمی با اشاره به افزایش ۱۰ برابری نرخ یک کیسه آرد، افزود: نرخ یک کیسه آرد از ۶۷ هزار تومان به کیسه‌ای ۶۴۰ هزار تومان رسیده پس طبیعی است که شاهد افزایش ۲ برابری نرخ نان فانتزی باشیم.

رقیب قدرتمند نان های فانتزی

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با بیان اینکه طرح یارانه نان خوب است، تصریح کرد: اگر سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای همزمان با نان‌های سنتی برای نان‌های حجیم نیز اعمال می‌شد، واحدهای تولیدکننده با مشکل روبه‌رو نمی‌شدند. برای ایجاد رقابت سالم بین نانوایان سنتی و فانتزی باید شرایط اعطای یارانه مساوی شود. به ۸۵ درصد نان کشور یارانه تعلق و بخش نان‌های حجیم ۴ درصد از کل آرد بخش نان را می‌گیرد. در نتیجه، اجرای این طرح باعث بیکاری تعدادی از واحدهای خرد و تعداد قابل توجهی از کارگران شده است.

وی همچنین بیان کرد: نانوایان فانتزی در ابتدای سال با وجود افزایش هزینه‌های جانبی برنامه‌ای برای ارتقا نرخ نان نداشتند چرا که همواره رقیب قدرتمندی به نام نانوایان سنتی را در کنار خود احساس می‌کردند به همین دلیل با همان نرخ نان را عرضه کردیم.

به قدیم بازگشتیم؛ ساندویچ با نان لواش!

کرمی با تاکید بر اینکه تصمیمات عجولانه باعث ضرر یک مجموعه می‌شود، گفت: اتفاق بسیار ناگواری در این حوزه افتاده است. بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه، ۴۰ درصد تولید نان باید به سمت تولید نان‌های حجیم و صنعتی برود و الان معکوس است. به دوران قدیم برگشته‌ایم و این اتفاق بدی است.

وی همچنین در خصوص کاهش قدرت خرید اغذیه فروشان نیز اظهارکرد: یکسری از اغذیه فروشی‌های مرکز و جنوب شهر از نان لواش برای تولید ساندویچ استفاده می‌کنند، اتفاق نادری است اما رخ می‌دهد.

تصمیم نهایی چه می‌شود؟

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در پایان با بیان اینکه نباید دو سویه به یک موضوع نگاه کرد، افزود: با وزارت کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و استانداری پیگیر این موضوع هستیم تا بررسی مجددی صورت گیرد. معتقدیم اگر قرار است یارانه‌ای به نانوایی‌ها داده شود باید به نان‌های فانتزی و حجیم نیز تعلق گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها