|
کدخبر: 260542

بعد از گرانی کالا نوبت به مصالح ساختمانی رسید

افزایش نرخ مصالح ساختمانی باعث تنش در بازار مسکن در اغلب کشورهای دنیا شده است و به نظر می‌رسد این روند تا انتهای امسال ادامه خواهد داشت.

اقتصاد بعد از گرانی کالا نوبت به مصالح ساختمانی رسید

افزایش نرخ مصالح ساختمانی در دو سال گذشته باعث شد تا هزینه ساخت در دنیا رشد کند و تامین مسکن برای اغلب مردم دنیا به یک معضل بزرگ تبدیل شود.

فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود با اشاره به بحران هایی اقتصادی ناشی از افزایش تورم و چالشهای مالی مرتبط با آن و درگیری‌های روسیه و اوکراین نوشت: «در شرایطی که افزایش نرخ مصالح ساختمانی به معضلی بزرگ برای فعالان این صنعت و مردم تبدیل شده است، انتشار گزارشهایی که خبر از تداوم این وضعیت دارند بسیار نگران‌کننده است. نگرانی در مورد تورمی که می‌تواند صنعت ساختمان را درگیر کند و این بار ریشه آن جنگی است که در اروپا شروع شده است و کشورهای بزرگی که در تولید فلزات و مصالح ساختمانی و مواد معدنی هستند را درگیر کرده است. سوال این است که آیا کشورهای دنیا می‌توانند از این بحران عبور کنند یا بحران مسکن باعث تشدید تنش‌های مالی در جهان می‌شود.»

طبق گزارش منتشرشده توسط وب سایت«گلوب» در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ متوسط نرخ هر تن سیمان در بازار جهانی برابر با ۱۳۹ دلار و هر متر مربع بتن برابر با ۱۱۰ دلار خواهد بود در حالیکه متوسط نرخ هر تن سیمان در فصل اول امسال برابر با ۱۰۸ دلار بود.

انتظار می‌رود نرخ هر بلوک بتنی در نیمه دوم امسال بالغ بر ۱۶ درصد نسبت به نیمه اول و نرخ آجر بالغ بر ۱۵ درصد افزایش یابد که در نهایت هزینه تمام شده فعالیتهای ساختمانی را به شدت افزایش خواهد داد.

رشد نرخ سیمان در شرایطی اتفاق افتاده است که در سال قبل هم بازار این محصول ارزشمند با چالشهای زیادی روبه‌رو بود و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا بحران‌های زیادی را برای فعالان صنعت ساختمان ایجاد کرده بود.

آمارهای ارائه شده توسط رسانه‌های دنیا نشان می‌دهد نرخ ساختمان در کشورهای صنعتی بالغ بر ۲۰ درصد رشد کرده است و در استرالیا قیمتها به بالاترین سطح طی ۱۸ سال اخیر رسیده است.

در امریکا خبرها از افزایش نرخ مسکن حکایت دارد و مطالعات نشان می‌دهد متوسط نرخ مسکن در فصل اول امسال به بالاترین سطح طی ۵ سال اخیر رسیده است. اما این بحران در بازار مسکن تنها ریشه در رشد نرخ سیمان و بتن ندارد بلکه نرخ دیگر مصالح ساختمانی و فلزات مورد استفاده در این صنعت هم با سرعت افزایش یافته است.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «قیمت مس از ابتدای امسال رشد کرده است و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی هم شاهد تداوم این روند افزایشی نرخ باشیم.»

با وجود اینکه نرخ هر تن مس در انتهای ماه آوریل برابر با ۹۷۳۴ دلار بود که با حداکثر نرخ ثبت شده برای این فلز در سال ۲۰۲۱ فاصله زیادی داشت ولی انتظار می‌رود در نیمه دوم امسال ما شاهد افزایش بیشتر در نرخ باشیم.

افزایشی که به‌تدریج بازار را با شوک‌های تازه و چالشهای جدید روبه‌رو می‌کند و اقتصاد را به سمت آسیبهای بزرگتری هدایت می‌کند. در این گزارش پیش‌بینی شده است متوسط نرخ هر تن مس درنیمه دوم سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰۷۰۰ دلار برسد و متوسط نرخ امسال آن ۵۱ درصد نسبت به سال قبل بیشتر شود.

این وضعیت می‌توان در پروژه‌های تامین برق در کشورهای مختلف اختلال ایجاد کند، روی توان تولید خودروهای برقی اثر منفی بگذارد و صنعت ساختمان را با افزایش شدید هزینه مواجه کند و خرید خانه را برای شمار زیادی از مردم دنیا به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل کند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر