|
کدخبر: 260661

معترضان به واریز یارانه بخوانند / وزیر کار پاسخ داد

وزیر رفاه ضمن اشاره به شرایط اعتراض به عدم دریافت یارانه گفت: معیار دهک‌بندی خانوار شامل مواردی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

اقتصاد معترضان به واریز یارانه بخوانند / وزیر کار پاسخ داد

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه جهان آرا با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی، سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را مصرف می‌کرد، گفت: این میزان به پنج بخش تقسیم می‌شد. بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به سفره خارجیان، بخشی از آن به جیب تولیدکنندگان خارجی و بخش پنجم به جیب مصرف کنندگان می‌رسد.

وی افزود: همان بخش پنجم هم به صورت کاملاً نامتوازن به جیب مردم می‌رفت و کسی که بیشتر مصرف می‌کند بهره بیشتری می‌برد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در این طرح ما ارز را به نرخ آزاد حساب می‌کنیم و صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم.

وزیر رفاه گفت: با این طرح اولاً قاچاق کاهش می‌یابد دوماً انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می‌شود که می‌تواند خود به خود کنترل کننده قیمت باشد تا جایی که حتی به قیمت‌های اولیه برمی‌گردد، و ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی به شدت کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سایر کالاها تاثیر دارد گفت: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره‌ای رخ می‌دهد بسیار محدود است. بحث دیگر اثر روانی گران شدن کالاها است که دولت برای آن هم برنامه دارد.

وزیر رفاه در ادامه به مقایسه قدرت خرید چند دهک پرداخت و گفت: از این طرح حتی یک ریال سهم دولت نمی‌شود و تمام ارز تخصیصی به خود مردم می‌رسد.

عبدالملکی با بیان اینکه دولت قبل هرچند می‌دانست که این موضوع با عدالت سازگار نیست ولی نمی‌خواستند وارد این چالش شوند، افزود: در این دولت از همان اول این بحث بود که تعیین تکلیف شود، هرچند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.

وزیر رفاه تصریح کرد: هر یک ماهی که اجرای این طرح به تاخیر بیفتد ۳۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه که می‌توانست به مردم برسد از بین می‌رفت.

وی افزود: دو گروه داریم که می‌توانند اعتراض کنند؛ اول گروه‌هایی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت نمی‌کردند و به طور کلی در داده‌های رفاهی نبودند. همانطور که می‌دانید این داده‌ها از سال ۹۳ ثبت نام جدید انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست گفت: در روزهای آینده این سامانه با همکاری سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات کارش را شروع می‌کند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: گروه دوم کسانی هستند که یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند ولی یارانه جدید را دریافت نکردند که آنها هم از چند طریق می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

وزیر کار رفته و تعاون اجتماعی گفت: راه اول مراجعه به سایت حمایت وزارت رفاه است و در آنجا اعتراض خود را ثبت کنند.

عبدالملکی گفت: راه دوم که ساده‌تر است تماس با شماره تماس گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ وزارت رفاه است که دهک بندی راه اعلام می‌کند و از همانجا می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند.

وی افزود: نیروهای مسلح به دلایل امنیتی توسط خود مراکز پرداخت می‌شود.

عبدالمالکی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند در صورتی که مستحق دریافت یارانه باشند یارانه را دریافت می‌کنند گفت: حتی اگر چند ماه آینده هم اعتراض صورت بگیرد و جزء ۹ دهک اول شناسایی شوند پرداخت صورت خواهد گرفت.

وزیر کار در مور معیار دهک بندی خانوار، گفت: معیار دهک‌بندی خانواده‌های برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

وی افزود: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است.

این مقام مسئول در رابطه با دلایل دهک‌بندی‌ها گفت: در این دهک‌بندی‌ها اولاً ملک به ارزش آن در نظر گرفته نشده است ثانیاً تراکنش‌های مالی طی چند سال در نظر گرفته می‌شود.

ولی افزود: با در نظر گرفتن این شاخص‌ها سامانه یک شاخص ترکیبی ارائه می‌دهد که حاوی تمام اطلاعات مالی خانوار است و طبق آن اولویت بندی صورت می‌گیرد.

عبدالملکی تصریح کرد: بسیاری از اعتراض زد که می‌شود به دلیل ناآگاهی از ملاحظات اقتصادی سامانه است. مثلاً از یک خانواده دو نفر جدا شدند و درآمد و خودروی جداگانه دارند که سامانه این را متوجه نشده که آن هم با اعتراض قابل رفع است. یا مثلاً گردش حسابی وجود دارد که متعلق به خود فرد نیست. از این جهت خواستار این هستیم که این افراد حساب‌های خود را شفاف کنند.

وزیر رفاه در رابطه با طرح کالابرگ گفت: بناست مقادیری مشخص شود و مردم با کارت خود به فروشگاه مراجعه کنند و با قیمتی قبل از افزایش قیمت پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های برای این کار نیاز است، افزود: بنابراین با این اقدام با افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت‌ها برمی‌گردد به همان قیمت‌های قبلی و این سیستم اثرش برای اقتصاد کشور بهتر است مردم مطمئن باشند تا هنگامی که این کالا برگ فراهم شود یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

منبع: مهر
  • بهنام علیپورفرد ارسالی در

    سلام بنده دهک چهار به بالا قرار گرفتم هم معلول دارم هم دیابتی دارم هم مستاجرم وبیکار

  • اکرم صحرائی ارسالی در

    عدالت اصلا برقرار نیست من خودم بادرامد خ یلی پایین که حتی خرجی ماهیانه به زورهم ک م میارم بعداز گرفتن ۱میلیون وامی که به س رپرست دادن دیگه نه معیشتی دادن یارانه هم قطع شده.لطفا دقیقتربرسی کنید

ارسال نظر