|
کدخبر: 260420

پشت پرده گرانی روغن

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: افزایش نرخ اقلامی چون روغن خوراکی ناشی از تاثیر جهانی قیمت‌ها است چرا که در بازارهای جهانی نیز بهای روغن خام، به عنوان ماده اولیه وارداتی این محصول، به شدت افزایش داشته است.

اقتصاد پشت پرده گرانی روغن

محمود بنانژاد با اشاره به افزایش تقریبا چهار برابری نرخ روغن در بازار مشهد، افزود: علاوه بر تاثیر حذف ارز ترجیحی از روغن خام، نرخ جهانی آن نیز افزایش یافته و این ۲ علت، نرخ این کالا را بیش از اندازه گران کرده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رفع مشکل کمبود روغن در بازار مشهد گفت: تدابیر لازم برای رفع مشکل این کالا در بازار اتخاذ شده است و با اصلاح نرخ آن، دیگر بهانه‌ای برای کاهش عرضه یا تولید توسط کارخانه‌ها نمانده است و آنان باید همکاری کاملی برای عرضه روغن به میزان نیاز مردم در بازار داشته باشند.

وی بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی از نهاده دامی، نرخ گروه‌های کالایی مرغ و تخم‌مرغ، لبنیات و روغن افزایش یافته است و به قیمتهای جدید عرضه می‌شود که اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف‌کننده را در سراسر کشور اعلام کرده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: به غیر از کالاهای نامبرده، افزایش هر نوع کالای دیگر غیرقانونی است که در صورت مشاهده گران فروشی و گزارش مردمی در این زمینه، بازرسان بلافاصله در محل حضور یافته و با فرد متخلف برخورد قانونی می‌کنند.

بنانژاد اظهارکرد: گشتهای مشترک بازرسان اتاق اصناف با تعزیرات، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت معدن و تجارت افزایش زیادی یافته است و بسیجیان اصناف نیز برای رسیدگی بیشتر به محلات نقاط مختلف شهر حضور دارند.

وی بیان کرد: مردم کلانشهر مشهد در یکی دو روز گذشته با اطلاع از افزایش نرخ برخی اقلام، نسبت به خرید مرغ و تخم‌مرغ اقدام کرده بودند و چون فروشگاه‌های معدودی هنوز مرغ و تخم‌مرغ را با نرخ قبل عرضه می‌کردند، افرادی زیادی برای خرید باقیمانده کالاها به نرخ قبل از این فروشگاه‌ها اقدام کردند.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران، اصلاح یارانه‌ها را برای اقتصاد کشور امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اختصاص این ارز در نقاطی باعث محدودیت در توسعه و رقابت سالم در بازار شده بود و باید از چند سال قبل این اصلاح در نظام یارانه‌ها اتفاق می‌افتاد تا به صورت پلکانی قیمتها در بازار به نفع مردم اصلاح شده و قیمتها واقعی می‌شد، چرا که در شرایط کنونی از یک سو افزایش نرخ جهانی برخی اقلام و از سوی دیگر اصلاح تخصیص ارز ترجیحی، بر بازار برخی کالاها تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: با این حال باید تاکید داشت که اصلاح نظام یارانه‌ای ضروری و اختصاص یارانه به کالا اقدامی از اصل اشتباه بود، زمانی نمی‌گذرد که پس از واقعی شدن قیمتها و افزایش تقاضای مردم برای کالا، رقابت بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان به وجود آمده و خود به خود قیمتها روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    پشت پرده ایی وجود نداره ظلم و ستمه

  • ایرانیان ارسالی در

    قیمت ها در جهان بر عکس ایرانه . در جهان افزایش قیمت مقطعی و گذرا است و با ثبات ج هانی رو به کاهش می گزارد و اما ایران چیز ی که گران شد گرانتر می شود تا ارزان شود ...

  • قاسم ارسالی در

    با بالا بردن قیمت دلار دباره صادرات
    دباره گرانی کمبود وبدبختی مردم
    هدف پدر مردم که در بیاد
    نه جلوگیری قاچاق

  • ناشناس ارسالی در

    ﭼﺮا ﻫﺮﭼﻪ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺴﺖ ﻧﺼﻴﺐ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻣﻴ ﺸﻪ ﭘﺮﺩﻩ ﺭا ﺑﻜﺸﻴﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﭼﻪ ﺧﺒﺮ ﻫﺴﺖ

  • مهدی ارسالی در

    مسئولین دروغ میگن میلیونهاتن روغن درانبا رکارخانه هاوبنکداریهااحتکارشده تاگران بف روشند!مردم برای همدلی بااقشارضعیف حداقل۱ ۰روزنخرند!

  • ناصر ارسالی در

    ملت به هیچ عنوان این حرفها الکی را قبول نه دارد و نه میپذیردباید قیمت ها به قبل برگردد یا اینکه حقوقهارابادلارحساب کنیدو ۴برابرتا توان خریدباشدوگرنه شاید اعتراضا ت مانند این چندروز درکشورخواهیدبود

  • ناشناس ارسالی در

    چه پشت پرده ای آقا تجار از سه ماه پیش مشغول خرید واحتکار روغن با تناژ بالا در بازار بودند مگه سازمان بازرگانی و جهاد کشاورزی و تعزیرات لیست انبارها را در اختیار ندارند چرا هیچ کاری نمیکنند چرا رورز بعدتز اعلام قیمت جدید جنس به وفور تو بازار یافت میشه
    بنده با حقوق بازنشستگی که هر هفته باید دختر وداماد وعروس و نوه به خونه ام بیان نمیتونم حتی نان خالی هم جلوشون بذارم
    قربان مولا علی برم که در جنگ با کفار بزرگان قوم دشمن را به خاطر زعماعت تکریم میکرد وزیاد به ایشان سخت نمی گرفت اگر حکومت می خواهد علی گونه حکم کند این رسمش نیست که تمانی پسانداز مردم را بنانم اصلاح اقتصادی تاراج کنن و اسمش را بذارند جراحی اقتصادی چرا از شکم مر دم بینوا این عین ظلمه از خدا بترسید که چوبش صدا نداره

  • حامد ارسالی در

    چیزی بنام قیمت جهانی دخالت نداره مگه ما سوء استفاده ها و انبارها رو نمی بینیم ؟ همچنین سوء مدیریت و عدم مدیریت

  • بازنشسته کشوری ارسالی در

    نادان این افزایش ۵۰۰ درصدی بخاطر افزایش قیمت جهانی نیست وقتی کار ۴۲۰۰ رو حذف می کنی و تولید کننده مجبوربه با ارز ۲۵۰۰۰ ت ومانی مواد اولیه رو وارد کنه قیمت ۵ شش ب رابر می شه چقدر شماها نفهمید یا خود رو ب ه نفهمید میزنید ابله .

ارسال نظر